Hva er langtidsplass? 

Langtidsplass er et helse- og omsorgstilbud til deg som har varig helsesvikt og omfattende behov for sykepleie og medisinsk behandling som ikke kan ivaretas i hjemmet.

Tjenesten innvilges personer som har et varig og omfattende hjelpebehov og hvor sykehjem er det eneste tilbud som kan sikre forsvarlige tjenester. Langtidsopphold innvilges først når alle andre hjelpetiltak, herunder velferdsteknologi, er utprøvd og funnet ikke tilstrekkelig.

Kvalitetsstandard for sykehjemmene

Kvalitetsstandard for sykehjemmene i Bærum beskriver hva du kan forvente, og hvordan det jobbes for å sikre tjenester av god kvalitet

Våre tre pilarer for kvalitet er:

Eldre dame med pleier

Livskvalitet og fellesskap;

Beboerne på våre sykehjem skal oppleve trygghet
og verdighet, og meningsfulle stunder i samsvar med
individuelle behov. Sykehjemmene er en viktig arena i det aldersvennlige samfunn som samlingspunkt for pårørende og
nærmiljø.

Dette oppnår vi ved å:

  • Kjenne beboerens livshistorie, ønsker og behov og
    jobbe systematisk med personsentret omsorg som
    metode
  • Tilrettelegge for små og store kulturelle opplevelser
    og meningsfulle øyeblikk
  • Jobbe systematisk med involvering og medvirkning
  • Åpne for at samfunnet kan være en del av det
    sosiale miljøet i hverdagen på sykehjemmene
Eldre hånd og pleier

Behandling, omsorg og en verdig livsavslutning;

Beboerne skal oppleve omsorgsfull pleie og behandling. Beboerne og pårørende skal få tilpasset oppfølging og informasjon opp mot ønsker og behov. Vi skal gi beboerne en verdig avslutning på livet.

Dette oppnår vi ved å:

  • Tilby forhåndssamtaler til alle beboere ved
    innkomst og under oppholdet
  • Felles strategi og planverktøy for lindrende
    behandling på sykehjemmene
  • Tilby samtale med de etterlatte for å skape en god avslutning
Lege

Kvalitet og kompetanse;

Våre sykehjem skal levere tjenester som er virkningsfulle, trygge og sikre. Vi jobber strategisk, utnytter ressurser på en god måte, og sikrer at tjenesten er kvalitativ god, tilgjengelig og likeverdig.

Tjenestene skal involvere beboere og pårørende og
sikre medvirkning.

Dette oppnår vi ved å:

  • Jobbe systematisk med kvalitetsarbeid i samsvar
    med vår kvalitetsstandard
  • Strategisk arbeid etter felles kompetansemål og
    rett bruk av kompetanse
  • Benytte forenklet hendelsesanalyse etter alvorlige
    hendelser for å sikre åpenhet og forbedring

Les mer om kvalitetsstandarden her

Mat på institusjon

Kjøkkentjenesten produserer og leverer middag og lunsj til alle (Institusjoner) sykehjem i Bærum kommune. Maten er smakfull og næringsrik, og laget etter tradisjonelle oppskrifter. Menyene følger Helsedirektoratets anbefalinger for eldre og ivaretar energi- og næringstett kost. I tillegg til standardmeny tilbys flere alternative koster (alternativer eller menyer) som sikrer at den enkeltes behov bli ivaretatt.

Les mer om kjøkkentjenesten her

Velvære

De fleste sykehjem har tilbud om frisør og fotpleiebehandling som kan benyttes mot egen betaling. Personalet er behjelpelig til med å bestille time.

Privat tøy

Privat tøy, Vi tilbyr vask av private tøy som tåler minimum 40 grader i industrivaskemaskin. Det er ditt eller dine pårørendes ansvar å merke ditt private tøy. Våre sykehjem kan ikke ta ansvar for bortkommet tøy eller tøy som ikke tåler maskinvask.

Møblering

Seng, nattbord og garderobeskap er standardutstyr på rommene. I tillegg kan noen rom ha et lite bord og en tilhørende hvilestol. Noen sykehjem har også skjerm som fungerer som TV montert på veggen.  Du er velkommen til å ha med noen egne møbler og gjerne bilder som kan henges på angitte plasser på veggen. Plass,- og hygienehensyn begrenser hvor mye man kan ha inne på rommet og møblering bør derfor skje i samarbeid med avdelingen. Etter avsluttet opphold er det pårørende som har ansvaret for å tømme rommet for personlige eiendeler innen 48 timer

Private eiendeler og verdigjenstander

Sykehjemmene tar ikke ansvar for dine personlige eiendeler eller erstatter dem. Vi anbefaler at du har egen forsikring på verdigjenstander og private eiendeler som briller, tannprotese og høreapparat. 

Velferdsteknologi

Frihets-og velferdsteknologi: Våre sykehjem har flere velferdsteknologiske løsninger som bidrar til økt trygghet, aktivitet og mestring. Individuelt tilpasset velferdsteknologi styrker evnen til å klare seg selv, og gir samtidig trygghet om at det gis nødvendig helsehjelp uten å forstyrre unødig.

Frihets- og velferdsteknologi

Hva dekker egenbetaling i sykehjem?

  • Måltider
  • Medisiner
  • Medisinsk forbruksmateriell
  • Hjelpemidler (gjelder ikke syn- og hørselshjelpemiddel).
  • Tilsyn og behandling gitt av sykehjemslege / legevaktslege samt sykepleierfaglig oppfølging
  • Transport til og fra undersøkelser og behandling rekvirert av sykehjemslege
  • Nødvendig tannbehandling hos den offentlig tannhelsetjeneste
  • Hygieneartikler innenfor sykehjemmets sortiment

Pårørende og vårt samarbeid

Vi ønsker alle pårørende og besøkende velkommen når det passer. Selv om våre sykehjem ikke har faste besøkstider er det fint om det tas hensyn til døgnrytme, måltider og andre beboeraktiviteter. Du og dine pårørende er velkommen til å benytte fellesarealer og uteområder sammen.

Du velger selv hvem som skal være din nærmeste pårørende. Det er denne sykehjemmet kontakter for å formidle informasjon eller dersom noe skulle oppstå.

Det oppnevnes en primærkontakt for deg som koordinerer og sørger for at dine behov blir ivaretatt, og som har ansvar for kontinuiteten i samarbeidet med deg og din pårørende.

Tilbakemelding på opplevd kvalitet

Vi ønsker dine tilbakemeldinger ris og ros for å videreutvikle våre tjenester og for å opprettholde god praksis. Klage på tjenesteutførelse rettes til ditt tjenestested. Benytt gjerne skjema «tilbakemelding om opplevd kvalitet», eller ta kontakt med din avdelingsleder eller tjenesteleder. 

Tilbakemelding på opplevd kvalitet

Hvordan kan jeg klage

Du har rett til å klage på vedtaket fra oss. Informasjon om dette finner du i svaret du får fra Tildelingskontoret.

Fører ikke klagen fram, kan du klage til Statsforvalter i Oslo og Viken og få saken din behandlet der. Se lenke nedenfor

Hvordan klage på helse- og omsorgstjenester - se Statsforvalter i Oslo og Viken

Relevant lovverk

  • Helse- og omsorgstjenesteloven
  • Pasient- og brukerrettighetsloven
  • Helsepersonelloven
  • Forskrift om egenandel

Hva kan langtidsplass i sykehjem bidra med?

  • Trygghet og verdighet og så langt som mulig leve et meningsfullt liv i samsvar med individuelle behov
  • Omsorgsfull og profesjonell medisinsk -og sykepleiefaglig oppfølging i samråd med deg og dine pårørende.
  • Trygge og sikre tjenester som involverer deg og dine pårørende.

Les mer om vår kvalitetsstandard her

Hvem kan søke om langtidsplass i sykehjem?

Langtidsplass på sykehjem kan være aktuelt for deg som har komplekse helseutfordringer, og der tilrettelegging av tjenester i ditt eget hjem ikke dekker behovet for heldøgns omsorg, sykepleie og medisinsk oppfølging

Hvordan søke langtidsopphold?

  • Fyll ut egensøknad – link – der du beskriver dine hjelpebehov
  • Søknad sendes pr post – adresse se skjema nedenfor
  • Det må foreligge oppdaterte medisinske opplysninger fra fastlege

Søknadsskjema for helse og omsorgstjenester (pdf)

Hva skjer videre?

Tildelingskontoret behandler søknaden og fatter vedtak om helse – og omsorgstjenester.

Saksbehandler tar kontakt med søker for avtale omvurderingsmøte for å kartlegge din nåværende helsetilstand og funksjonsevne. 

Søknader behandles fortløpende etter forvaltningsloven § 4 a, og du får svar innen fire uker. Dersom behandlingstiden blir lengre enn fire uker, vil du få skriftlig melding om dette.

Tildeling av langtidsopphold:

Ved innvilget søknad blir det vurdert om du får plass på venteliste eller om ditt vedtak må effektueres umiddelbart. Kommunen har ansvar for å yte forsvarlige tjenester i ventetiden.

For hjemmeboende har kommunen tre måneders garanti for tildeling, regnet fra vedtaksdato.

For personer som har opphold i korttidsavdeling i påvente av tildeling av fast sykehjemsplass, må det påregnes ventetid.

Tildeling av plass skjer etter faglig vurdering. Det er ikke anledning til å avslå tilbudt plass.

Flytting mellom sykehjem og avdeling kan forekomme etter faglig vurdering

Ektefelle og samboers ønske om plass ved samme sykehjem, eller på sykehjem nær ektefelle/samboers bolig, blir prioritert.

Hvordan kan jeg klage

Du har rett til å klage på vedtaket fra oss. Informasjon om dette finner du i svaret du får fra Tildelingskontoret.

Hva koster det?

Betaling for langtidsopphold (egenandel) beregnes etter Forskrift om egenandel for kommunale helse- og omsorgstjenester.

Se priser for helse og omsorgstjenester her

Link til forskrift

Sykehjemmene har også ulike aktivitetstilbud som du kan benytte deg kostnadsfritt av.

Betaling

Informasjon om betalingen får du i eget vedtak.

Betalingen for institusjonsoppholdet fastsettes ut fra din inntekt, etter gjeldende forskrift

Kvalitetsstandard for sykehjemmene

Les mer om kvalitetsstandard for sykehjemmene her

Langtidsopphold tilbys ved: