Kvalitetsstandarden beskriver hva du kan forvente på Bærum kommunes sykehjem, og hvordan det jobbes for å sikre tjenester av god kvalitet til innbyggerne. Dokumentet bygger på lover, forskrifter, faglige anbefalinger og nasjonale føringer, kommunalt planverk, beste praksis, samt tilbakemeldinger og innspill fra eldreråd, pårørende, brukere og ansatte.
Standarden legger vekt på de områdene vi mener er sentrale for å lykkes med å skape fremtidens sykehjem, og rett kvalitet og innhold i tjenestene til beboerne. Ut fra dette perspektivet er standarden delt inn i 3 hovedområder som alle er viktige for å lykkes med å levere gode sykehjemstjenester til innbyggerne. Livskvalitet og fellesskap, behandling, omsorgog verdig livsavslutning, samt kvalitet og kompetanse. Disse danner grunnpilarene i tjenestekvaliteten.
Det angis en grunnleggende felles struktur for sykehjemmene, men hvert enkelt hjem er uniktmed sine særegenheter. Dokumentet er gjeldende for alle kommunale langtidssykehjem. Private driftere anmodes om å følge standarden.
Dokumentet beskriver hvordan kommunen jobber for å gi et godt faglig innhold i tjenesten. Dette innebærer overordnede prinsipper for styring og ledelse, hvordan det arbeides med kvalitetsforbedring, samt å sikre rett kompetanse og at denne benyttes på en hensiktsmessig måte. Standarden skal bidra til helhetlige og likeverdige tjenester av god kvalitet i våre sykehjem i Bærum kommune.
Del 1 beskriver overordnet tre pilarer for kvalitet for sykehjemmene, og angir et felles fundament for tjenesten. De tre områdene er beskrevet kortfattet med hovedvekt på hva enkan forvente av tjenesten, sykehjemmet og ansatte, og hvordan det jobbes systematisk for å innfri dette.
Dersom du ønsker å vite mer om hvordan kommunen konkret jobber med de 3 pilarene kan du lese del 2 av standarden. Her er tiltak og bruk av verktøy beskrevet, knyttet opp mot lovverk, forskrifter og nasjonale faglige føringer. Her er arbeidet detaljert beskrevet, og man vil få et dypere innblikk.
Kvalitetsstandarden bygger på Kommuneplanens samfunnsdel 2021-2040, og sykehjemmene i Bærum er en viktig del av den strategiske satsningen -Et aldersvennlig Bærum.
Formålet med standarden er å sikre rett kvalitet og likeverdige tjenester. Tjenestene skal gis med utspring fra det enkelte menneskes behov, og de skal oppleves effektive og trygge. Standarden skal bidra til å gi forutsigbarhet og felles forståelse av hva tjenesten innebærer, og hva man kan forvente som beboer, innbygger, pårørende, ansatt eller samarbeidspartner. Den har videre som formål å støtte opp under de strategiske føringene som ligger til grunn for utviklingen av helse- og omsorgstjenestene nasjonalt og lokalt i Bærum kommune.
Standarden er et resultat av et felles politisk og administrativt initiativ i forrige utvalgsperiode. Det har vært viktig å sikre bred involvering i tillegg til god faglig forankring. Det er derfor gjennomført workshops politisk, i ledelsen og i de ulike faggruppene. Brukerrådene på sykehjemmene har også vært involvert. Avslutningsvis er standarden politisk behandlet før den er iverksatt i tjenestene.
Standarden legger til grunn Norsk Standard (NS-EN ISO 9000:2000) definisjon på kvalitet:
«Kvalitet er i hvilken grad en samling av iboende egenskaper oppfyller krav».
Helsedirektoratet konkretiserer dette ved å presisere at tjenester av god kvalitet er tjenester som er:
Det betyr at standarden vil omhandle opplevd kvalitet, faglig kvalitet og ledelseskvalitet. Standarden innebærer enkelte nye tiltak, samt arbeidsformer som kun har vært innført på enkelte sykehjem, og det er derfor utarbeidet en implementeringsplan. Ut fra innholdet i standarden utledes kvalitetsindikatorer som rapporteres på i lederlinjen.
Bærum kommune drifter sykehjem av ulik størrelse, hvorav enkelte av sykehjemmene driftes av private aktører.
«Langtidsopphold i sykehjem er for pasienter med varig behov for helse- og omsorgstjenester, som er så omfattende at opphold i sykehjem er det eneste tilbudet som kan sikre pasienten forsvarlige tjenester. Langtidsopphold tildeles først når alle andre hjelpetiltak, herunder velferdsteknologi, er utprøvd eller vurdert og funnet ikke å kunne gi et forsvarlig tilbud.»
(Ref: Forskrift om rett til langtidsopphold i sykehjem, kriterier for tildeling og venteliste, Bærum kommune, Akershus)
Langtidsopphold i sykehjem skal gi helsehjelp gjennom hele døgnet, opplevelse av trygghet og verdighet, oppfølging fra tilsynslege og et fellesskap med mulighet til å delta i ulike aktiviteter.
Beboere, pårørende, ansatte og besøkende skal føle seg velkommen på våre sykehjem. For å oppnå dette jobber vi kontinuerlig for en kultur preget av medvirkning og tillit, som igjen gir en trygg plattform for gode relasjoner og møter.
Tillitsbasert ledelse skaper en åpen kultur som motiverer til medarbeiderskap, utvikling og forbedring. Ved å benytte ansattes kompetanse rett skapes engasjement og bevegelse. Dette gir kvalitet i tjenesten på sykehjemmene.
Nærledelse bygger gode relasjoner, og gir ledere som er tilgjengelig for støtte og veiledning tilansatte. Dette bidrar til å utvikle og beholde medarbeidere, samt skape samhold og gjøre sykehjemmet til et godt sted å komme til.
Sykehjemmene har en viktig rolle inn i arbeidet med å videreutvikle Bærum til et aldersvennlig samfunn, og å være en del av en innovativ eldreomsorg. Dette vil vi lykkes best med dersom viinviterer til involvering og medvirkning, samtidig som sykehjemmene våre er preget av samskaping og av mennesker med ulik erfaring og fagbakgrunn.
Bærum kommunes visjon - SAMMEN SKAPER VI FREMTIDEN gjennom mangfold – raushet – bærekraft - er førende for sykehjemmene. Ansatte jobber etter verdigrunnlaget, hvert menneske er unikt, og tilbudet springer ut fra den enkelte beboerens behov.
Bærum kommunes tre verdier; åpenhet, mot og respekt gir retning og veivalg for sykehjemmene. Dette viser vi eksempelvis gjennom:
Innsyn i kommunens virksomhet er viktig for å gi befolkningen god og forståelig informasjon om vurderinger og arbeidsoppgaver. Åpenhet er en forutsetning for tillit til å utføre våre oppgaver.
Prøver nye ideer, nye måter å jobbe på og være utradisjonell. Frykter ikke åpenhet.
Å møte mennesker med åpenhet, forståelse, og vennlig nysgjerrighet.