5.0 Kvalitet og kompetanse

5.1 Kvalitet

Aldring og mestring, herunder sykehjemmene, har etablert en strategi for kvalitetsarbeid og internkontroll. Formålet med denne er å bidra til faglig forsvarlige helse- og omsorgstjenester, kvalitetsforbedring, pasient- og brukersikkerhet, og at øvrige krav i helse- og omsorgslovgivningen etterleves. (Ref: forskrift om ledelse og kvalitet i helse og omsorgstjenester).

5.1.1 Styringssystemet

Kvalitetsportalen er styringssystemet der er alle rutiner, prosedyrer og håndbøker tilgjengelig for alle ansatte.Portalen er bygget på prinsippene om ledelsessystem fra ISO 9000: 2015»

«Sett av beslektede eller samvirkende elementer i en organisasjon for å etablere policyer, mål, og prosesser for å nå disse målene.»

Utvikling av nye rutiner og revidering av eksisterende skjer med bakgrunn i ulike roller og myndighet.

For å sikre drift i henhold til forskrift om ledelse og kvalitet i helse og omsorgstjenestene benyttes ulike verktøy. Det gjennomføres ROS analyser på tjenestekvalitet, og årshjul brukessom hjelpemiddel og kvalitetssikring for kompetanseheving, internkontroll mm.

Sykehjemmene gjennomfører internkontroll på utvalgte sårbare områder. Vurdering av revisjonsområdergjøres ved behov. Områdene er identifisert etter ROS analyser, samt analyseav avvik statistikker.

Utvalgte områder for internkontroll kan eksempelvis være, medikamenthåndtering, avviksregistering og behandling, samt dokumentasjon.

5.1.2 Modell for kvalitetsforbedring

Kommunalsjefsområdet skal preges av en lærende kultur, der målet er kvalitetsforbedringgjennom fokus på prosesser og brukermedvirkning. Arbeidet er knyttet opp mot metodikken i forbedringssirkelen av Demning (se fig 1), og har som mål å sørge for at området følger forskrift for ledelse og kvalitet i alle ledd.

Kvalitetsbegrepet har flere dimensjoner:

  • Opplevd kvalitet
  • Det faglige innholdet i tjenesten
  • Ledelse gjennom tilrettelegging og organisering

5.1.3 Det systematiske forbedringsarbeidet

Vi vil videreutvikle oss som en lærende organisasjon, og sikre at sykehjemmene jobber systematisk i henhold til Forskrift om ledelse og kvalitet i helse og omsorgstjenestene. Figur 2 beskriver strategien for det systematiske arbeidet med ulike møtearenaer, og har som mål å sikre at det jobbes med kontinuerlig forbedring i hele linjen.

Arbeidet fordrer et oppdatert og implementert kvalitets- og styringssystem -herunder avviksrapportering/ behandling, systematisk risikostyring, internkontroll og rapportering.

Hvert sykehjem har en kvalitetsrådgiver som sikrer systematisk arbeid med kvalitetsforbedring, likeverdighet i tjenestene og implementering i det enkelte sykehjem. Pilene skisserer at informasjon flyter i organisasjonen. Dette skal sikre forankring og en rød tråd i kvalitetsarbeidet gjennom informasjon om måloppnåelse, tjenesteutvikling og identifisering av sårbarheter. Arbeidet skal bidra til kompetansedeling mellomtjenesteområder, og motvirke variasjoner som kan være en barriere for kvalitet og gode pasientforløp.

Overordnet kvalitetsutvalg

Møtearena med fast agenda. Legger føringer for kvalitets og kompetansearbeid fremover basert på nasjonale føringer, prioriterte områder samt funn og erfaringer.

Nettverk for kvalitetsarbeid for kvalitetsrådgivere

Møtearenaer for forbedrings og utviklingsarbeid. Hvert tjenestested har kvalitetsrådgiver som deltar i nettverket. Møtet er en viktig arena for å sikre implementering av kunnskapsbasert praksis, internkontroll og faglig utvikling. Det vil til enhver tid være arbeidsgrupper i nettverket som bidrar med utvikling, revidering og internkontroll på prioriterte områder.

Lokalt kvalitetsforum på tjenestested

Møtearena med fast agenda. Forumet skal arbeide målrettet for å utvikle en lærende kultur på tjenestestedet, og bidra til samarbeid om kvalitetsarbeid gjennom erfaringsutveksling mellom avdelinger, og sikre implementering lokalt.

5.2 Kompetanse

Den strategiske kompetanseplanen for helse- og omsorgstjenester i Bærum er en del av planverket for kompetanseutvikling, og innebærer planlegging, gjennomføring og evaluering av tiltak for å sikre at organisasjonen og medarbeiderne har nødvendig kompetanse for å nå definerte mål.

Dette innebærer følgende:

  • Identifisere og fasilitere rekruttering.
  • Beholde – engasjere, motivere og kompensere
  • Utvikle –gjøre kompetansen verdifull og anerkjent
  • Vurdere – kontinuerlig måle og lage standarder

«Kompetanse beskrives som kunnskap, ferdighet, evne og holdning hvert menneske har og kjennetegnes av å være både formell og uformell. Å være kompetent handler om å være i stand til å gjøre en jobb som møter dagens og fremtidige oppgaver og krav. Eks: å ha kunnskaper, ferdigheter, evner og holdninger som fører til at jobben blir gjort på en god måte «(Lai, 2004)

Den samlede kompetansen på sykehjem gir grunnlaget for gjennomføring av de lovpålagte oppgavene, og evnen til å yte de tjenestene som kommunen har ansvar for – i dag og i fremtiden.

5.2.1 Systematisk kompetanseheving og utvikling

Kompetanseanalysen identifiserer behov, og utgjør sykehjemmenes felles kompetansemål.Analysen danner grunnlaget for opplæring og utviklingsarbeidet gjennom ulike former for kompetanseheving som e læring, veiledning, kurs og videreutdanninger. Målene effektueres gjennom tiltak i felles årshjul. Standardisert nyansattopplæring er en vesentlig del av satsningen.

Kompetanseutvikling for den enkelte ansatte

Kompetanseutvikling på individnivå betyr å ta i bruk og å utvide egen kompetanse – få mer kunnskaper, lære nye ferdigheter, videreutvikle evner og styrke de holdningene som bidrar til å få utført oppgaver og ivareta funksjoner på best mulig måte, og med best mulig kvalitet for beboerne.

Sykehjemmene arbeider systematisk med såkalt oppgaveforskyvning. Dette betyr å sikre at kompetansen blir benyttet på mest hensiktsmessig måte. Oppgaveforskyvning styrker fagmiljøene, og bidrar til å skape arbeidsplasser hvor medarbeiderne ønsker å bli værende i heltidsstillinger.

For å nå kompetansemålene benyttes tre ulike tilnærminger og læringsformer som sammen utfyller hverandre:

E – læring

Ansatte på sykehjemmene gjennomfører en basis e-lærings opplæring for Bærum kommune, samt et sett med e- læringskurs knyttet opp mot sitt yrke, ansvar og rolle (LØP). Dette bidrar til felles grunnlag for ansattgruppene, trygg fagkompetanse og kvalitet på tjenesten.

Kurs, forelesning og internundervisning

Det tilbys ulike kurs og forelesninger lokalt på sykehjem, fellesarrangementer i kommunen eller eksternt, som knyttes opp mot kompetansemålene utledet av gjennomført analyse.

Veiledning, skulder til skulder opplæring og simulering

Enkelte ansatte har behov for mer individuell oppfølging, og enkelte faglige områder krever mer inngående opplæring og trening. Veiledning og praktisk læring under veiledning er derfor en del av metodene som benyttes for å sikre rett kompetanse til den aktuelle ansatt eller oppgave.

5.2.2 Samarbeid med utdanningsinstitusjoner og forskningsmiljøer

Bærum kommune satser på samarbeid mellom forskning, innovasjon og utdanning for å utvikle ny kunnskap, forskningskompetanse og erfaringsbasert praksis for å møte fremtidige samfunnsutfordringer. Forskningskunnskap og gode utdanninger er viktig for å fatte gode beslutninger, og nå våre mål. Vi deltar derfor aktivt i dialog og gjennom samarbeidsavtaler for å bidra til god utvikling i læringsplaner som sikrer relevant kompetanse og kunnskap hosfremtidige helsearbeidere.

Sykehjemmene som læringsarenaer har samarbeid med utdanningsinstitusjoner på ulike nivåer, og har til enhver tid et stort antall elever, lærlinger og studenter ute i tjenestene. I dette inngår også samarbeid knyttet til kombinerte stillinger mellom kommunen og utdanningsinstitusjoner.

5.3 Velferds og trygghetsteknologi

Sykehjemmene i Bærum har flere former for velferdsteknologi, og har i ulik grad tatt dette i bruk.Hensikten med velferdsteknologi er å skape trygghet for beboere, pårørende og ansatte, samt bidra til aktivitet og mestring. Tekniske hjelpemidler og velferdsteknologi er derfor en viktig del av vårt helhetlig bo- og tjenestetilbud.Den enkelte beboers behov står i sentrum når vi skal ta i bruk teknologi. Sykehjemmeneutvikler nå stadig bedre kompetanse på jus, teknikk, utstyr, oppfølging og feilretting, og skapererfaringer som gjør bruken stadig mer treffsikker med henblikk på å nå våre mål.

Målsetningene med bruk av velferdsteknologi for sykehjemmene fremover er som følger:

  • Videre implementering og effektiv og sikker bruk av dagens tilgjengelige teknologi gjennom økt kunnskap og erfaring
  • Drive kontinuerlig tjenesteutvikling som understøttes av innovasjon og teknologi for å sikre bærekraft i tjenesten
  • Rigge tjenestene for å kunne ta i bruk og skalere opp eksisterende bruk av digitale løsninger og ny teknologi

5.4 Pasientsikkerhetsvisitt

Sykehjemmene i Bærum gjennomfører pasientsikkerhetsvisitter som et ledd i forbedringsarbeidet. Gjennomføringen skjer i henhold til Helsedirektoratets føringer «i trygge hender 24/7».

En pasientsikkerhetsvisitt går ut på at ansatte som møter pasienter og brukere i sitt daglige arbeid kan diskutere utfordringer rundt pasientsikkerheten på sin arbeidsplass med øverste ledelse.

Hensikten med visittene er å avdekke risikoforhold og forbedringsområder ved å lytte til de ansattes tanker og opplevelser knyttet til deres egen arbeidshverdag.

Pasientsikkerhetsvisittene kan bidra til å utvikle en kultur hvor åpenhet rundt pasient og brukers sikkerhet har førsteprioritet.

Under visittene diskuterer de ansatte konkrete sikkerhetsutfordringer og forbedringsmuligheter i avdelingen, og blir enige om de viktigste tiltakene som bør iverksettes i løpet av en gitt periode.

Det gjennomføres visitt på utvalgte sykehjem per år. Kommunalsjef og fagoverlege sykehjem deltar sammen med virksomhetsleder, kvalitetsrådgiver, sykehjemslege og relevante ansatte. Erfaringene som gjøres ved visitten og tiltakene som igangsettes vil deles i ulike fora for å sikre kompetansedeling der det er relevant.