Carpe Diem demenslandsby

Velkommen til Carpe Diem demenslandsby

Hos oss i Carpe Diem demenslandsby fokuserer vi på mulighetene til våre beboere. Vår levende landsby skal oppleves som en forlengelse av livet hjemme, med et hjemlig preg. Hver av de 17 boenhetene er tilpasset personer med ulike livsstiler og preferanser. Dette skal gi beboerne en følelse/opplevelse av gjenkjennelse og trygghet.

Alle skal få leve liv sitt som før til tross for en demensdiagnose, og stimuleres til å være i aktivitet inne som ute, på et trygt, avgrenset område uten trafikk.

Inspirasjonen til dette er blant annet hentet fra Nederland, men her i Bærum er tilbudet tilpasset vår kultur, våre innbyggere og våre rammer.

Avdelinger

Torget
KONTAKT TELEFON
Ansvarlig på vakt A1-02  67 50 47 15
Ansvarlig på vakt A1-03  67 50 47 02
Ansvarlig på vakt A2-02 67 50 47 23
Ansvarlig på vakt A2-03   67 50 47 06

Marianne Øverås

Avdelingsleder

41 66 99 68

Tlf: 41 66 99 68

KONTAKT     TELEFON        
Ansvarlig på vakt Torget A2/02  67 50 47 23
Ansvarlig på vakt Eplealleen A2/02 67 50 47 24
Ansvarlig på vakt Eplealleen A3/01  67 50 47 25
Ansvarlig på vakt Eplealleen A3/02 

67 50 47 26

Marianne Øverås

Avdelingsleder

41 66 99 68

Tlf: 41 66 99 68

Paviljongstien A4 og A5
KONTAKT TELEFON
Ansvarlig på vakt A4/01 67 50 47 31
Ansvarlig på vakt A4/02  67 50 47 32
Ansvarlig på vakt A5/01  67 50 47 33
Ansvarlig på vakt A5/02  67 50 47 34
Gartneriveien B
KONTAKT TELEFON
Ansvarlig på vakt B1/01  67 50 47 42
Ansvarlig på vakt B1/02  67 50 47 45 
Ansvarlig på vakt B2/01  67 50 47 47 
Ansvarlig på vakt B2/02  67 50 47 48 

 

 

Gartneriveien C
KONTAKT TELEFON
Ansvarlig på vakt C1-01   67 50 47 54
Ansvarlig på vakt  C1-02 67 50 47 56
Ansvarlig på vakt  C2-01 67 50 47 57
Ansvarlig på vakt  C2-02 67 50 47 60

Dagaktivitetssenter Carpe Diem demenslandsby 
Ansvarlig på vakt 67 50 48 19
Kontaktperson Anna-Lena Andersen 

Ansvarlig på vakt 67 50 48 18
Kontaktperson Elin Odinsen

Livet i landsbyen
KONTAKT TELEFON
Leder for livet i landsbyen Anne Grete Normann 67 50 47 94/ 411 01 193
Aktivitets- og frivillighetskoordinator Kristina Kopperud-Røseplass:  67 50 47 95
Frisør 67 50 47 89
Fotpleier 67 50 47 88
MERSMAK- kafé og bistro
Kjøkkensjef Tomas Bråthen
67 50 48 11
415 07 575
Dagligvarebutikk 67 50 48 12
Omvisning og utleie av lokaler - Markedskonsulent Anja Trøften: 67 50 48 28/ 902 00 280

 

Omvisning og utleie av lokaler

Vi har faste omvisningsdager: Tirsdager og torsdager i tidsrommet mellom kl. 9.00 - 15.00. NB: Omvisninger må avtales på forhånd, og dette gjøres ved å sende en e-postadresse til anja.troften@baerum.kommune.no

Generell omvisning:

Her får dere generell informasjon om bygget og driften, i tillegg til en tur rundt på våre fasiliteter, ute som inne. Tar ca. 1,5 time.
Vi kan også tilby omvisninger som er spesialtilpasset ut ifra ulike fokusområder.

Omvisningspris:

Vi er heldig og opplever stor interesse rundt landsbyen vår, og ser oss derfor nødt til å få dekket en del av kostnadene i forbindelse med omvisninger. Slik kan vi sikre at alle blir godt ivaretatt, får en faglig god omvisning og riktig informasjon om konseptet vårt.

  • Kr. 500,-/person for private aktører
  • Kr. 250,-/person for kommunale aktører
  • Gratis omvisning for frivillige organisasjoner (inkl. politiske organ), studenter og samarbeidspartnere
  • Vi kan i tillegg tilby lunsj. Dere kan enten kjøpe lunsj i Mersmak Kafé & Bistro, eller dere kan bestille lunsjretter fra vår tilpassede lunsjmeny. Dette er avhengig av størrelsen på gruppen og må avtales/bestilles på forhånd.

Ta kontakt ved spørsmål, eller om dere har behov utover fastsatte omvisningsdager!

Utleie av lokaler/møterom:

  • Grendehuset: Det er mulig å leie vårt flotte Grendehus, med plass til maks 80 personer avhengig av romoppsett. Dette fungerer fint til selskaper så vel som til kurs og konferanser.
  • Gjestekjøkkenet: Vi har et hyggelig Gjestekjøkken vegg i vegg med Grendehuset, med plass til 14 personer. Dette kan leies separat eller samtidig med Grendehuset.
  • Møterom: Vi har også ulike møterom med plass til 6-14 personer.
    Pris for utleie: Ta kontakt for et pristilbud!

Alle forespørsler om omvisninger og utleie av lokaler sendes til e-postadresse: anja.troften@baerum.kommune.no (Markedskonsulent)

Ledelse og administrasjon
KONTAKT TELEFON
Resepsjonen er bemannet fra kl. 08-22.30. Besvares av ansvarlig sykepleier på natt.  67504700 og 67504821/47790586  ukedager/ kveld/natt/helg
Konstituert Tjenesteleder Eli Anna Eikeland  67 50 47 78/93 285 122
Kvalitetsrådgiver Kathrine Lundquist Gunby  932 55 693 
Leder for livet i landsbyen Anne Grete Normann 67 50 47 94/ 411 01 193
Avdelingsleder Janne R. Elvehaug (Gartneriveien C) 67 50 47 85/ 415 16 434
Avdelingsleder Oksana Chukray (Paviljongstien) 67 50 47 82/ 470 75 860
Avdelingsleder Ståle Holen Fossum (Gartneriveien B) 67 50 47 84/ 473 60 037
Avdelingsleder Marianne Øverås (Torget A2/02; Eplealléen) 67 50 47 85
Avdelingsleder sykepleierpool/stedfortreder for tjenesteleder Eli Anna Eikeland  932 85 122
Spesialrådgiver Kathrine Holter 67 50 48 01
Markedskonsulent Anja Trøften 902 00 280
Husøkonom 67 50 47 99
Merkantil 67 50 48 25
Kjøkkensjef Dominik Lemberger  67 50 48 11

 

Toril Randen, leder for brukerrådet e-postadresse: torill@stenor.no
Grim Danese, medlem e-postadresse: grim@danese.no
Ingrid Tveiten, medlem e-postadresse: iktveite@gmail.com

Fakta om demenslandsbyen

  • 158 langtidsplasser
  • 17 bokollektiv med plass til 8 personer, til sammen 136 plasser
  • 22 langtidsplasser i to grupper med plass til 11 personer i
    enerom med bad
  • 20 dagaktivitetsplasser på dagtid
  • bruttoareal ca. 18 000 m²

Her kan du lese mer om hvordan vi fant frem til vår løsning.

Informasjonsbrosjyre til deg som skal flytte inn i Carpe Diem demenslandsby.

Opplev Carpe Diem demenslandsby

Her er noen bilder av bygget og hagen  

Carpe Diem eksteriør Carpe Diem uteområde Carpe Diem eksteriør 3 Carpe Diem uteplass

Her er noen bilder fra innsiden av landsbyen:

Carpe Diem interiør 5 Carpe Diem interiør 1 Carpe Diem interiør 2 Carpe Diem interiør 3 Carpe Diem interiør 4 Carpe Diem interiør 6 Carpe Diem interiør 7 Carpe Diem interiør 8 Carpe Diem interiør 9 Carpe Diem interiør 10 Carpe Diem interiør 11 Carpe Diem interiør 12 Carpe Diem interiør 13 Carpe Diem interiør 14

Frivillige og pårørende - en viktig ressurs

Her er omsorg for personer med demens «omtenkt» og tilpasset den enkelte beboer. Samtlige bidragsytere er med på å sammen skape en hverdag med gode opplevelser for beboerne. Dette gir beboerne stor frihet og gjennom dette opplever de trygghet og mestring, samtidig som de får et godt helsetilbud. Vi tror at vi best kan skape dette ved at beboere, besøkende, medarbeidere og frivillige jobber sammen. Da blir livet i landsbyen er godt for beboere, besøkende, medarbeidere og frivillige.

Pårørende og frivillige skal ha mulighet til å delta aktivt inn i bofelleskapene og benytte seg av de øvrige tilbudene i landsbyen: gå på kafé, handle og gå turer i landsbyen sammen med sin beboer. Carpe Diem skal være en levende landsby, der alle hjelper beboerne til å gripe hver dag.

Tilbud og aktiviteter

Hverdagsrutiner tilrettelegges så nære en normaldag i eget hjem som mulig. Alle aktiviteter skal gjøres med beboerne. De har friheten til å vandre, oppsøke andre områder og avdelinger, kommunisere med andre personer som man treffer i egen enhet. Beboerne kan besøke:  

  • stort uteområde
  • hage med soner for aktiviteter og pauser
  • grønnsaks- og blomsterhager
  • torg
  • lav og bålpanne 
  • grendehus med kafé – som også er åpent for nabolaget
  • butikk
  • pub
  • klubber og aktivitetslokaler
  • helsetilbud som fysioterapi og treningslokaler
  • velværetilbud som frisør og massasje
  • gode arealer for sosiale og kulturelle møteplasser
  • lokaler til leie for familietreff, fester eller møter etter avtale

Tildelingskriterier

Søker må ha en demensdiagnose og fylle kriteriene for langtidsopphold. Tildeling av plass skjer ut fra en vurdering og kartlegging av søkers adferd, funksjon og evne til å nyttiggjøre seg tilbudet i Carpe Diem.

Hvordan søke om plass på sykehjem i Bærum kommune?

Alle innbyggere som bor og oppholder seg i Bærum kommune kan søke om langtidsopphold i kommunen, jfr. helse- og omsorgstjenesteloven §3.1.

Søknaden blir behandlet i vedtaksmøtet på Tildelingskontoret. Når søknaden er behandlet mottar du et vedtaksbrev fra Bærum kommune.

I Bærum kommune er det ikke anledning til å søke plass på en bestemt institusjon.

Tildeling av plass skjer ut ifra en faglig vurdering og helhetsforståelse.

Søknadsskjema for helse og omsorgstjenester (pdf)

Telefon

67504821 / 47790586 kveld/natt/helg

Besøksadresse

Dønskiveien 45
1346 Gjettum

Reise til Carpe Diem demenslandsby

    Reise fra Carpe Diem demenslandsby

    Følg oss på Facebook