Byggesaksvakten

Før du går i gang med et byggeprosjekt, kan det være nyttig å ta kontakt med oss for å få veiledning. Grunnet at Kundesenteret vårt nå er stengt for fysisk oppmøte, veileder vi nå kun over telefon. Siden det er mange som ringer til oss, vil hver veiledning vare opp til ca 10 minutter. Du kan ikke bestille time, men tjenesten er åpen hverdager mellom kl 10.00– 14.00 (12.00 – 14.00 tirsdag).

Hva hjelper byggesaksvakten meg med?

Byggesaksvakta svarer på generelle spørsmål om byggesøknader og gir veiledning om hvor du finner:

  • nødvendig informasjon
  • regelverk
  • riktige søknadsskjemaer
  • behov for situasjonskart
  • krav til tegninger

Hva hjelper ikke byggesaksvakten meg med?

Vi kan ikke tegne, prosjektere eller fylle ut søknaden din. Dette er på grunn av at kommunen ikke kan behandle søknader som den selv har bidratt med å fylle ut. Men vi kan forklare hva slags informasjon som etterspørres i søknadsblankettens enkelte poster.

Vi kan ikke veilede i pågående byggesaker. Har du spørsmål til en pågående byggesak så er det saksbehandler på den aktuelle saken du må forholde deg til. Saksbehandler for pågående saker har telefontid tirsdag og torsdag mellom kl. 12.00 – 14.00. Du når oss da via vårt Kundesenter på telefon 67504050, tastevalg 2.

Hjelp til å ferdigstille søknaden

Hvis du ønsker at noen skal sjekke kvaliteten på søknaden eller hjelpe til å ferdigstille søknaden, må du kontakte fagfolk. Hvis du synes hele søknadsprosessen er vanskelig vil vi anbefale deg å kontakte et ansvarlig foretak (byggmester/arkitekt) som kan hjelpe deg med dette. Det vil spare deg for mye tid og problemer i søknadsprosessen.

Vi gjør oppmerksom på at ved mangelfulle søknader vil det påløpe ekstra kostnader på tid som saksbehandler bruker inntil søknaden er komplett. Vi vil derfor anbefale at det gjøres en grundig jobb med søknaden før den sendes inn, slik at selve behandlingsprosessen går raskere.

Sjekk først om du trenger å søke for å gjennomføre byggeprosjektet ditt, eller om tiltaket ditt er fritatt søknadsplikt.

Fritakene gjelder bare søknadsplikten.

Dette betyr at du er ansvarlig for utførelsen og fortsatt må følge de regler som gjelder i: 

Før du bygger, river eller endrer må du sjekke hvilke planer og bestemmelser som gjelder for eiendommen din. Planer og bestemmelser er avgjørende for hva du kan gjøre av endringer og hva du kan bruke bygget på eiendommen din til. 

Kommune- eller reguleringsplan kan ha egne bestemmelser for din eiendom som gjør at tiltaket ikke er fritatt fra søknadsplikt. 

Se Bærumskart her

 

Før du går i gang med et byggeprosjekt, kan det være nyttig å ta kontakt med oss for å få veiledning. Grunnet at Kundesenteret vårt nå er stengt for fysisk oppmøte, veileder vi nå kun over telefon. Siden det er mange som ringer til oss, vil hver veiledning vare opp til ca 10 minutter. Du kan ikke bestille time, men tjenesten er åpen hverdager mellom kl 10.00– 14.00 (12.00 – 14.00 tirsdager).

Du kan enten ringe til Byggesakavakten via vårt Kundesenter på telefon 67504050, tastevalg2, eller sende inn dine spørsmål her

1. Søknadsskjema 

Du kan søke om byggetiltak på to måter:  

  • Ett-trinns søknad eller søknad uten ansvarsrett
  • Rammesøknad og senere igangsettingstillatelse. 

Ett-trinns søknad 

Ved ett-trinns søknad (skjema 5174) må alle ansvarsretter være på plass før søknaden sendes til kommunen. Denne søknadstypen egner seg best til forutsigbare tiltak som med rimelig sikkerhet vil godkjennes av kommunen.   

Tiltak som du kan søke om selv (skjema 5153), uten ansvarlige foretak, vil også bli behandlet i ett-trinn. 

To-trinns søknadsbehandling 

Ved to-trinns søknadsbehandling søker du først om rammetillatelse (skjema 5174), hvor tiltakets ytre rammer fastsettes. I rammetillatelsen godkjennes ansvarlig søker, i tillegg til selve tiltaket.  

Kommunen kan kreve at det framgår av rammesøknaden hvem som tar ansvar for ulike fagområder, for eksempel arkitekturprosjektering. Rammetillatelsen kan inneholde vilkår som må være oppfylt før det kan gis igangsettingstillatelse. 

En ramme-/ett-trinnstillatelse er gyldig i 3 år regnet fra vedtaksdato. 

Digital byggesøknad

2. Beskrivelse av hva du søker om

Legg ved et kort følgebrev som gjør det enkelt for saksbehandleren i kommunen  å sette seg inn i hva du søker om. Du må også begrunne eventuelle dispensasjoner. 

3. Tegninger og situasjonskart

Følgende skal legges ved 

  • et situasjonskart hvor du har tegnet inn og målsatt hva du skal bygge.
  • målsatte plan-, snitt- og fasadetegninger.
  • tegninger som viser sist godkjent situasjon av boligen. Dette finner du i innsyn, eller ved å sende e-post til plad@baerum.kommune.no 

Krav til tegningsgrunnlag

Situasjonskart bestilling

4. Beregning av utnyttelsesgrad 

Hvor mye du kan bygge på eiendommen din, avhenger av hva reguleringsbestemmelsene eller kommuneplanen tillater av utnyttelse, og hvor mye som er bygd på eiendommen fra før.  

Skal du gjøre endringer som fører til økt bygningsvolum på eiendommen, må du beregne den nye utnyttelsesgraden. For å regne ut dette, må du finne ut av hvor store eksisterende bygninger på tomten er.  

Du kan bruke godkjente tegninger for eiendommen din, eller måle opp de bygningene og konstruksjonene som skal regnes med. 

Har du enkle spørsmål så kan vi veilede deg. Ved kompliserte utregninger anbefaler vi deg å ta kontakt med fagfolk.  

Du kan lese mer om utnyttelsesgrad her

5. Eventuelle dispensasjoner fra lov, planer og forskrifter.

Hvis tiltaket er i strid med lov, plan eller forskrift, må du søke om dispensasjon fra bestemmelsene. Kommunen har anledning til å gi dispensasjon i særlige tilfeller. Søkeren må da vise til hvilke bestemmelser det søkes dispensasjon fra og begrunne hvorfor han mener at kommunen skal gi dispensasjon. Kommunen tar så stilling til dette i sin behandling av saken.  

Krav til søknad om dispensasjoner følger av plan- og bygningsloven  |§ 19-1. For bestående bygg kan kommunen også unnta tekniske krav etter plan- og bygningslovens § 31-2 fjerde ledd.

Les mer om dispensasjoner.

Se også regjeringen.no for mer informasjon om dispensasjon.

6. Eventuell avkjørselsplan 

Hvis du skal endre, opprette eller endre bruken av en avkjørsel i forbindelse med en byggesak, må du sende inn en avkjørselsplan sammen med byggesøknaden. Dette gjelder større bruksendringer, oppføring av nybygg eller opprettelse av flere boliger. 

7. Eventuelle uttalelser fra andre myndigheter  

I noen saker må du skaffe tillatelse eller samtykke fra andre deler av kommunen, eller fra andre myndigheter.  

Dette kan være nødvendig i forbindelse med: 

  • tilknytning eller avkobling til vann og avløp
  • oppretting eller endring i arbeidsplasser (kontakt Arbeidstilsynet)
  • bygging innenfor hensynssone til jernbane (kontakt Bane Nor)
  • fredet eiendom, SEFRAK, eller arkeologiske fornminner (Kontakt avdeling Natur og Idrett)
  • hensynet til biologisk mangfold  

8. Eventuell tiltaksplan for graving og forurensning  

Medfører tiltaket graving, og det er mistanke om forurensning i grunnen, må det gjøres grunnundersøkelser. Send en tiltaksplan til kommunen for godkjenning. 

Når du har samlet alle dokumentene du trenger i byggesøknaden din, må du varsle naboer. Du trenger ikke varsle naboene om du skal gjøre mindre arbeider som ikke påvirker dem. 

Nabovarsling

Alle søknadspliktige tiltak skal varsles til naboer og gjenboere. Naboer kan uttale seg til varselet innen en frist på 2 uker. Hvis det kommer inn merknader skal tiltakshaver eller ansvarlig søker kommentere disse og sende merknadene og egne kommentarer inn sammen med søknaden.

Merknader fra naboer vurderes av kommunen før søknaden avgjøres. Når søknaden gjelder et tiltak som er i samsvar med plan- og bygningsloven og gjeldende plan for eiendommen, vil vi sjelden kunne ta hensyn til merknadene.

Eventuelle endringer av forhold i søknaden før vedtak er fattet skal alltid nabovarsles, det samme gjelder for senere søknader om endring etter at tillatelse er gitt. 

Søknadskjema for nabovarsel finner du her

Send inn søknaden din via Digital byggesøknad eller last ned søknadsskjema og send søknaden i en e-post til post@baerum.kommune.no

Ferdigstillelse av ikke søknadspliktige tiltak

Når en frittliggende bygning eller et tilbygg unntatt fra søknadsplikt er ferdigstilt skal informasjon om tiltaket og plasseringen meldes til kommunen. Foreløpig skal den digitale løsningen Rett i kartet brukes for slike tiltak i Bærum.

På nettsiden www.rettikartet.no/app/bygg registrerer du selv tiltaket ved å klikke i kartet der bygningen er plassert.

Ferdigattest

Ferdigattest er en attest som viser at saken er ferdig behandlet, og at arbeidet er i tråd med tillatelsen og regelverket. Når arbeidet er ferdig må du sende inn søknad om ferdigattest før tiltaket kan tas i bruk.

Fra 1.7.2015 er det ikke lenger mulig å søke om ferdigattest for tiltak det ble søkt om før 1.1.1998.

Her finner dere skjema for søknad om ferdigattest (pdf)

Midlertidig brukstillatelse

Dersom det gjenstår mindre arbeider som ikke er til hinder for at tiltaket kan tas i bruk, kan det søkes om midlertidig brukstillatelse. Det blir da satt en frist for når gjenstående arbeider skal være ferdig og søknad om ferdigattest skal sendes inn. 

Her finner du skjema for søknad om midlertidig brukstillatelse (pdf)

Veiledning om ferdigattest (pdf)

Kontakt Plan, bygg og geodata

Kundesenteret plan og bygg

Tlf: 67 50 40 50, tastevalg 2

Åpningstider:

Mandag: 08.00 - 15.30
Tirsdag: 08.00 - 15.30
Onsdag: 08.00 - 15.30 
Torsdag: 08.00 - 15.30
Fredag:  08.00 - 15.30

Byggesaksvakt

Tlf: 67 50 40 50, tastevalg 2

Åpningstider:

Mandag: 10.00 - 14.00
Tirsdag: 12.00 - 14.00
Onsdag: 10.00 - 14.00
Torsdag: 10.00 - 14.00 
Fredag: 10.00 - 14.00

Planvakt - åpningstider

Tlf: 67 50 40 50, tastevalg 2

Åpningstider:

Mandag: 10.00 - 14.00
Tirsdag: 10.00 - 14.00
Onsdag: 12.00 - 14.00
Torsdag: 10.00 - 14.00 
Fredag: 10.00 - 14.00