Hjemmesykepleie er et tilbud til deg som trenger hjelp i hverdagen på grunn av sykdom eller funksjonsnedsettelse.

Hva er hjemmesykepleie?

Vi ønsker å gi deg tjenester som kan hjelpe deg med å opprettholde eller få tilbake evnen til å utføre aktiviteter du kan mestre selv. Å utføre hverdagsaktiviteter, er viktig for å bevare god helse og selvstendighet.

Digitale helsetjenester

Digitale helsetjenester betyr at hele eller deler av tjenesten skjer digitalt. Bærum kommune jobber med å få på plass gode ordninger for dette. Eksempler på dette kan være: medisindispenser og trygghetsalarm.

Hvem kan få hjemmesykepleie?

De som bor i eller oppholder seg kortere eller lengre perioder i kommunen og som har behov for nødvendig helsehjelp, kan få hjemmesykepleie.

Eksempelvis:

  • Ved sykdom eller oppfølging etter skade.
  • Ved nedsatt evne til å ivareta egen helse.
  • Når helsehjelpen bare kan utføres i hjemmet.

Hva kan hjemmesykepleien bidra med?

  • Hverdagsmestring
  • Trygghets- og mestringsskapende teknologi (velferdsteknologi)
  •  Sykepleiefaglig oppfølging
  • Personlig stell og hygiene
  • Tilrettelegging av måltider, og oppfølging av ernæring
  • Veiledning og opplæring, slik at du kan mestre oppgaver på egenhånd.
  • Sårbehandling for personer som trenger hyppig sårstell og som ikke kan komme seg til egen lege.
  • Omsorg ved livets slutt

Tjenesten omfatter ikke:

  • Blodprøver, injeksjoner, behandlinger og prosedyrer som kan ivaretas på ditt fastlegekontor.
  • Trygghetstilsyn (et trygghetstilsyn er for eksempel å komme innom for å se at alt står bra til).
  • Hjemmesykepleien er ikke en akutt tjeneste, men utføres basert på planlagte besøk og oppgaver.
  • Rengjøring av hjem og innkjøp av mat. Dette kan utføres av praktisk bistand:

Det kreves ikke betaling for hjemmesykepleie.

Godt samarbeid

Vi ønsker at samarbeidet mellom bruker/pasient, pårørende og våre medarbeidere, skal være best mulig. Da er det viktig at det er en felles forståelse for hva vi kan forvente av hverandre.

Dette kan du forvente av oss:

  • Vi kommer i uniform og har synlig legitimasjon
  • Vi overholder taushetsplikten
  • Vi vurderer hjelpebehovet sammen med deg. Hvor hyppig besøk du får og hva du får hjelp til, avhenger av situasjonen din og behovene dine.
  • I hjemmesykepleien jobber pleiemedarbeidere, helsefagarbeidere, vernepleiere og sykepleiere.
  • Vi tilstreber å tildele primærkontakt til alle brukere av tjenesten. Primærkontakten skal være et bindeledd mellom deg, nærmeste pårørende og tjenesten.
  • Vi avtaler et tidsrom for besøk, ikke bestemte tidspunkt, men for eksempel mellom 09:00-11:00. Vi gir beskjed per telefon hvis vi er forsinket.
  • Vi er opptatt av god kommunikasjon. Dersom du trenger å ringe oss, skjer det helst fra 08-15 på ukedager (se avsnitt om kommunikasjonskanaler).
  • Bruk av velferdsteknologiske løsninger kan styrke din mulighet for egenmestring og øke din trygghet. Vi jobber mot en endring i tjenestene som innebærer økende grad av digitale hjemmetjenester som kan bli aktuelt for måten du mottar tjenester på.

Dette forventer vi av deg:

  • Du eller pårørende gir beskjed i god tid hvis du ikke trenger hjelp, eller av ulike årsaker ikke er hjemme når vi har en avtale om et besøk fra hjemmesykepleie.
  • Bil- og gangvei til hjemmet ditt må være fremkommelig. På vinter må det være strødd, måkt og god utebelysning.
  • Navn og nummer på bolig er synlig.
  • For å kunne motta hjemmesykepleie bestiller vi, og installerer e-lås på din ytterdør.
  • Lar være å røyke mens kommunens medarbeidere er hjemme hos deg og lufter ut i god tid før besøk.
  • Dyr bør holdes i bånd eller inne på andre rom.
  • Vi har en forventning om at du respekterer våre medarbeidere uavhengig av kulturell bakgrunn, etnisitet, kjønn og fagkompetanse.

Kommunikasjonskanaler

  • Helsenorge (helserelatert informasjon, avlyse planlagte besøk).
  • Telefon (dersom dine henvendelser ikke ivaretas i de digitale kanalene). På kveld, helg og helligdager, er alle våre medarbeidere ute hos pasienter, og er kun tilgjengelige for korte beskjeder.
  • Digitalt tilbakemeldingsskjema (tilbakemelding på kvaliteten på tjenesten).

Utstyr vi ønsker at du har på plass:

  • Vekt
  • Mikrobølgeovn
  • Håndsåpe med pumpefunksjon, tørkepapir og avfallsposer.

Hjelpemidler for din trygghet og vår arbeidsplass:

  • For at du skal kunne bo hjemme så lenge som mulig, kan det være behov for ulike hjelpemidler. Noen hjelpemidler må man kjøpe selv, for eksempel håndtak i dusjen eller hjelpemidler for å ta på kompresjonsstrømper.
  • For å forebygge fall og bedre fremkommelighet, kan det i enkelte tilfeller være at vi anbefaler ommøblering, fjerning av tepper, terskler eller iverksetter andre tiltak. Hvis ommøblering er anbefalt, er dette ditt ansvar.
  • Dersom nødvendig tilrettelegging av hjemmet ikke ønskes, kan det påvirke tjenestetilbudet.
  • Langtids og kortidslån av hjelpemidler: Hjelpemidler | Helse og omsorg | Bærum kommune

Hvordan søker jeg om hjemmesykepleie:

Du kan selv velge annen leverandør enn Bærum kommune for å levere tjenester av hjemmesykepleie. Dersom du ikke foretar deg et valg, blir du automatisk tildelt tjenester fra Bærum kommune.

Kommunen er opptatt av at du skal være mest mulig selvhjulpen, mestre dagliglivet og klare deg selv lengst mulig i eget hjem. 

Se ofte stilte spørsmål her

Helsenorge.no 

Du som allerede mottar tjenester fra hjemmesykepleien i Bærum kommune kan kommunisere med oss digitalt via Helsenorge. Det er også mulig å gi andre fullmakt til å bruke tilbudet på vegne av deg. Du bestemmer selv hvilke personer du ønsker å gi fullmakt. 

Tjenesten innebærer at du kan: 

  • sende og motta meldinger til hjemmetjenesten. Du kan forvente svar første virkedag etter at du har sendt meldingen. 
  • se avtaler om hjemmebesøk.
  • få varsler om utført hjemmebesøk på tekstmelding eller e-post .

Klikk her for mer informasjon om digital kontakt via Helsenorge.no og snarvei til innlogging og fullmakt.

(Innlogging med BankID eller lignende). 

Kontaktinformasjon til hjemmesykepleiedistriktene:

Kontaktinformasjon
distrikt Bekkestua ledelse TELEFON
Tjenesteleder: Karianne Lippert 67 50 62 66 
Besøksadresse: Gamle Ringeriksvei 21C, 1356 Bekkestua  
Bruker/servicetelefoner: hverdager til kl. 15.00. bruk vakttelefon efter kl. 15.00 og lørdag/søndag 67 50 62 10
Nattelefon: (22.00-07.30) 482 74 645
Avdeling Blommenholm: Avdelingsleder Ruth Marie Sacro 67 50 62 67
Vakttelefon:   915 11 463
Avdeling Lysaker: Avdelingsleder Mehnaz Palani 67 50 62 65
Vakttelefon:   917 30 613
Avdeling Stabekk: Avdelingsleder Sara Bjersne 67 50 62 78
Vakttelefon:   901 23 120 

Adresseregister Bekkstua.pdf

Kontaktinformasjon
distrikt Rykkinn ledelse TELEFON
Tjenesteleder: Anne Berit Johansen  406 02 138  mandag-fredag 08.00-15.30
Besøksadresse: Brynsveien 88, 1346 Gjettum  
Bruker/servicetelefoner: til 15:00 hverdager fra kl. 15:00-22:00 & lørdag/søndag:Tast 1 for avdeling Kolsås/Skui, Tast 2 for avdeling Berger/Lommedalen 

Pause kl 12.00 - 12.30
67 50 63 00
Nattelefon: (22.00-07.30) 482 74 645
Avdeling Berger/Lommedalen: Avdelingsleder Vigdis Jacobsen 482 67 647 mandag-fredag 10.00 - 14.00
Vakttelefon Avdeling Berger/Lommedalen   913 87 296
er åpen mellom
kl. 15.00 - 22.30
Avdeling Skui/Kolsås: Avdelingsleder Sarah Herrfurth-Erichsen 900 53 348 mandag-fredag 10.00 - 14.00
Vakttelefon Skui/Kolsås   913 87 297

Adresseliste Rykkinn.pdf

Kontaktinformasjon
distrikt Sandvika ledelse TELefon
Tjenesteleder: Kari Friedmann   67 50 45 18
Besøksadresse: Claude Monets allé 21, 1338 Sandvika  
Bruker/
servicetelefoner:
Hverdager kl 08-12 og 13-15 67 50 44 80
Avdeling Sandvika: Avdelingssykepleier Vilde Bryhn Øvrebø 67 50 45 12
Vakttelefon Sandvika: Hver dag fra 15-22 48 00 47 63
Avdeling Tanum: Avdelingssykepleier Tonje Lund 67 50 45 23
Vakttelefon: Hver dag fra 15-22 48 00 78 77
Vakttelefon:  (natt kl. 22.00 - 07.30) 48 27 46 45

 

Adresseregister Sandvika.pdf

Kontaktinformasjon
distrikt ØSTERÅS ledelse TELEFON
Tjenesteleder: Mariann Iversen 67 50 89 62
Besøksadresse: Eiksveien 110, 1361 Østerås  
Bruker/
servicetelefonen:
Mandag t.o.m. Fredag kl 08.00 - 15.00  67 50 89 50
  Kveld og helg
kl. 15.00 - 22.00 og Tast 1 avdeling Eiksmarka, Tast 2 avdeling Hosle, Tast 3 avdeling Øvrevoll
 
Natt: (kl. 22.00-07.30) 482 74 645
Avdeling Eiksmarka Avdelingsleder Oda Halvorsen Vikran 457 33 098
Hverdager kl 08.00 - 15.30
Avdeling Hosle Avdelingsleder Sindre Tidemann Rise  479 03 001
Hverdager kl 08.00 - 15.30
Avdeling Øvrevoll Avdelingsleder Alexandra Kjensteberg 954 86 994
Hverdager kl 08.00 - 15.30

Adresseregister Østerås.pdf

Kontaktinformasjon: Felles ressurser
Felles ressurser ledelse Telefon
Tjenesteleder: Monica Christie 926 30 278

 

Kontaktinformasjon: Nattjenesten
Nattjenesten ledelse Telefon
Nattjenesten


Nattjenesten yter helsetjenester til innbyggere i kommunen med vedtak om tjenester på natt.  
Vakttelefon: (natt kl. 22.00 - 07.30) 482 74 645
Avdelingsleder: Cathinka Marie Berg 974 24 465

 

Kontaktinformasjon: Hukommelsesteamet
Hukommelsesteamet ledelse Telefon
Avdelingsleder Cathinka Marie Berg  974 24 465
Hukommelsessykepleier
Distrikt Bekkestua
Lilian Raakjær 902 45 519 (tirsdag, onsdag og torsdag)
Hukommelsessykepleier
Distrikt Bekkestua
Pauline Chimutanda 905 61 044
Hukommelsessykepleier Distrikt Sandvika Line Løvik 477 87 871
Hukommelsessykepleier
Distrikt Østerås
Henninge Torp 990 86 322 (mandag, tirsdag, onsdag og torsdag)

 

Kontaktinformasjon: Kreftsykepleiere
Kreftsykepleiere Ledelse Telefon
Avdelingsleder Cathinka Marie Berg  974 24 465
Distrikt og avdelinger Rykkinn kreftsykepleiere Telefon
Avdeling Skui/Kolsås Jose Herrera 995 18 032
Avdeling Berger/Lommedalen Yvonne Brandal 414 83 924
Belset omsorgsbolig    905 61 044
Distrikt og avdelinger Bekkestua kreftsykepleiere Telefon
Avdeling Stabekk og Blommenholm Charlotte Harlem 477 82 830
Avdeling Lysaker og Bekkestua bolig med service Siw Berg 906 22 523 (tirsdag, torsdag)
Bekkestua omsorgsbolig    
Distrikt og avdelinger Sandvika kreftsykepleiere Telefon
Sandvika Cecilie Haslum 482 79 706 (mandag,tirsdag, onsdag, torsdag)
Tanum og Sandvika    
Atriumgården omsorgsbolig    
Distrikt og avdelinger Østerås kreftsykepleiere Telefon
Distrikt Østerås Maria Laxdal Prytz 452 81 487
Capralhaugen omsorgsbolig    
     

 

Nyttig informasjon

 

Kontakt Tildelingskontoret

Alle som bor og midlertidig oppholder seg i Bærum kommune skal få nødvendig helsehjelp og pleie og omsorg.

Telefontid

Tlf: 67 50 40 50

Mandag–fredag kl. 9.00–11.00 og kl. 12.00–14.00

Sommer 2025

Telefontid i perioden 30.6 - 8.8 har vi åpent 0900-1100. ( uke 27-32)

Egenandelsgruppen (Tildelingskontoret)

Telefontid: tirsdag, onsdag og torsdag kl. 12.00-14.00.

Besøksadresse: 

Kommunegården i Sandvika
Arnold Haukelands plass 10
1338 Sandvika

Postadresse:

Bærum kommune
Postboks 700
1304 Sandvika