Bilde som viser området Sandvika sjøfront

Hvor er Sandvika sjøfront?

Sandvika sjøfront er byområdet i Sandvika nærmest fjorden. Området er i dag dominert av store veianlegg for E18 som skaper barrierer mellom Sandvika sjøfront og resten av byen. Samtidig har området også store kvaliteter med idretts-, kulturliv og strandpark på Kadettangen, natur og strandparker på Kjørbo, og flere viktige kulturminner og kulturmiljøer.

Kart som viser området Sandvika sjøfront

Hva skjer?

Sandvika sjøfront er vist som et langsiktig byutviklingsområde i kommuneplanens arealdel, og det er satt krav om felles plan før nye detaljreguleringer kan igangsettes innenfor dette området.

I framtiden skal E18 i tråd med kommunedelplan for ny E18 Lysaker – Slependen (2014) legges i tunnel under Sandvika. Når E18 legges i tunnel må det etableres et nytt og mer bymessig lokalveisystem og forbindelser for fotgjengere, syklister og buss innenfor Sandvika sjøfront for å sikre betjening av byen. Lokalveien skal også ha en viktig beredskapsfunksjon og fungere som avlastningsvei i avvikssituasjoner ved eventuelle hendelser i den framtidige E18-tunnelen. Akershus fylkeskommune skal eie og drifte den nye lokalveien.

Statens vegvesen planlegger reguleringsplan for ny E18 på strekningen Ramstadsletta – Nesbru. Nytt lokalveisystem i Sandvika sjøfront inngår i denne planen. Klikk her for å lese mer på nettsiden til Statens vegvesen.

Bærum kommune og Statens vegvesen har samarbeidet om å utarbeide et felles planprogram med byplangrep for Sandvika sjøfront. Planprogrammet beskriver rammer, utrednings- og undersøkelseskrav for fremtidig planarbeid innenfor området, både for ny lokalvei og øvrige delområder.

Planprogrammet legger til grunn føringene fra Prinsippsak for fremtidig utvikling av Sandvika sjøfront som ble vedtatt av kommunestyret i Bærum 24. november 2021 og foreløpig prinsippløsninger for det nye lokalveisystemet. Planprogrammet var på høring 5. mai-20. juni 2022 og er nå under bearbeiding.

Her kan du lese Prinsipper for fremtidig utvikling av Sandvika sjøfront.

Her kan du lese Planprogram med byplangrep for Sandvika sjøfront og nytt lokalveisystem.

I perioden september–desember 2024 inviterte Statens vegvesen Bærum kommune og Akershus fylke til en prosess for å se nærmere på prinsippløsninger for den nye fylkeslokalveien gjennom Sandvika sjøfront. Løsningene skal legges til grunn i den kommende reguleringsplanen for E18 Ramstadsletta–Nesbru og innarbeides i planprogram med byplangrep for Sandvika sjøfront.

Presentasjon for formannskapet 23. oktober 2024

Kommunalsjef for Plan- og bygningstjenesten Jannike Hovland og representanter fra Statens vegvesen, holdt en presentasjon for formannskapet 23. oktober.

Her kan du se presentasjonen (pdf)

Illustrasjon fra Prinsippsak for fremtidig utvikling av Sandvika sjøfront
Illustrasjon fra prinsippsak for fremtidig utvikling av Sandvika sjøfront.

Prinsipper for fremtidig utvikling av Sandvika sjøfront

Prinsipper om tilgjengelighet

  • Hele Sandvikas strandsone langs sjøfronten skal være allment tilgjengelig og tilrettelegges for allmennhetens ferdsel og opphold.
  • Flere, attraktive gang- og sykkelforbindelser skal etableres mellom sjøfrontens delområder og Sandvikas øvrige byområder
  • Det legges til grunn at det opprettholdes gang- og sykkelvei mellom Kadettangen og Sjøholmen/Høvikodden i hele perioden sjøfronten utvikles. 

Prinsipp om medvirkning

  • Bærum kommunes visjon er «sammen skaper vi fremtiden». Sandvika sjøfront skal utvikles gjennom samarbeid. 

Prinsipper om natur og landskap

  • Biologisk mangfold innenfor Sandvikas sjøfront, på land og i vann skal ivaretas, styrkes og restaureres.
  • Biologisk mangfold innenfor Sandvikas sjøfront, på land og i vann, skal ivaretas, og styrkes og restaureres.
  • Grøntstruktur langs Sandvikas sjøfront skal videreutvikles og styrkes.

Prinsipper om byutvikling

  • Utviklingen av sjøfronten skal skje ut fra et helhetlig plangrep basert på ny E18 i tunnel. Eksisterende motorveibru skal fjernes.
  • Ny lokalvei langs sjøfronten, med ny bru over Sandvikselva, skal redusere dagens barriere mellom by og sjø.
  • Ny lokalvei skal muliggjøre byutvikling og skape nye byrom - som legger til rette for byliv.
  • Delområdene langs sjøfronten skal framstå som varierte og inneholde en blanding av bolig, kultur, rekreasjon, næring og rause torg og attraktive møteplasser – som bidrar til bærekraftig byutvikling.
  • Det skal tilrettelegges for midlertidige tiltak som skaper Sandvika-entusiasme.
  • Et aktivt og tilgjengelig fjordtorg ved SandVIKA skal koble Sandvika sentrum øst og Rådhuset til fjorden.
  • Viktige siktlinjer og landemerker skal styrkes gjennom byforming.
  • Sandvika sjøfront skal utvikles på de gående og syklendes premisser.

Prinsipper om rekreasjon

  • Sandvikas sjøareal og sjøfront skal være byens felles byrom med fokus på rekreasjon – til glede for alle brukere.
  • I Sandviksbukta skal omfanget av sjøarealer avsatt til allment friluftsliv søkes opprettholdt.
  • I videre planarbeid skal ikke-motoriserte sjøtrafikanter prioriteres, gjennom regulering av ferdsel, utprøving av ny teknologi og klimavennlige løsninger. 

Prinsipper om identitet

  • Sandvikas historie skal synliggjøres langs sjøfronten, ved at kulturminner og - miljøer gis rommelighet og integreres som en del av ny bystruktur.
  • Sjøfronten skal styrke Sandvikas identitet som som kunst- og kulturby, regionhovedstad og kommunesenter med gode rekreative tilbud.
  • Sandvika sjøfront skal bli en destinasjon – som innbyr til kulturelle attraksjoner og nye turmål.

Historikk - viktige milepæler for byutvikling, E18 og nytt lokalveisystem i Sandvika sjøfront

Kontaktpersoner