Sommerferien står for tur, og for de fleste av oss betyr det ferietid. Vi kan se frem til gode dager hvor vi kan slappe av, bytte ut hverdagslivet med helt andre ting, kose oss sammen med venner og familie og gjøre ting som betyr noe for oss. Mange har planlagt å reise bort i ferien, men fortvil ikke hvis du ikke skal bort. Årets ferie kan du med fordel ta i Bærum hvor opplevelsene står i kø for store og små.

Det kan være ulike grunner for å feriere hjemme; det kan være økonomi, arbeid eller sykdom i familien som gjør at ikke alle kan reise bort. Dette synes kanskje noen barn og unge er litt trist, da «alle andre» er på ferie. Da er det godt å vite at det er mye som skjer for barn og unge i hele sommer. Og det beste av alt er at de aller fleste aktivitetene er gratis.

I regi av Marie P kan du blant annet bli med en tur til Tusenfryd eller Liseberg, kjøre gocart eller bli med på en dagstur til Stavern. Rykkinn fritidshus har også aktiviteter gjennom hele sommeren, blant annet til Drammensbadet, Teknisk museum, Bø i Telemark eller en familietur til Valdres. Dette er bare et lite utvalg av det som finnes. Ta gjerne en titt på programmet på kommunens internettsider. Der vil du se de ulike aktivitetene som tilbys gjennom våre fritidsklubber.

Overnattingstur med barna i marka under åpen himmel er veldig spennende, eller hva med bare en dagstur. Dette gir gode opplevelser og minner for livet. Vi er heldige i Bærum med nærheten til marka og ikke minst vår unike kystlinje. Jeg har ikke tall på alle de turene jeg har tatt til Fornebulandet. Noen ganger starter turen på Lysaker Brygge, over Lagåsen, forbi Polhøgda og jeg lar tankene vandre til Fridtjof Nansen, Erik Werenskiold og Gerhard Munthe. Alle var bosatt i dette vakre området på slutten av 1800 tallet. Lysakerkretsen med kunstnere og vitenskapsmenn i skjønn forening var et unikt intellektuelt miljø som vi med stolthet forteller om. Vakre malerier fra denne tiden er vi så heldige å ha i Bærum rådhus. Kunsten kan du se nærmere på når vi via Bæringen inviterer til omvisning og gode samtaler i Rådhuset vårt til høsten igjen.

På Fornebu går turen videre til området rundt Flytårnet hvor mange kunstnere har etablert seg. Dette miljøet er viktig, både for oss som kan nyte utstillingene, og for alle kunstnerne som finner inspirasjon i et givende fellesskap.
På vei ut til Storøyodden for å bade går turen innom vår prisbelønte Nansenpark. Arealene er store, så selv om det er mange som har oppdaget områdets unike kvaliteter, er jeg sikker på at du finner deg en fin plass der ute på den gamle flystripen.

I Sandvika kan du dra på minicruise med Rigmor eller Rigfar eller ta turen til nye Kadettangen Fjordpark, som har en av de fineste strendene i Oslofjorden. Fra 7. juli kan du også prøve vårt nye flotte stupetårn som jeg vet mange allerede gleder seg stort til. Eller hva med en vandring langs vår flotte lakseelv i hjertet av Sandvika - en elv som gleder og begeistrer mange av oss takket være ildsjeler i kommunen og frivillige som vokter og forvalter vår unike ressurs.

I vakre omgivelser på Bærums Verk kan du gå på historisk vandring gjennom 400 år samt beskue et tyvetalls skulpturer utformet av landets fremste billedhuggere. Eller ta turen til Henie Onstad Kunstsenter og den fantastiske Weidemann-utstillingen.
Kolsåstoppen, Dælivannet, Stovivannet, Østernvann og Burudvann, slik kan jeg fortsette i det uendelige.

Derfor: Riktig god sommer med mange positive opplevelser i egen kommune.

Lisbeth Hammer Krog, ordfører

Innlegget sto på trykk i Budstikka 29. juni 2018