I november 2003 inngikk Fornebu Boligspar AS, Rolfsbukta AS og Fornebu Boligspar Husbank AS (grunneierne) en utbyggingsavtale med Bærum kommune, kalt «2003-avtalen». Denne avtalen la til rette for den første delen av utbygging på Fornebu, «fase 1» med 2 500 boliger innenfor en geografisk avgrenset del av området omfattet av Kommunedelplan 2 (KDP2) for Fornebu. KDP2 omfattet totalt 6 000 boliger, hvorav 20-25 prosent av disse skulle være husbankfinansierte boliger (rimeligere boliger) for å bidra til en mer variert boligsammensetning («sosial boligprofil»).
Sentralt i 2003-avtalen er punkt 8 om det såkalte «fremskyndingsbidraget», hvor grunneierne forplikter seg til å yte et bidrag til finansiering av nødvendig sosial infrastruktur på Fornebu.
Utbyggingsavtalen fra 2003 (pdf)
Den 27. mars 2019 vedtok Kommunestyret i Bærum Kommunedelplan 3 for Fornebu (KDP3). Den legger grunnlaget for den videre utviklingen av Fornebu-området, «fase 2». Planavgrensningen for KDP3 er den samme som for KDP2, men KDP3 åpner for økt tomteutnyttelse for de feltene som ikke allerede er utbygd. Antall boliger ble økt fra 6 000 til ca. 11 000. På dette tidspunktet hadde OBOS Fornebu AS/Fornebu 9.4 AS overtatt eierskap til grunneiendommene som tidligere var eid av Fornebu Boligspar AS, Rolfsbukta AS og Fornebu Boligspar Husbank AS.
Kommunedelplan 3 (KDP3) finner du her.
I april 2020 inngikk OBOS Fornebu AS/Fornebu 9.4 AS en utbyggingsavtale med Bærum kommune, kalt «2020-avtalen». Til grunn for 2020-avtalen ligger et grundig arbeid med oversikt over hva som må bygges av sosial infrastruktur gitt ca. 11 000 boliger. I plan- og bygningslovens regler om utbyggingsavtaler kom det i 2006 et forbud mot avtaler om offentlig sosial infrastruktur. Etter søknad fra avtalepartene har departementet i brev av 28.10.2015 gitt særskilt tillatelse til å inngå utbyggingsavtale om bidrag til oppføring av sosial infrastruktur på Fornebu.
Vedtak fra Kommunal- og moderniseringsdepartementet (pdf)
Flytårnområdet
I forbindelse med utarbeidelse av Planprogram med byplangrep for Flytårnområdet ble det lagt til rette for en justering av arealbruken mellom bolig og sentrumsformål. Det er inngått en avtale mellom OBOS og Bærum kommune som regulerer de privatrettslige virkningene av plangrepet siden begge parter har betydelige eierinteresser i området. Avtalen er betinget av at påfølgende detaljreguleringer vedtas av kommunestyret i hovedsak slik det er skissert i planprogrammet.
Planprogram med byplangrep for Flytårnområdet finner du her.
Fornebu sør
Forhandlinger om utbyggingsavtaler – kunngjøring av oppstart
Bærum kommune ved Byprosjekter kunngjør med dette oppstart av forhandlinger om utbyggingsavtaler jf. plan- og bygningsloven § 17-6 første ledd bokstav a. Forhandlingene er tenkt innledet med følgende grunneiere og innenfor deres områder på Fornebu:
- Selvaag (Fornebu sentrum AS)
- OBOS (OBOS Fornebu AS, Nansenløkka Utvikling AS, OBOS Koksa AS, Fornebuporten Bolig 3 AS og Fornebuporten Bolig 4 AS)
Forhandlingene vil omfatte både teknisk og sosial infrastruktur og er knyttet til kommunedelplan 3 på Fornebu (KDP3).
Bærum kommune har den 14.09.2018 fått samtykke fra Kommunal- og moderniseringsdepartementet til å inngå forhandlinger om sosial infrastruktur med ovennevnte grunneiere. Oppstart av forhandlinger med Selvaag er tidligere kunngjort i 2019, men kunngjøringen gjentas nå ettersom det har vært en lengre pause i forhandlingene.
Fremforhandlede avtaler vil bli lagt ut til offentlig høring før de skal til politisk behandling.
Innspill til forhandlingene kan sendes til Bærum kommune ved Byprosjekter via e-post: post@baerum.kommune.no. Merk innspill med «Sak 25/21333».