Richard Baksvær
Mob: 97 55 50 32
Kontakt ved akutte hendelser på anlegget.
Bærum kommune er i gang med etablering og fornying av kommunalt ledningsnett fra Bjørum sag til Sollihøgda.
Utbyggingen er et samarbeid mellom Statens vegvesen, Bærum kommune og Hole kommune. Ved Bjørum sag kobles dette prosjektet sammen med to andre delprosjekter - ny vannledning fra Rykkinn, og etablering og fornying av kommunalt ledningsnett fra Tangen til Bjørum sag. Prosjektene er en del av kommunens kontinuerlige arbeid med å oppgradere vann- og avløpssystemet og tilpasse systemet til fremtidig bruk.
Hovedmål for utbyggingen er å:
Her kan du følge status på prosjektet
Hovedtraséen i prosjektet er 3,5 km lang og følger eksisterende gang- og sykkelvei fra Bjørum sag og opp til Brenna hvor dagens E16 krysses. Den resterende strekningen opp til Avtjerna går i Brenna Gårdsvei, Skoglundveien og eksisterende gang- og sykkelvei.
Langs traséen legges det til rette for tilkobling av private stikkledninger for vann i kum. For tilkobling av private stikkledninger for avløp vil det bli satt av forgreninger.
For eiendommer som har ensidig adkomst fra E16, skal det i anleggsperioden være tilrettelagt for adkomst.
Det skal tilrettelegges for at gående og syklende skal ha sikker passasje gjennom anleggsområdet.
Anleggsarbeidene vil bli utført på hverdager kl. 7-19. Hvis det blir behov for å arbeide på andre tidspunkt, vil dette bli varslet.
Rustanbekken ligger parallelt med traséen og skal krysses fire steder. I to av disse etableres ledningene under vannivå i bekken, mens i de øvrige to etableres ledningene over eksisterende stikkrenne/kulvert. Ved inngrep i kantvegetasjon i Rustanbekken skal den reetableres og settes tilbake i eksisterende tilstand.
Planlagte prosjekter i området blir gjennomført av Bærum kommune, Hole kommune og Statens vegvesen som et fellesprosjekt. Alle involverte er interessert å utføre prosjekter mest miljøvennlig og Bærum kommune stiller krav til dette i konkurransegrunnlaget. Bærum kommune har hatt dialog med NVE og fylkesmannen i Oslo og Viken for å få godkjent planlagte tiltak og for å minimere påvirkning og inngrep i vassdrag og kantvegetasjon mest mulig.
En felles utbygging langs strekningen medfører store samfunnsmessige synergieffekter. Eksempelvis unngås gjentakelse av arbeider ved samme lokasjon og unødvendige inngrep i terreng. Samarbeid mellom partene i prosjektet reduserer både CO2-fotavtrykk for utbygning og belastning for berørte i området. Dette medfører store økonomiske besparelser for utbyggere og dermed samfunnet.
Mob: 97 55 50 32
Kontakt ved akutte hendelser på anlegget.
Mob: 92 23 59 71
Kontakt ved akutte hendelser på anlegget.