Ergonomi

Her følger noen tips for bruk av nettbrettet i hverdagen. Tipsene har som mål å bidra til å forebygge plager. Rådene er de samme som for alle typer stillesittende skriveaktiviteter.

Ta pauser ofte:

  • Ta regelmessige pauser fra arbeidet, helst hvert 25 minutt.
  • Gjør klemmeøvelser med skrivehånden - f.eks. med en liten, myk ball.
  • Strekk og tøy armer og skuldre.
  • Beveg hodet.
  • Øynene blir ofte anstrengt, det er viktig å bruke pausene til å se ut av vinduet på ting som er langt borte, se på ting i bevegelse osv.

Sitt riktig:

  • Pass på at skuldrene henger avslappet ned, ikke opp mot ørene.
  • La armen slappe av, den må ikke henge spent i luften klar til innsats.
  • Sørg for at albuene kan henge fritt når du skriver, samtidig som håndleddene bør kunne hvile på bordet. For noen kan dette være enklere å få til med et eksternt tastatur.
  • Legg iPaden på et bord i stedet for å sitte med den i hendene. Bruk støtten bak, så skjermen kan stå litt skrått. iPaden bør ikke stå for bratt.
  • Unngå å sitte med iPaden eller tastaturet i fanget over lang tid.

Jobb avslappet:

  • Bruk zoom-funksjoner hvis det er ting du synes det er vanskelig å se.
  • Juster lysstyrken på skjermen etter forholdene. Den bør være mørkere når omgivelsene er mørke, men ikke så mørk at det blir anstrengende å skjelne tegn og bokstaver på skjermen.

Tastatur og hodetelefoner

Alle elever i Bærumsskolen skal ha tilgang til eksternt tastatur og hodetelefoner når de har behov for det.

Å skrive for hånd og med tastatur

Kompetansemålene i norskfaget beskriver kravene til hvordan elevene skal utvikle skrift. I kompetansemålene i norsk står det at elevene skal kunne:

  • Etter 2. trinn: «skrive tekster for hånd og med tastatur»
  • Etter 4. trinn: «skrive tekster med funksjonell håndskrift og med tastatur»
  • Etter 7.trinn: «skrive tekster med funksjonell håndskrift og med flyt på tastatur»

Dette vil si at håndskrift og tastatur er likestilt som måter å skrive på, og at skolen skal lære elevene både å skrive for hånd og med tastatur. Noen skoler velger å vente med skriftforming for hånd til 2. trinn, slik at elevene lærer å lese og skrive på tastaturet først. Mange av disse bruker metoden «Å skrive seg til lesing med lydstøtte (STL+)» til dette.

Det ligger ikke noen føring om at elevene skal skrive sammenhengende skrift etter 4. trinn eller 7.trinn, men at håndskriften skal være funksjonell. Funksjonell betyr i denne sammenhengen at skriften skal være lett å forme og lett å lese for andre.

Ergonomi og fysisk aktivitet i skolen – korte filmer med tips

Ergonomi og fysisk aktivitet i skolen – Sittestilling

Ergonomi og fysisk aktivitet i skolen – Pauser i skoledagen

Ergonomi og fysisk aktivitet i skolen – Fysisk aktivitet