Registrering i Tobakkssalgsregisteret
Alle som selger tobakksvarer må registrere seg i Tobakkssalgsregisteret til Helsedirektoratet. Det gjelder også de som selger e-sigaretter, gjenoppfyllingsbeholdere, urtebaserte røykeprodukter og andre tobakkssurrogater.
Her finner du Tobakkssalgsregisteret og mer informasjon
Ved salgsslutt må salgsstedet avregistrere seg fra Tobakkssalgsregisteret.
Tobakkstilsyn
Folkehelsekontoret kontrollerer alle steder som selger tobakksvarer til forbrukere i Bærum kommune. Alle steder skal kontrolleres minst én gang i året. Kommunen kontrollerer blant annet:
- At varene er kjøpt fra en registrert grossist
- At tobakksvarer ikke selges til personer under 18 år
- At salgsstedet har en internkontroll som er tilpasset det enkelte salgssted
- At det ikke reklameres for tobakksvarer
- At tobakksvarer- og tobakksutstyr er oppbevart slik at det ikke er synlig for kunder
- At tobakksvarene er lovlige
Sanksjoner ved brudd
Ved brudd på tobakksskadeloven, kan følgende reaksjoner benyttes:
- Pålegg om retting
- Tvangsmulkt
- Salgsforbud i en periode
Tilsynsavgift
Alle faste salgssteder må betale en årlig tilsynsavgift, som fastsettes av statlig forskrift. For faste salgssteder er avgiften på kr. 5 420,- Dette vil justeres årlig, neste justering kan ventes i januar 2025. Salgsstedene som er registrert mottar en faktura av kommunen.