Bærum kommune tilbyr trygghetstjenester for hjemmeboende. Trygghetstjenestene er samlet i en pakke, som omfatter trygghetsalarm, elektronisk lås og brann- og røykvarsling.
Caerium er kommunens leverandør av trygghetstjenester (fra 1. oktober 2025).
Utskifting av trygghetsalarm
Bærum kommune har inngått avtale med ny leverandør av trygghetstjenester. Alle brukere som har mottatt trygghetsalarm før 15. september 2025 vil få utstyret byttet til Careiums produkter.
Utskiftingen skjer mellom 1. oktober 2025 og 31. mars 2026. Careium vil ta kontakt med hver bruker for å avtale tidspunkt. Når de kommer, vil de være uniformert, ha ID-kort og kjøre biler med Careiums logo.
Teknikerne fjerner det gamle utstyret og installerer nytt som fungerer på samme måte. Det gamle utstyret tas med tilbake. Utskiftingen er gratis og medfører ingen kostnader for brukeren.
Trygghetstjenester
Trygghetstjenestene er samlet i en pakke. Trygghetspakken omfatter:
- trygghetsalarm
- elektronisk lås
- brann og røykvarsler (valgfritt)
- pårørendevarsling pr. sms
Trygghetsalarm
Trygghetsalarmen har to-veis tale med høy lydkvalitet.
Trygghetsalarmen består av en alarmboks og en alarmknapp, som bæres i et smykke rundt halsen eller på armen.
Alarmknappen er vanntett og kan dusjes med, men tåler ikke å være i vann over lengre tid.
Når du utløser alarmen, blir behovet for utrykning vurdert av helsepersonell. Det er Caerium som drifter utrykningstjenesten, og det er helsepersonell derfra som reiser ut.

Elektronisk lås
Alle som mottar en trygghetstjeneste, vil også få montert en elektronisk lås (e-lås) sammen med trygghetsalarmen. E-låsen er ikke synlig fra utsiden, og du fortsetter å bruke din egen nøkkel. E-låsen åpnes med et signal («digital nøkkel») som blir sendt fra en autorisert mobiltelefon. Mobiltelefonen brukes kun av autorisert personell.
Brann og røykvarsling (valgfritt)
Sensoren(e) blir knyttet til det samme responssenteret som trygghetsalarmen. Det er responssenteret som kontakter deg før de eventuelt kontakter brannvesenet.

Utvidet trygghetstjeneste
Det er mulig å installere ulike sensorer, som fall- og dørsensor. Alarmen kan gå direkte til responssenteret eller til pårørende. Dette innvilges etter en individuell vurdering og må søkes om via tildelingskontoret.
Bestille trygghetstjenester
Du kan også ringe kommunens Tildelingskontor og be om å få bestillingsskjema tilsendt, tlf. 67 50 40 50.
Tellu tar kontakt for å avtale montering av trygghetsalarm, e-lås og brann-/røykvarsler. Brann-/røykvarsler er et valgfritt tilbud.
Bestilling av trygghetstjenester på papir
Husk at et digitale skjemaet har raskere mottak enn skjemaet på papir. Papirskjemaet har en større grad av manuelle operasjoner.
Kostnader
Egenandel for Trygghetspakken i Bærum kommune betales ut fra inntekt. Fra 1. juli 2025 er prisene som følger:
- Egenandel er kr. 550,-/måned/person for husstander som har en samlet skattbar nettoinntekt lik eller over 2,5G (grunnbeløp).
- Egenandel er kr. 250,-/måned/person for husstander som har en samlet skattbar nettoinntekt under 2,5G. I 2025 er G (grunnbeløpet) kr 130.160, -/år.
Trygghetspakken inkluderer trygghetsalarm, brann-/røykvarsler, elektronisk lås og eventuelle trygghetsskapende bevegelsessensor.
Bistand/support
Hovedleverandør av tjenesten er Caerium. Ved problemer med trygghetsalarmen kan du ringe deres kundesenter på tlf. 23 32 67 00 mellom kl. 8.00 og 15.30,
Er det ellers noe du lurer på vedrørende trygghetsalarm, kan du ringe Bærum kommune på telefon 67 50 40 50.