Oppdatert koronavaksine vinteren 2024

Det er kommet en oppdatert vaksine. Følgende grupper er anbefalt ny oppfriskningsdose før høst-/vintersesongen 2023/2024:

• Aldersgruppen 65 år og eldre, og sykehjemsbeboere
  • Aldersgruppen 18-64 år som inngår i en risikogruppe
  • Aldersgruppen 12-17 år med alvorlig grunnsykdom
  • Aldersgruppen 5-11 år med alvorlig grunnsykdom etter individuell vurdering
  • Gravide i 2. eller 3. trimester

Anbefalt intervall siden forrige dose er seks måneder, men minimum intervall er tre måneder.

Det er anbefalt å vente tre måneder med ny vaksinedose etter påvist covid-19.

Koronavaksine

• Uke 15 – 11.april
  • Uke 16 – 18.april

Tid: 08.30 - 09.00 og 14.00 - 14.30

Kun timebestilling. For å bestille time følg lenke eller send e-post til vaksine@baerum.kommune.no

Timebestilling

For å bestille time, klikk her.

For å avbestille time, klikk her.

Vaksinering i Bærum vinter 2024

Vaksinen som tilbys er Pfizer XBB.1.5.

Vi samvaksinerer mot influensa og korona. Influensavaksine koster 250 kr og koronavaksinen er gratis. Bestill en time for koronavaksine og gi beskjed om at du ønsker begge når du sjekker deg inn. Vi tilbyr drop-in for de som kun ønsker influensavaksine.

Dersom du ikke tar de to vaksinene samtidig (samme dag) anbefaler FHI at du venter 7 dager mellom koronavaksine og influensavaksine.

Koronavaksinasjonsprogram FHI

Endring i anbefaling om grunnvaksinasjon

Folkehelseinstituttet vurderer at det ikke lenger er grunnlag for å anbefale grunnvaksinering til personer i aldergruppen 18-64 år som ikke har noen underliggende risikofaktorer som kan gi økt risiko for alvorlig sykdomsforløp.

Følgende grupper anbefales imidlertid fortsatt grunnvaksinasjon dersom denne ikke allerede er fullført, uavhengig av gjennomgått infeksjon:

• 65 år og eldre
  • Personer i aldersgruppen 18-64 år som inngår i en risikogruppe
  • Barn og ungdom (5-17 år) med alvorlig grunnsykdom
  •  Barn 6 mnd-4 år med alvorlig grunnsykdom, etter individuell vurdering
  • Gravide

I tillegg til grunnvaksinasjon anbefales disse gruppene å følge gjeldende råd om oppfriskningsdoser.

Vaksinasjon av barn og unge under 18 år

Folkehelseinstituttet vurderer at det ikke lenger er grunnlagt for å anbefale grunnvaksinering til personer under 64 år som ikke har noen underliggende risikofaktorer som kan gi økt risiko for alvorlig sykdomsforløp.

Barn og unge får svært sjelden alvorlig koronasykdom, men enkelte kan ha behov for sykehusinnleggelse. Vaksinasjon reduserer denne risikoen og vil være aktuell for blant annet barn og unge med alvorlig grunnsykdom.

Barn i alderen 6 månder–4 år og 5–11 år får egne barnedoser. Ta kontakt med vaksine@baerum.kommune.no for timebestilling.

De som har fylt 16 år er helserettslig myndig og kan samtykke til vaksinasjonen selv. For barn som får tilbud om koronavaksine men ikke enda har fylt 16 år må foresatte samtykke til vaksinering. Ved felles foreldreansvar må begge samtykke. For mer informasjon om vaksinasjon om barn og unge, se FHI sin side.

Koronavaksinasjonsprogram FHI

Samtykkeskjema for koronavaksine

Helsepersonell

Folkehelseinstituttets vurdering er at det ikke er grunnlag for å gi en egen anbefaling om en ny oppfriskningsdose til helsepersonell. Helsepersonell som tilhører en risikogruppe anbefales vaksine.