Bærum kommune deltar i et forskningsprosjekt for å gjøre det tryggere å gå og sykle. Ved å finne ut mer om hvor og hvordan ulykker oppstår, kan vi forebygge bedre.

Ulykker med fotgjengere, syklister og brukere av el-sparkesykler blir i dag underrapportert. Den offisielle ulykkesstatistikken fra Statistisk sentralbyrå viser kun de ulykkene som har blitt meldt til politiet. Helsevesenet registrerer skader, men uten å angi hvor de har skjedd. Derfor har vi behov for mer kunnskap.

I forskningsprosjektet CyWalk, skal ulykker som involverer fotgjengere, sykler og el-sparkesykler registreres på Asker og Bærum legevakt og på sykehuset. Der får pasienten tilgang til et digitalt spørreskjema via et nettbrett, eller en QR-kode.


Digitalt kart for å forebygge nye ulykker

I skjemaet får pasientene tilgang til et kart, der de kan stedfeste nøyaktig hvor ulykken skjedde, og hva som var årsaken – for eksempel fortauskanter, hull eller andre hindringer. Dette gir kommunen innsikt i hvor og hvorfor ulykker skjer, og gjør det enklere å sette inn effektive tiltak som forebygger nye ulykker.

Forskningsprosjektet gir kommunen et bedre datagrunnlag for å planlegge og gjennomføre målrettede forbedringer i infrastruktur, drift og vedlikehold. Målet er å gjøre det tryggere og mer attraktivt å gå og sykle.

Bedre folkehelse, tryggere lokalsamfunn og attraktive nærmiljøer

Bærum kommune skal legge til rette for at klima- og miljøvennlige transportformer blir innbyggernes førstevalg. Siste reisevaneundersøkelse viser at stadig flere velger å gå eller sykle i hverdagen. Å gå og sykle gir mange fordeler – ikke bare for klima og miljø. Det bidrar også til bedre folkehelse, tryggere lokalsamfunn og attraktive nærmiljøer.

Fakta om CyWalk

CyWalk ledes av Transportøkonomisk institutt (TØI). Flere kommuner, fylkeskommuner, helseforetak og forskningsmiljøer deltar.

I Bærum samarbeider Asker og Bærum legevakt og Bærum sykehus med Folkehelse og Vei og trafikk i kommunen om datainnsamling, analyse og vurdering av tiltak.

Prosjektet er finansiert av Forskningsrådet, Statens vegvesen og flere offentlige aktører.

Varighet: 2025 – 2027.

Les mer om prosjektet på Transportøkonomisk institutt (TØI) sine nettsider.