Formannskapet i Bærum vedtok 20. april Handlingsplan sykkel 2022-2025.
Handlingsplan sykkel 2022-2025 prioriterer bruken av øremerkede midler til sykkeltiltak i Bærum. I fireårsperioden er investeringsmidlene på 87, 35 millioner kroner.
Bærums sykkelstrategi
Handlingsplan sykkel henger sammen med Bærums sykkelstrategi med plan for sykkelveinettet, som ble vedtatt av Kommunestyret i 2019. Hovedmålet i sykkelstrategien er en sykkelandel på 20 prosent i områder med bymessig karakter i 2030.
Se mer om Bærums sykkelstrategi her.
Bakgrunn for prioriteringer
Som grunnlag for prioriteringene i sykkelhandlingsplanen har Bærum kommune gått i dialog med Viken for å igangsette et arbeid med å definere og prioritere helhetlige sykkelruter. Fylket har hovedansvaret for sykkelveier langs riksveier og fylkesveier.
Kommunen har også fått utarbeidet en rapport for prioritering av helhetlige sykkelruter:
«Prioritering av sykkeltiltak – Bærum kommune».
I møtet 20. april vedtok Formannskapet at det skal utarbeides reguleringsplaner for alle prioriterte sykkelveistrekninger i Bærum, uavhengig av hvem som har ansvar for realisering, og uavhengig om finansiering av anleggsarbeidet er sikret eller ikke.
Handlingsplan sykkel
Her kan du lese Handlingsplan sykkel 2022-2025
Handlingsplan sykkel 2022-2025 prioriterer ut fra følgende hensyn:
- Bymessige områder
- Gjennomføringsevne
- Trinnvis tilrettelegging
- Potensial for økt sykling
- Innbyggermedvirkning

Handlingsplanen beskriver tiltak både langs kommunale veier og fylkesveier.
Tiltakene deles inn i tre kategorier:
- Systemtiltak
- Fysiske tiltak
- Ikke-fysiske tiltak
Systemtiltak
Det er identifisert tre tiltak på systemnivå: fartsreduksjon, sykkelveivisning og gjennomgang av ansvarsfordeling for sykkeltilrettelegging langs fylkesveinettet.
Fysiske tiltak
Fysiske tiltak deles inn i mindre tiltak, større prosjekter inkludert bysykkel, samt tilrettelegging. Til mindre tiltak vil det i perioden 2022-2025 settes av 18, 35 millioner kroner. Til større prosjekter vil det i perioden 2022-2025 settes av 53, 9 millioner kroner.
Ikke-fysiske tiltak
Ett av satsingsområdene i Bærums sykkelstrategi er markedsføring av sykling og arbeid for å gjøre sykling attraktivt for alle i Bærum. Blant tiltakene som er planlagt er vintersykkeldag og vintersykkelaksjon, Sykle til jobben-kampanjen, tidlig feiing av sykkelveinettet og utlån av mobile sykkelstativ.