Kundesenteret i plan- og bygg er ditt første møte med plan- og bygningstjenesten. Vi setter deg i kontakt med riktig avdeling og vi kan veilede deg på våre hjemmesider. Kundesenteret består også av byggesaksvakt og planvakt. Du kan lese mer om Byggesaksvakt og Planvakt lengre ned på denne siden og finne deres åpningstider.

Kundesenteret 

Vi holder åpent for bemannet veiledning mandag, onsdag og fredag. Tirsdag og torsdag vil kundesenteret være åpent for selvbetjening. Vi er tilgjengelig for veiledning på telefonen alle hverdager mellom kl 08.00-15.30. Ønsker du å hente ut dokumenter fra historisk byggesaksarkiv kan du besøke oss i Kundesenteret, Eyvind Lyches vei 10 i Sandvika. 

Byggesaker fra 2004 til dags dato kan du søke opp selv i innsyn i sak.

Historisk byggesaksarkiv:

Historisk byggesaksarkiv inneholder eldre byggesaker fra årstall 1913-2004. Arkivet er tilgjengelig i vårt Kundesenter i Eyvind Lyches vei 10 i Sandvika. Du kan lagre dokumentene du ønsker elektronisk. Det er ikke mulig med utskrift fra arkivet, men du kan bestille dokumenter via Allkopi i Kundesentert. Denne tjenesten er gebyrbelagt. 

Eldre plan- og delesaker før 2004:

Bærum kommune har ett eget arkiv for eldre plan- og delesaker. Ønsker du dokumenter fra plan- eller delesaker fra før 2004? Send inn skjema her. Henvendelser om delesaker må inneholde følgende opplysninger: Hvilke eiendommer (gnr./bnr.) som er involvert i delesaken og årstall. Henvendelser om plansaker må inneholde plannavn og årstall.

Megleropplysninger

Meglerpakken inneholder ikke tegninger

Tegninger fra årstall 2003 til dags dato kan du finne selv i vår innsyn i sak ved å søke opp byggesaken.

Tegninger fra historisk arkiv fra årstall 1913 til 2003 er kun tilgjengelig via vårt kundesenter. Ønsker du å hente ut dokumenter fra arkivet ta kontakt med oss i Kundesenteret. Du når oss på telefonen mellom 08.00 -15.30.  Vi jobber fortiden med å få det historiske arkivet tilgjengelig på vår nettside. 

Bærum kommune samarbeider med tre leverandører for å bestille megleropplysninger. Ambita , Norkart og Proconet. Pakkene inneholder det samme hos alle leverandørene. Forventet saksbehandlingstid hos kommunen for å levere meglerpakken er inntil seks virkedager.

Meglerpakken koster for tiden kr 3214,-

For bestilling av megleropplysninger benyttes en av formidlingsløsningene 
 Norkart og Infoland   Proconet

Meglerpakken inneholder:

  • Ferdigattest/midlertidig brukstillatelse (om dette finnes i våre arkiver). Les informasjon om ferdigattest her
  • Gjeldene planstatus med bestemmelser
  •  Kommunale avgifter
  •  Opplysninger om ferdigattest
  •  Plananalyse

Meglerbakken inneholder ikke tegninger

Tegninger fra årstall 2003 til dags dato kan du finne selv i vår innsyn i sak ved å søke opp byggesaken.

Tegninger fra historisk arkiv fra årstall 1913 til 2003 er kun tilgjengelig via vårt kundesenter. Ønsker du å hente ut dokumenter fra arkivet ta kontakt med oss i Kundesenteret. Du når oss på telefonen mellom 08.00 -15.30.  Vi jobber fortiden med å få det historiske arkivet tilgjengelig på vår nettside. 

Du finner våre åpningstider her:

Kundesenteret plan og bygg

Tlf: 67 50 40 50

På telefon alle dager kl. 08.00-15.30.

 

Ønsker du å hente ut dokumenter fra arkivet kan du besøke oss i Kundesenteret, Eyvind Lyches vei 10 i Sandvika.

 

Bemannet veiledning: mandag, onsdag og fredag kl. 08.00-15.00

Selvbetjening: tirsdag og torsdag kl. 08.00-15.30.

 

 

Byggesaksvakten

veileder deg i spørsmål om byggesak og hjelper deg å forstå om du trenger å søke eller ikke. Har du generelle spørsmål om søknadsplikt vedrørende et byggetiltak du planlegger, kan du få veiledning på telefon eller sende inn din henvendelse her: 

Les mer om Byggesaksvakten her

Eiendomsforespørsel - skriftlig henvendelse til byggesak

Byggesaksvakt

Tlf: 67 50 40 50

Mandag, onsdag, torsdag og fredag kl. 10.00-14.00, tirsdag kl. 12.00-14.00. 

Pågående byggesak?

Ønsker du å snakke med en bestemt saksbehandler i pågående byggesak har saksbehandlerne i Byggesaksavdelingen telefontid tirsdag og torsdag mellom kl 12.00-14.00. Ha gjerne ditt ArkivsakID klart som du finner ved å søke opp gårdsnummer og bruksnummer i innsyn i sak løsningen på vår nettside.

Planvakten

veileder deg i generelle planspørsmål som omhandler for eksempel reguleringsplan eller bestemmelser på din eiendom. Har du generelle spørsmål om arealplaner og deling av eiendom? Da kan du få veiledning på telefon (via vårt Kundesenter) eller sende inn din henvendelse her: plan@baerum.kommune.no

Planvakt

Tlf: 67 50 40 50

Mandag, tirsdag, torsdag og fredag kl. 10.00-14.00, onsdag kl. 12.00-14.00. 

Les mer om Planvakten her

Geodata besvarer spørsmål om oppmåling/seksjonering/adressering

Du kan sende inn generelle spørsmål om arealoverføring, seksjonering, oppmåling og adressering her:

Send din forespørsel her

Post i pågående sak

Har du post i pågående byggesak, plansak eller delesak? Da skal du sende det til:

post@baerum.kommune.no