Avkjørsel er enhver tilknytning mellom offentlig vei og privat eiendom. Som avkjørsel regnes også tilknytning for fotgjengere.
Av plan- og bygningslovens § 27-4 fremkommer det følgende:
Før opprettelse eller endring av eiendom til bebyggelse eller oppføring av bygning blir godkjent, skal byggetomta enten være sikret lovlig atkomst til veg som er åpen for alminnelig ferdsel eller ved tinglyst dokument eller på annen måte være sikret vegforbindelse som kommunen godtar som tilfredsstillende. Avkjørsel fra offentlig veg må være godkjent av vedkommende vegmyndighet, jf. veglova §§ 40 til 43.
Søknadsplikt
Etablering av ny avkjørsel, flytting, endret utforming eller endret bruk av eksisterende avkjørsel er søknadspliktig etter veglovens § 40.
Det regnes som endret bruk dersom en ny bolig/boenheter knytter seg til eksisterende avkjørsel eller når bygning eller anlegg bruksendres til et formål som skaper mer trafikk. Etablering, flytting eller endret utforming av avkjørsel kan medføre tiltak som er søknadspliktige etter plan- og bygningslovens § 20-2 slik som opparbeidelse av vei, parkeringsplass, støttemurer, terrengendringer etc.
Det kan søkes om avkjørsel som egen søknad om avkjøringstillatelse eller som del av et søknadspliktig tiltak etter plan- og bygningslovens § 20-2.
Dokumentasjon
Ved søknader om avkjøringstillatelse skal avkjørsel tegnes inn på situasjonskartet.
Hvis avkjøringen innebærer noe terrengendring kreves det en særskilt tegning av avkjørselen, såkalt avkjørselsplan. Det skal være tilstrekkelig frisikt der avkjørselen munner ut i offentlig vei. Dersom frisiktsonen slår inn over naboeiendommen må det legges ved samtykke fra eieren av denne eiendommen som gir søker anledning til å fjerne vegetasjon eller terreng som hindrer frisikt.
Avkjørsel fra offentlig veg må godkjennes av vedkommende vegmyndighet, jf. vegloven § 40.
Det er kommunen som er veimyndighet for kommunale veier, Akershus fylkeskommune for fylkesvei og Statens vegvesen for riksveier.
Ved byggetiltak på eiendom som medfører etablering, flytting, endret utforming eller endret bruk av avkjørsel mot fylkesvei og riksvei, kan søker selv innhente tillatelse fra fylkeskommunen eller Statens vegvesen.
Foreligger det ingen tillatelse fra vedkommende veimyndighet vil kommunen oversende søknaden for godkjennelse, jfr plan- og bygningslovens § 21-5.
Selv om søker ikke omtaler avkjørselen spesielt i sin byggesak anses søknaden å være fremsatt ved at den er inntegnet.
Utforming av avkjørselen
Avkjørsel fra offentlig vei må bygges i henhold til kommuneplanens arealdel eller reguleringsplan og retningslinjer/veinormaler gitt av staten og eller kommunen.
Hvis området ikke er regulert, eller reguleringsplanen ikke inneholder avkjørsler, behandles søknaden om avkjøringstillatelse etter veglovens bestemmelser.
Avkjørsel skal bygges og vedlikeholdes etter forskrifter til vedtatte veinormaler, jfr veglovens §§ 40-43.
1. Avkjørsel i regulerte strøk
I regulert strøk skal avkjørsel anlegges som avmerket på reguleringsplanen. Ellers skal planens anvisninger følges mht valg av atkomstvei.
Avkjørsel kan være regulert på følgende måter:
- vist med pil eller et annet tegnsymbol
- det er tegnet felles avkjørsler som skal benyttes
- de regulerte tomtene har fasade mot vei og det må underforstås at avkjørselen lovlig skal legges her
- eksisterende avkjørsler til en veistrekning er regulert stengt (ved stengetegn), og det er imot planens intensjon å godkjenne nye avkjørsler. Det vil vanligvis være innregulert en bakenforliggende vei
- det er skrevet i reguleringsbestemmelsene hvor avkjørselen skal være
Fravik av ovennevnte punkter vil medføre behov for dispensasjonssøknad.
1.1 Avkjørsel i tråd med reguleringsplanen
Hvor søknaden er i tråd med reguleringsplanen vedr utforming/plassering av avkjørsel og denne er fra kommunal veg, vil det være Byggesak/Regulering som fatter vedtak etter veilovens § 40.
Hvor avkjørsel er fra fylkesvei eller riksvei, og den omsøkes sammen med et søknadspliktig tiltak etter pbl § 20-2, oversendes saken til veimyndighet for fylkes- og riksveier, jfr plan- og bygningslovens § 21-5. Vedtak fattes etter veilovens § 40 av vedkommende myndighet.
Hvor det ikke skal foretas søknadspliktige tiltak etter pbl § 20-2, må tiltakshaver selv avklare avkjøringen med vedkommende veimyndighet.
1.2 Reguleringsplan ikke angir plassering
Hvor reguleringsplanen ikke angir noen bestemt plassering, gis søknad om avkjøringstillatelse en trafikksikkerhetsmessig vurdering.
For kommunale veier er det Byggesak/Regulering som fatter vedtak etter veilovens § 40.
Hvor avkjørsel er fra fylkesvei eller riksvei, og den omsøkes sammen med et søknadspliktig tiltak etter pbl § 20-2, oversendes saken til veimyndighet for fylkes- og riksveier, jfr plan- og bygningslovens § 21-5. Vedtak fattes etter veilovens § 40 av vedkommende myndighet.
Hvor det ikke skal foretas søknadspliktige tiltak etter pbl § 20-2, må tiltakshaver selv innhente nødvendig tillatelse av vedkommende veimyndighet.
Av trafikksikkerhetsmessige grunner er det som utgangspunkt ikke ønskelig med flere avkjørsler fra en eiendom langs den aktuelle veistrekning. Det skal alltid legges vekt på om det er mulig å samle avkjørsler. Dette kan gjøres ved at eksisterende avkjørsel vedtas stengt når man gir tillatelse til en ny, jfr veglovens § 41.
1.4 Plassering i strid med reguleringsplanen
Dersom det søkes om en avkjørsel som anses å være i strid med reguleringsplanen kan det enten søkes om mindre endring av reguleringsplanen eller om dispensasjon fra reguleringsplanen, jf. plan- og bygningslovens §§ 12-14 og 19-2.
Merk at søknad om endring av reguleringsplan eller søknad om dispensasjon må nabovarsles særskilt, med mindre søknaden fremmes samtidig med søknad om tillatelse til tiltak eller det er åpenbart at naboens interesser ikke berøres.
Der det søkes om avkjørsel i strid med avmerking i reguleringsplanen, må vedkommende veimyndighet ved fylkes- eller riksvei først fatte vedtak etter veilovens § 40, før dispensasjonssøknaden eller endring av reguleringsplanen behandles av kommunen.
2. Avkjørsel i uregulert strøk
I uregulert strøk gis søknaden om avkjøringstillatelse en trafikksikkerhetsmessig vurdering.
For kommunale veier er det Byggesak/Regulering som fatter vedtak etter veilovens § 40.
Hvor avkjørsel er fra fylkesvei eller riksvei, og den omsøkes sammen med et søknadspliktig tiltak etter pbl § 20-2, oversendes saken til veimyndighet for fylkes- og riksveier, jfr plan- og bygningslovens § 21-5. Vedtak fattes etter veilovens § 40 av vedkommende myndighet.
Hvor det ikke skal foretas søknadspliktige tiltak etter pbl § 20-2, må tiltakshaver selv innhente nødvendig tillatelse av vedkommende veimyndighet.
Av trafikksikkerhetsmessige grunner er det som utgangspunkt ikke ønskelig med flere avkjørsler fra en eiendom langs den aktuelle veistrekning. Det skal alltid legges vekt på om det er mulig å samle avkjørsler.
Dette kan gjøres ved at eksisterende avkjørsel vedtas stengt når man gir tillatelse til en ny, jfr veglovens § 41.
Vedtak om avkjøringstillatelse
En avkjøringstillatelse er knyttet til situasjonskartet/avkjørselsplanen, som er benyttet og det stilles vilkår om den tekniske utformingen, jfr veilovens § 40.
Et avslag om avkjøringstillatelse vil være hjemlet i reguleringsplan, reguleringsbestemmelser eller veglovens § 40.
Det er klageadgang på vedtaket.
Klage på vedtak om avkjøringstillatelse for kommunale veger behandles av planutvalget som siste instans.