Etter å ha sett 43 ulike verk på årets Bærums utstilling var det en enstemmig jury som kåret verket «Manhattan i sol» som årets vinner av Bærum kommunes kunstpris.

Juryen begrunner valget med at de ble bergtatt av verket som i det myke materialet beskriver harde former som høye bygninger eller skyskrapere i glass og stein. «Manhattan i sol» gir nye inntrykk og opplevelser hver gang man ser på det. Motivet er vevd med ulike typer tråd og man ser høye slanke byggverk med strimer av lys og skygge som filtrerer lyset som treffer det. Verket og de ulike strukturene filtrere lyset i kunsthallen og man ser tydelig hvilket enormt arbeid som ligger bak.

Juryen som består av Dag Egil Strømme, leder av Hovedutvalg for miljø, idrett og kultur, Berit Inger Øen, kultursjef, Martine Hoff Jensen, kunsthistoriker og kommunikasjonsrådgiver på Henie Onstad Kunstsenter, og Ellen Marie Fodstad, kunstrådgiver i Bærum kommune.

Randi Bjerkås Lyngra (f. 1943) har sin utdannelse fra Statens Lærerhøgskole i forming (billedvev) og fra Kunstskolen i Trondheim, London og Paris (tegning og maling). Hun er æresmedlem av Bildende Kunstnere i Bærum etter å ha sittet i styret der i mange år. Hun er innkjøpt av blant annet Bærum kommune, Buskerud fylkeskommune, Drammen tingrett og Norsk kulturråd.

Bærum kommunes kunstpris deles hvert år ut i forbindelse med Bildende Kunstnere i Bærums medlemsutstilling som vises i Bærum kunsthall frem til 29. mai.

Kunstprisen er en æresbevisning i form av et diplom og 30 000 kr. Prisen deles i 2022 ut for 23. gang. Vinneren får også tilbud om utstillingsplass i Bærum Kunsthall i 2024.

«Manhattan i sol» årets vinner av Bærum kommunes kunstpris Vinnerverket og juryen Randi Bjerkås Lyngra, vinner av kunstprisen 2022