Vinneren av Bærum kommunes kunstpris 2023 er Stine Joakime Didriksen og serien «In the dark room».

Stine bor på Gjettum og er født i 1984. Hun har gått 3,5 år på DTK kunstfagskolen på Fornebu. Bildene hun har tatt er fra Dikemark.

Stine Joakime Didriksen, vinner av BÆrum kommunes kunstpris 2023
Stine Joakime Didriksen, vinner av Bærum kommunes kunstpris 2023

Fra juryens begrunnelse: Fotografiene trekker betrakteren inn og skaper en nysgjerrighet rundt historiene til disse forlatte byggene. Arbeidene representerer høy kunstneriske kvalitet, og vi er imponert over hvordan kunstneren har skapt kontrastene mellom naturen og lyset utifra som siver inn de mørklagte rommene. Håndverket er grundig, og bildene har en malerisk nesten fløyelsmyk kvalitet. Fotografiene setter spor i betrakterens hjerte, hjerne og øye. Juryen er spente på å følge denne kunstneren videre!

Juryen består av nestleder i Hovedutvalg for miljø, idrett og kultur Johan Malvik, kultursjef Berit Inger Øen, formidlingsleder på Henie Onstad, Camilla Sune, og kunstrådgiver i Bærum Ellen Marie Fodstad.

Foto av juryen ved vinnerverket. Kultursjef Berit Inger Øen, nestleder i MIK Johan Malvik, kunstrådgiver i Bærum Ellen Marie Fodstad og formidlingsleder på Henie Onstad, Camilla Sune. Foto: Pernille Gjærder Olsen