Tilskuddsordningen skal bidra til at frivillige og ideelle organisasjoner innen helse- og velferdsområdet får rammebetingelser slik at de kan bidra til bedre levekår, sosial inkludering og aktiv samfunnsdeltakelse for innbyggerne i Bærum.

OBS! Det er vedtatt reviderte retningslinjer for tilskuddsordningen (vedtatt i hovedutvalg for helse og velferd, den 06.06.2024). Se de reviderte retningslinjene her.  

For spørsmål og svar klikk her

Frist for å søke

Fristen for å søke tilskudd helse og velferd er 1. oktober. Tildelt tilskudd utbetales i januar påfølgende år. Søknadsskjema åpnes den 1. september.

Informasjonsmøte

Bærum kommune inviterer potensielle søkere til informasjonsmøte den 3. september kl. 17.00-18.30, i Kommunegården, Kunnskapshjørnet rom 1C4 ved kantinen. Her vil vi informere om tilskuddet, sammen med kultur- og oppveksttilskudd, samt siste status på folkehelseperspektivet i kommunen og generell søknadsveiledning.

I tillegg vil vi ha åpen søknadsveiledning i Kommunegården, ved kaffebaren, 17. og 23. september kl. 16.00-18.00.

Hvem kan søke

Frivillige og ideelle organisasjoner kan søke om tilskudd. Organisasjonen må være registret i Frivillighetsregisteret, på søknadstidspunktet. Hvis organisasjonen ikke har en egen avdeling registret i Bærum, må søknaden beskrive de særskilte aktivitetene i Bærum.

Søknadsskjema

Søknadsskjemaet finner du her

Kort om tilskuddet

Tilskuddsordningen skal støtte opp om frivillige og ideelle organisasjoners innsats på helse- og velferdsområdet, og bidra til inkludering, gode levekår og aktiv samfunnsdeltagelse for innbyggerne i Bærum.

I denne tilskuddsordningen kan det søkes om:

  • Driftstilskudd – til drift av organisasjon eller drift av enhet i organisasjonen
  • Prosjekttilskudd – til tidsavgrensede prosjekter (for opprettelse av nye prosjekter eller videreføring av nyopprettede prosjekter oppstartet innen de siste 2 år)

Dersom det skal søkes om både drifts- og prosjekttilskudd må det leveres to søknader. Det kan også søkes om flere prosjekter til samme organisasjon.

Hva kan støtten brukes til?

Midlene skal gå til tiltak som bidrar til å oppnå kommunens mål:

  • Hovedmål 1: I Bærumsamfunnet jobber vi sammen for å skape gode liv og like muligheter
  • Aktuelle delmål:
    • Bærum har innbyggere som mestrer eget liv og har god livskvalitet gjennom livet
    • Bærum har inkluderende bo- og nærmiljøer og møteplasser
    • Bærum er et trygt, mangfoldig og inkluderende samfunn
    • Bærum har et trygt og godt oppvekstmiljø, som bidrar til likemuligheter for alle barn og unge
  • Hovedmål 2: Bærumssamfunnet er attraktivt og inkluderende
  • Aktuelle delmål:
    • Bærum har et likestilt og inkluderende arbeidsliv

Les mer om kommuneplanens samfunnsdel her.

Hvordan blir søknadene vurdert?

Bærum kommune fordeler tilskudd etter en helhetlig og skjønnsmessig vurdering innenfor den økonomiske rammen for tilskuddet. Søknader som tilfredsstiller kriteriene, kan derfor avslås eller tildeles lavere beløp enn det er søkt om.

Tilskudd gis til organisasjoner, tiltak og prosjekter som primært er rettet mot Bærums innbyggere.

Bærum kommune vil prioritere å gi tilskudd til:

  • psykisk helsearbeid
  • rusarbeid
  • tiltak som reduserer utenforskap for utsatte grupper i samfunnet
  • familiearbeid, folkehelsearbeid og forebyggende helsearbeid
  • tilbud til mennesker med nedsatt fysisk funksjonsevne og utviklingshemming
  • råd og veiledning, sosialt arbeid og arbeidsrettede tiltak
  • besøkstjeneste, guide- og mentorordning
  • brukermedvirkning, likeperson- og selvhjelpsarbeid
  • frivillige organisasjoner som utløser frivillig innsats blant befolkningen i Bærum, gjennom rekruttering, opplæring og oppfølging av frivillige.

I vurderingene av søknadene legges det vekt på om søker/tiltaket:

  • har konkrete målsettinger som bidrar til formålet med tilskuddsordningen
  • har en tydelig målgruppe
  • har aktiviteter som bidrar til å nå målsettingene og en realistisk gjennomføringsplan
  • kan dokumentere gode resultater
  • holder et tilfredsstillende faglig nivå
  • har et realistisk søknadsbeløp og budsjett, og kan vise til andre finansieringskilder
  • har god organisasjonsdrift, herunder forsvarlig økonomistyring
  • gir et tilbud som er åpent for alle innbyggere i
    stimulerer til frivillig innsats
  • er innovative, stimulerer til samhandling eller kan tenkes ha overføringsverdi til annen virksomhet drevet eller finansiert av Bærum kommune
  • supplerer tilbud i regi av Bærum kommune eller andre organisasjoner
  • samarbeider med andre relevante aktører
  • fremmer brukermedvirkning
  • bidrar til hjelp til selvhjelp.

Bærum kommune tildeler tilskudd for ett år om gangen, men i særskilte tilfeller kan det søkes om toårig tilskudd. Dersom det søkes om toårig tilskudd må det tydeliggjøres i budsjettet. Budsjettet må settes opp med utgifter pr år. Søknadssummen som oppgis i søknadsskjemaet skal være sum pr søknadsår (ikke total søknadssum for de to årene søknaden gjelder for). Les mer om toårig tilskudd i retningslinjene.

Retningslinjer for tilskudd Helse og velferd.

Til søknaden trenger du:

  • Søker må logge inn for å sende søknad. Innlogging gjøres med personlige bank-id til søker. I søknadsskjema registreres organisasjonsnummer slik at søknaden kobles til den organisasjonen søker representerer
  • Nøkkeltall for antall medlemmer, brukere, frivillige og eventuelt ansatte i organisasjonen/aktiviteten det søkes tilskudd til
  • Budsjett for søknadsåret, som spesifiserer alle forventede inntekter og utgifter, inkludert andre offentlige og private finansieringskilder
  • Godkjent årsmelding og regnskap fra det siste året (gjelder ikke for organisasjoner etablert siste året)
  • Vedlegg med eventuelt utfyllende informasjon om drift eller prosjekt, som ikke får plass i selve søknadsskjemaet

Etter at du har sendt søknaden

  1. Søker vil motta en kvittering til den registrerte e-postadresse. Ta vare på Referanse-ID for søknaden slik at denne kan oppgis ved rapportering
  2. Saksbehandler vurderer alle søknadene og kommer med en innstilling. Endelig behandling og vedtak gjøres av Hovedutvalg for helse og velferd
  3. Søkere kan følge saken via kommunens nettsider for politisk behandling. Vedtak fattes normalt ila desember for påfølgende år. Svarbrev sendes kort tid etter dette. Utbetaling av tilskudd gjøres tidlig i januar

Klage

Du kan klage på vedtaket. En klage må sendes til heso@baerum.kommune.no, senest tre uker etter at du har mottatt svarbrevet.

Budsjett og regnskap

Tips og mal for et godt budsjett og regnskap finner du her.

Hvem kan du kontakte for spørsmål?

 

Tidligere tildelinger: