For å redusere inngrepene i Lysakerelva, og for å legge til rette for et attraktivt og funksjonelt stasjonsområde, vedtok kommunestyret 15. desember en endring av områdereguleringen for Fornebubanen.
Endringen berører to gjeldende planer: områderegulering for Fornebu – Lysaker metrotrase (vedtatt 17.6.2015) og områderegulering for Fornebu – Lysaker metrotrase delområde Lysaker stasjon (vedtatt 27.4.2016).
Både tiltak under og over bakken omfattes av endringen. Tidligere løsninger var basert på å etablere metrostasjonen i en kulvert under Lysakerelva. Dette ville medføre store inngrep i elva i forbindelse med anleggsarbeidene. Løsningen som nå er vedtatt innebærer etablering av metrostasjonen i en fjelltunnel istedenfor i en kulvert. Stasjonen kan da etableres uten inngrep i elva. Dette innebærer at metrotraseen må flyttes ca. 70 meter mot nordvest og stasjonen roteres noe sammenlignet med gjeldende regulering.
Gjeldende regulering legger til rette for etablering av et stasjonsområde med tre atkomster samt arealer for torgfunksjoner, Kiss & ride, 390 sykkelparkeringsplasser, og taxi. Endringen innebærer justering av gang-, sykkel- og kjørearealer, samt arealer til torg og park. Sykkelparkering og parkering for taxi, HC-plasser, korttidsplasser, serviceplasser, renovasjon og varelevering er også omorganisert innenfor stasjonsområdet. Midlertidig anlegg- og riggområde er utvidet til å gjelde hele stasjonsområdet, men er redusert i Lysakerelva i nordøst for å bevare kantsoner og naturmangfold.