Norskkurs for akademikere med praksis

Dette er et hurtigspor for deg som ønsker rask progresjon mot norskprøve B1 eller B2, kunnskap om det norske arbeidslivet og erfaring fra en arbeidsplass.

Norskkurs med praksis for akademikere (AKA 2 og 3)

Nivå
A2 - B1 og B1 - B2
Inntakskriterier
Høyere utdanning (bachelor), engelskkunnskaper, kort botid i Norge. Rask progresjon.
3. januar 2024
Slutt
21. juni 2024
Antall timer i uken
18t norsk + 2 timer praksisoppfølging
41 900,-. (Deles opp i fire avdrag)
Inkludert i prisen
Leie av nettbrett og digitale ressurser Det er en fordel om du har egen PC.
Undervisningstid
Norsk: mandag, onsdag og fredag. Praksis tirsdag og torsdag.
Påmeldingsfrist
30. november 2023. Med forbehold om nok plasser.
Oppsigelsestid etter kursstart
4 uker

Norskkurs med rask progresjon og mulighet for praksis for deg som har høyere utdanning fra hjemlandet. Kurset passer for deg som skal ta norskprøve B1 eller B2. Kurset krever at du jobber med språket 15-20 timer i uken utenfor klasserommet. Kurset kan også gi deg mulighet for praksis, som er en verdifull erfaring fra norsk arbeidsliv. Noen har jobb istedenfor praksis.

Skolen kan hjelpe deltakere som ikke har introduksjonsprogram med å finne en praksisplass.

Nye søkere blir invitert til en samtale og test med lærer før inntak.

Se mer om inntakskriterier i faktaboksen.

Praksis

• gir deg mulighet til å bruke språket på en arbeidsplass
  • gir deg innsikt og erfaring i norsk arbeidsliv
  • gir deg mulighet til å bygge et profesjonelt nettverk, skaffe deg attest/tjenestebevis og en referanse fra arbeidslivet

Kursplan:

• første halvdel: undervisning tre dager i uka (mandag onsdag og fredag)
  • midtveis: to uker med praksis fem dager i uka
  • siste halvdel: kombinasjon av 3 dager skole og 2 dager praksis (tirsdag og torsdag)

Viktig informasjon

• progresjon: ett kapittel per uke
  • kapittelprøve hver uke
  • Deltakere som ikke følger forventet progresjon, ca. 80 % rett hver uke, vil bli anbefalt å flytte til kurs med noe lavere temp
  • tekstinnlevering: ca. 8 - 10 tekster per semester

Nivå A0

Kurset er for deg som ikke har gått på skole og som ikke leser og skriver på ditt eget språk.

Nivå A1

Kurset er for deg som nettopp har begynt å lære norsk. Målet er at du skal klare deg på norsk i enkle hverdagssituasjoner og oppnå A1 i ferdighetene lese, lytte, skrive og samtale.

Nivå A2

Kurset er for deg som vil utvikle og styrke kunnskapene du har i norsk fra før eller fra kurs på A1-nivå. Du blir oppmuntret til å bruke språket aktivt i praktiske situasjoner i hverdagen. Målet er at du skal oppnå A2 i ferdighetene lese, lytte, skrive og samtale.

Nivå B1

Kurset er for deg som allerede har grunnleggende norskferdigheter fra kurs på A2-nivå, men som vil bli mer selvstendig i språket. Målet er å oppnå B1 i ferdighetene lese, lytte, skrive og samtale.

Nivå B2

Dette er et høyere mellomnivå for deg som vil bli mer selvstendig når du snakker og skriver norsk. Nivå B2 kan gi opptak til høyere utdanning i Norge.

Andre norskkurs

Voksenopplæringssenteret

Kontakt Voksenopplæringssenteret

Kunnskapssenteret
Otto Sverdrups plass 4
1337 Sandvika

Postadresse:

Voksenopplæringssenteret i Bærum
1304 Sandvika

Telefon: 67 50 67 50. Telefontid hver dag kl. 12.00-1500.

E-post: voks@baerum.kommune.no

Drop-in for hjelp: Hver dag unntatt fredag kl. 13.00-14.00. Møt oss i 4. etasje.