E18 Vestkorridoren brukes som en fellesbetegnelse på hovedveiene mellom Oslo og Asker. Det planlagte utbyggingen av E18 har en samlet strekning på 17,3 km, fra Lysaker i Bærum til Drengsrud i Asker. I tillegg vil prosjektet gi ny hovedsykkelrute, ny vei mellom Gjønnes og E18 (Gjønnestunnelen), ny veiforbindelse til Fornebu (Vestre lenke), nye gang- og sykkelveier og utvikling av Lysaker kollektivterminal.
Statens vegvesen er ansvarlig for planlegging og bygging.
E18-strekningen mellom Oslo – Asker deles opp i tre etapper:
Dagens E18 er et av landets mest trafikkerte veistrekninger med årsdøgntrafikk (ÅDT) på om lag 90 000 biler. De store trafikkmengdene forårsaker køproblemer, dårlig fremkommelighet for kollektivtrafikk, barrierevirkning gjennom by- og tettsted, samt støy- og luftforurensing.
Veiprosjektet E18 skal bidra til å redusere disse problemene, ved at det skal fremme miljø og byutvikling, gjennom blant annet tunnel under Sandvika og miljølokk ved Høvik og Stabekk.
E18 Vestkorridoren bygger oppunder Regional plan for areal og transport for Oslo og Akershus (Viken) ved at det legges til rette for tettere utbygging rundt kollektivknutepunktene som buss- og togstasjoner. E18 og jernbanen følger hverandre gjennom Bærum. Sandvika og Lysaker er etablert som viktige knutepunkter til jernbanen. Høvik sentrum skal også utvikles som sentrumsområde med tilknytning til togstasjon. E18 beslaglegger i dag store arealer og utgjør både en visuell og funksjonell barriere.
Bærum kommune har som mål å være en klimaklok kommune. Derfor ønsker vi blant annet at veksten i persontransporten tas med kollektiv, sykkel og gange. Gjennom E18 utbyggingen vil det legges bedre til rette for miljøvennlige og klimakloke transportmåter, for å redusere folks behov for bil i hverdagen.
Finansiering av transportsystemet
Prinsippet om bompengefinansiering ble godkjent av Oslo, Bærum og Asker kommuner, samt daværende Akershus fylkeskommune, i 2014.
Bompengeinnkrevingen på den nye motorveien er en forutsetning for hele det nye transportsystemet, med god framkommelighet for buss, sykkelvei, tunneler, miljølokk, og ny kollektivterminal ved Lysaker.
Den justerte E18-løsningen etter forhandlingene medfører at det blir billigere å passere for motorkjøretøy etter endringene, ved at staten har åpnet for forlengelse av innkrevingstid fra 15 til 20 år. Det gjør at hver passering blir noe billigere, men bilistene som skal betale E18, må betaler 5 år lengre.
Bomstasjonene skal først settes opp etter hvert som strekningene på den nye motorveien står ferdige.
Bygging av ny E18 gjennom Bærum vil medføre arealendringer. Som en del av veiutbyggingen, må Statens vegvesen kjøpe (erverve) areal som private boliger, næringseiendom eller del av tomt. Dette skjer først etter at reguleringsplanen er vedtatt og Stortinget har godkjent finansieringen. Det er Statens vegvesen, og ikke kommunen, som tar kontakt med aktuelle grunneiere.