Barnehagene i Bærum deltar for tiden i satsingen «Tett på». Målet er at medarbeiderne skal gjøre en enda bedre jobb for barnas trygghet, trivsel, læring og språkutvikling.

Det regner denne dagen i Hundsund barnehage, men det gjør ikke noe for to-åringene Hedvig og Josephine og pedagogisk leder Anne Thea Korshavn. De har funnet greiner med blader på, som de kan male med i den våte sanden. Se! Vi kan male en sol! Så synger de en sang om regnet.

Barn i regn i Hundsund barnehage
Pedagogisk leder Anne Thea Korshavn, Hedvig og Josephine. Foto: Ragnhild Hoem

– For barna er alle situasjoner mulige læringsøyeblikk, og det er så viktig hvordan vi møter dem i undringen over små og store ting i hverdagen, sier Korshavn. Hun er en av 1500 medarbeidere som er med i satsingen «Tett på».

Betydningsfulle voksne

– «Tett på» har hjulpet oss med å konkretisere hva som er kvalitet i barnehagen, sier styrer i Hundsund barnehage, Gunn Årdal. – Det handler om hvordan vi møter hvert barn, hvordan vi organiserer oss og hvordan vi legger til rette for læring og utvikling. Gjennom «Tett på» har vi blitt enda mer bevisste på hvor betydningsfull hver voksen er og hvor stor påvirkningskraft vi har i alle de små situasjonene i løpet av dagen, sier Årdal.

Gjennom «Tett på» har vi blitt enda mer bevisste på hvor betydningsfull hver voksen er og hvor stor påvirkningskraft vi har i alle de små situasjonene i løpet av dagen, sier Gunn Årdal, styrer i Hundsund barnehage. Her sammen med faglig veileder Lene Mette Oxholm. Foto: Ragnhild Hoem
Styrer i Hundsund barnehage Gunn Årdal og faglig veileder Lene Mette Oxholm. Foto: Ragnhild Hoem

Åpne spørsmål og undring

– Rundt matbordet, når vi skal kle på oss eller når vi er på vei inn i en aktivitet – det er så viktig å stoppe opp når barna viser interesse for noe eller lurer på noe, lytte og bidra til at de selv kan undre seg og finne svar. Det er mye læring i det, sier faglig veileder Lene Mette Oxholm.

– Læringsmiljøet de fem første årene kan påvirke oss resten av livet, legger Årdal til. – At vi har god kvalitet i barnehagen, er også med og utjevner sosiokulturelle forskjeller og gir barna et bedre utgangspunkt når de begynner på skolen.

Involverer alle medarbeiderne

I «Tett på» deltar alle medarbeiderne i barnehagen, fra styrer til assistent, og må reflektere over egen praksis og situasjoner de har stått oppe i. – Det er ikke et kurs, det er en måte å tenke på og møte barna på, som har kommet for å bli. Men det er ferskvare, og må være oppe i bevisstheten hver dag, sier Årdal.

Fakta «Tett på»

Her kan du lese mer om Tett på-satsingen.