Her kan du lese mer om våre spennende prosjekter.

Voksenopplæringssenteret i Bærum har et aktivt, innovativt fagmiljø, og det myldrer av ideer som kan gjøre opplæringen enda bedre enn den er i dag. Det er lærerne i klasserommene som ser behovene og som bidrar til utvikling og gjennomføring av diverse prosjekter. Noen prosjekter finansierer vi selv, andre støttes av ImDi (Integrerings og mangfoldsdirektoratet).

Per i dag har vi seks gående utviklingsprosjekter:

Smartprat
Klart språk
RKV - Realkompetansevurdering
Møteplassen
ASK - Alternativ supplerende kommunikasjon
Norsk med praksis

Smartnorsk og prosjektet Smartprat

Voksenopplæringssenteret i Bærum har lang erfaring med å ta i bruk ny teknologi i språkopplæringen. Nå fortsetter vi å utforske hvordan teknologi kan støtte voksne innvandrere i å lære norsk på nye og engasjerende måter.

Smartnorsk.no er en etablert nettside utviklet lokalt på voksenopplæringssenteret i Bærum. På Smartnorsk.no kan du ta i bruk skriftbaserte chatboter som hjelper deg å øve på norsk, få tilbakemelding på tekst og bygge språkforståelse i trygge, realistiske situasjoner.

Chatbotene vi har utarbeidet til nå, hjelper deg blant annet med å:

  • Forstå ord, uttrykk og vanskelige setninger
  • Få korrigert tekst og se eksempelsvar
  • Forberede deg til norskprøven på ulike nivåer
  • Lære nyttig vokabular om arbeidslivet og gi hjelp i jobbsøkerprosessen

Smartnorsk-siden er under kontinuerlig utvikling og er for øyeblikket gratis. Tjenesten kan brukes på mobil, nettbrett og PC.

Smartprat – nå med taleteknologi

Gjennom prosjektet Smartprat har vi fått midler fra IMDi til å ta neste steg: å teste ut taleteknologi i norskopplæringen. Det betyr at vi nå utvikler og prøver ut chatboter du kan prate direkte med, ikke bare skrive til. Dette gir mulighet til å øve på samtale og lytting, samt trene på ulike situasjoner og scenarioer gjennom naturlig samtale på norsk.

Prosjektet gjennomføres i samarbeid med Larvik læringssenter, som har lang erfaring med bruk av kunstig intelligens (KI) i språkopplæring.

Ved Voksenopplæringen i Bærum ønsker vi å bygge et fagmiljø der lærere får tid til å prøve ut teknologien, se på muligheter og begrensninger, dele erfaringer og utvikle metodikk for bruk av KI i undervisningen. Målet er å skape verktøy og læringsformer som kan brukes av flere kommuner og bidra til å løfte hele feltet for norskopplæring.

Besøk www.smartnorsk.no for å prøve chatbotene våre*.

*Chatbotene med talestyrt teknologi er foreløpig passordbelagt. Hvis du ønsker å prøve dem, kan du kontakte skolen for tilgang.

Oppdriftsprosjekt om alternativ og supplerende kommunikasjon 

Avdeling for individuelt tilrettelagt opplæring (ITO) fikk i januar 2024 midler fra kommunens Oppdriftsprosjekt. Vårt prosjekt har tatt utgangspunkt i det som handler om alternativ og supplerende kommunikasjon (ASK).  

For mennesker som helt er delvis mangler muligheten til å kommunisere ved hjelp av tale eller har svært begrenset evne til å uttrykke seg i tale, vil det være aktuelt å finne andre måter å uttrykke seg på. Dette kan gjøres gjennom det vi kaller ASK. 

I vår kommune er det mange mennesker som har slike behov – enten det handler om medfødte vansker eller det vi betegner som ervervede skader, som oppstår på et senere tidspunkt i livet. Det kan handle om hjelpemidler vi omtaler som lavteknologiske eller mer høyteknologiske hjelpemidler. Og det handler ikke minst om kunnskap og kjennskap hos tjenesteytere som jobber for eller med ASK-brukere. 

Det er viktig at alle som jobber med og for mennesker som må bruke ASK for å forstå og å bli forstått, har kunnskap om hva språk og kommunikasjon er, men de må også kunne være gode språkmodeller og skape et godt språk- og kommunikasjonsmiljø for tjenestemottakere.  

I løpet av oppdriftsprosjektet endret målsettingen med prosjektet seg fra å skulle bli et «Ambulerende ASK-team» til å bli en e-læring i «Grunnleggende kompetanse om ASK» for tjenesteytere i kommunen. E-læringen er laget slik at det tar ca. 30 minutter å gjennomføre den, og den er nå lagt inn i Dossier kompetanseportalen. Det er laget en prosedyre om ASK i Kvalitetsportalen. Der beskrives e-læringen, men også hvordan tjenesteledere og avdelingsledere skal tildele e-læringen til ansatte i BOAT (bolig, aktivitet og tilrettelagt arbeid) i kommunen.  

Prosjektgruppen har bestått av medlemmer fra ulike tjenestesteder i kommunen noe som har vært svært interessant og motiverende for deltakerne i gruppen. Arbeidet med e-læringen er nå avsluttet, men deler av prosjektgruppen er nå i gang med å undersøke hvordan vi kan skape et ASK-nettverk i kommunen. Et potensielt ASK-nettverk vil kunne bestå av tjenesteytere fra ulike tjenester i kommunen, som har et ønske om å jobbe videre med og lære mere om ASK.  

Realkompetansevurdering (RKV) 

Voksenopplæringssenteret i Bærum mottok i mai midler til et prosjekt som skal løfte frem realkompetansevurdering (RKV) i forberedende opplæring for voksne (FOV). Bakgrunnen for prosjektet er at det i dag mangler en felles og god praksis på dette området. 

Voksne som søker inntak til videregående opplæring, men som ikke kan dokumentere fullført grunnskole, kan søke kommunen om realkompetansevurdering. Når en kandidat får vurdert og anerkjent sin kompetanse, kan veien mot fullført opplæring bli kortere. I en RKV vurderes både formell og uformell kompetanse opp mot kompetansemålene i læreplanen for ett eller flere FOV-fag. 

Følgende fag inngår i realkompetansevurderingen: 

  • Engelsk 
  • Matematikk 
  • Naturfag 
  • Norsk
  • Samfunnsfag 

Prosjektet omfatter både RKV som sluttvurdering (kompetansebevis for videregående opplæring) og RKV ved modulinnplassering. Her ser vi et økende behov for kompetanse hos voksenopplæringssentre. 

Voksenopplæringssenteret i Bærum skal derfor utvikle: 

  • Et standardisert kartleggings- og vurderingsverktøy for RKV i alle FOV-fag 
  • En opplæringsmanual for bruk av verktøyet 

Arbeidet skjer i samarbeid med andre voksenopplæringssentre og våre lærere. Økt trygghet i bruk av RKV vil ha stor overføringsverdi til andre kommuner. Vi vil derfor invitere flere voksenopplæringssentre til å presentere verktøyet. 

Prosjektet avsluttes i desember 2025.