Dette informasjonsskrivet omhandler søknadsplikt, dokumentasjonskrav samt andre forhold knyttet til utplassering av containere for kles-/tøyinnsamling fra diverse foretak/organisasjoner (heretter omtalt som returpunkter) og pakkebokser (pakkeautomater for henting og sending av postpakker). Denne type containere/bokser er gjerne utplassert på terreng blant annet i tilknytning til dagligvarebutikker, offentlige parkeringsplasser og i forbindelse med t-bane- og jernbanestasjoner i kommunen.

Søknadsplikt

Et returpunkt eller en pakkeboks kan normalt lett flyttes. Dette kan innebære at de må anses som midlertidige konstruksjoner og dermed et tiltak etter plan- og bygningsloven § 1-6. Dersom returpunktet eller pakkeboksen skal bli stående (på samme sted/i samme område) lengre enn 2 år, kan den ikke anses som en midlertidig konstruksjon, jf. pbl § 20-4 første ledd bokstav c. Ved videreføring av det midlertidige tiltaket utover 2-årsperioden anses tiltaket som permanent og utløser søknadsplikt.

Utplassering av flere returpunkter og/eller pakkebokser på samme lokasjon for en periode lengre enn 2 måneder er å anse som søknadspliktige konstruksjoner/anlegg etter plan- og bygningsloven §20-1 a), jamfør § 20-2 1.ledd. Søknadsplikten vil også kunne slå inn for utplassering av én pakkeboks eller ett returpunkt på lokasjon der det fra før av er utplassert flere tilsvarende containere/bokser.

Unntak

Utplassering av inntil 3 pakkebokser eller returpunkter på én lokasjon, som til sammen dekker et areal på ca. 0,6m x 3,0m, uavhengig av hvilke foretak/organisasjoner disse eies av, er fritatt fra søknadsplikt, dersom de generelle forutsetningene, ref. eget avsnitt under, er ivaretatt.

Generelle forutsetninger

  •  Tiltaket kan etableres kun på arealer som er avsatt eller regulert til "byggeområde" i gjeldende arealplan/reguleringsplan. Dette innebærer at tiltak ikke må plasseres på arealer som er avsatt eller regulert til uteoppholdsarealer, grønnstruktur mv.
  • Reguleringsplan kan ha bestemmelser som begrenser muligheten for utplassering av pakkebokser og returpunkter. Det er viktig at utplassering av pakkebokser eller returpunkter ikke fortrenger parkeringsplasser eller andre funksjoner innlagt i arealplanen/reguleringsplanen.
  • Tiltaket må ikke hindre ferdsel eller frisikt i forhold til veier med evt. fortau, gang- og sykkelveier, avkjørsler mm.
  • Tiltaket må ikke plasseres i konflikt med eller vanskeliggjøre adkomsten til private eller offentlige ledningsanlegg for vann og avløp.
  • Tiltaket skal i alle tilfeller plasseres min. 1 meter fra nabogrense.
  • Det forutsettes at de privatrettslige forholdene er avklart med aktuell grunneier før byggesøknaden sendes til kommunen eller et fritatt tiltak utplasseres.

Tiltakshaver er selv ansvarlig for å gjøre seg kjent med gjeldende lov og plangrunnlag. Tiltak plassert i strid med lov og plangrunnlag vil kunne gjøres til gjenstand for ulovlighetsoppfølging, selv om tiltaket er plassert i henhold til de generelle forutsetningene i det ovenstående.

Søke selv eller bruke fagfolk?

Utplassering av pakkebokser eller returpunkter kan behandles som søknad om tiltak uten ansvarsrett (pbl § 20-4 - tiltak). Kommunen vil imidlertid vurdere om noen forhold tilsier at søknaden må forestås av ansvarlig søker og med ansvarsretter for prosjektering og utførelse.

Før du søker, se her 

Søknaden

Søknaden må inneholde følgende dokumentasjon:

  • søknadsskjema
  • situasjonsplan

Antall containere/pakkebokser det søkes om skal tegnes inn på kommunens situasjonskart og relevante avstander til for eksempel eiendomsgrenser, regulert veiformål etc. må målsettes. NB! Situasjonskartet skal bestilles via Kartportalen for publikum [legge inn lenke] på kommunens nettsider. Bestilling av situasjonskart er gebyrbelagt, jamfør gebyrregulativet i Bærum kommune.

  • målsatte tegninger av tiltaket, som fortrinnsvis også illustrerer fargebruk og eventuell foliering
  • dokumentasjon for utført nabovarsling
  • kort redegjørelse for tiltaket. Opplys gjerne om det allerede er utplassert returpunkter, pakkebokser etc. i nærheten av tiltaksområdet.
  • begrunnelse for dispensasjon hvis dette er nødvendig

Dispensasjon

Dispensasjon må søkes hvis tiltaket kommer i strid med bl.a. følgende:

  • tiltaket er i strid med kommuneplan eller reguleringsplan
  • tiltaket ikke ligger i område hvor arealformålet i kommuneplan/reguleringsplan er avsatt som "byggeområde"
  • tiltaket plasseres i strid med restriksjonsbelte til offentlige ledninger, ref. pkt. 27.5 i bestemmelsene til kommuneplanens arealdel 2022-42

Avklaring i forhold til andre tjenestesteder

Det anbefales at tiltakshaver/ansvarlig søker selv avklarer med andre tjenestesteder om ønsket plassering av tiltaket er akseptabel før søknaden innsendes til tjenestested Byggesak for behandling. Dette vil kunne lette behandlingen av søknaden, da de kan ha egne krav til for eksempel avstander og plassering.

Relevante tjenestesteder er bl.a.

  • Vei og trafikk
  • Vann og avløp