Camilla Florvaag-Dybvik
camilla.florvaag@baerum.kommune.no
Store utbyggingsplaner fører til at Sandvika etter hvert vil bestå av flere byområder. Sjøfronten er foreløpig benevnt som et «byområde». Dette nye byområdet strekker seg fra Bjørnsvika/Kjørbo i vest til Sjøholmen i øst.
I Kommuneplanens arealdel er Sandvikas sjøfront vist som et langsiktig byutviklingsområde.
Statens vegvesen har for etappe 2 E18 Ramstadsletta- Slependen opprettet et totalkonsept som består av:
Etappe 2 er delt inn i «soner», hvor planområdet for sjøfronten inngår som del av dette og ligger i sone 2.
Bærum kommune og Statens vegvesen har utarbeidet et felles planprogram for Sandvika sjøfront og for det nye lokale veisystemet langs sjøen. Programmet beskriver rammer, utrednings- og undersøkelseskrav for fremtidig planarbeid innenfor området, både for ny lokalvei og delområdene.
Europaveitrafikken vil bli lagt i tunell under Sandvika. Den gamle E18 traseen vil bli erstattet av et nytt lokalveisystem i dagen. Dette åpner muligheter for at Sandvika igjen får kontakt med fjorden.
Bærum kommune og Statens vegvesen har utarbeidet et felles planprogram for Sandvika sjøfront og for det nye lokale veisystemet langs sjøen.
Programmet beskriver rammer, utrednings- og undersøkelseskrav for fremtidig planarbeid innenfor området, både for ny lokalvei og delområdene.
Statens vegvesen har gitt sin faglige anbefaling om å legge alternativ B til grunn som hovedveikonsept. Hovedveikonseptet ligger til grunn for plassering av lokalvei og i planalternativet.
Den nye lokalveien vil danne en ny gjennomgående «ryggrad» langs sjøfronten, en ryggrad som binder sammen del- og byområder.
Grepet vil både gjøre det mulig og aktivisere mange utviklingsområdene og ivareta miljø- og naturområder.
Europaveitrafikken vil bli lagt i tunell under Sandvika. Den gamle E18-traseen vil bli erstattet av et nytt lokalveisystem i dagen. Dette åpner muligheter for at Sandvika igjen får kontakt med fjorden.
Hensikten med planarbeidet er derfor å sikre en helhetlig og langsiktig utvikling av området med innplassering av ny lokalvei, god byutvikling, kobling av eksisterende sentrum med nye byområder i Sandvika, sikre gode møteplasser og tilrettelegging for gående og syklende.
Sjøfronten består av flere delområder, hvor den nye lokalveien inngår som ett av disse delområdene. For å sikre god sammenheng mellom planlegging av ny lokalvei og utvikling av sjøfronten er det utarbeidet forslag til felles planprogram. Planprogrammet gjelder for regulering av ny lokalvei, men også ved framtidig regulering av sjøfrontens delområder.
Bærum kommune og Statens vegvesen har som formål at felles planarbeid for Sandvika sjøfront og nytt lokalveisystem skal:
Til planarbeidet er det utarbeidet et byplangrep for sjøfronten. Plangrepet viser hvordan sjøfronten kan utvikles. Dette tar utgangspunkt i den valgte løsningen for ny lokalvei. Høsten 2021 ble det vedtatt «Prinsipper for fremtidig utvikling av Sandvika sjøfront». Disse prinsippene danner utgangspunkt for plangrepet.
Plangrepet «tegner opp» de overordnede rammene for hvordan utviklingen av sjøfronten kan bli med nye muligheter for:
i tillegg til ny lokalvei.
Planprogrammet ble politisk 1.gangs behandlet av Planutvalget 5. mai 2022. Planutvalget vedtok å legge planprogrammet ut til høring.
Her kan du lese planprogrammet.
Vi hører gjerne dine innspill. Innspillene kan sendes til post@baerum.kommune.no eller Bærum kommune, Postboks 700, 1304 Sandvika.
Vennligst merk innspillet til planprogrammet med: «Felles planprogram med byplangrep for Sandvika sjøfront og nytt lokalveisystem» og saksnr. 21/7039 planID 2021019.
Fristen for å sende inn innspill er 20. juni 2022.
Planprogrammet fastsettes høsten 2022.
Her kan du lese presentasjonen som ble holdt for Planutvalget 21. april 2022.
I gjeldende kommunedelplan for E18 Lysaker – Slependen er E18 lagt i tunnel under Sandvika, og dagens E18-trasè skal erstattes av et mindre omfattende lokalveisystem. Statens vegvesen har høsten 2020 startet opp forberedende arbeider for kommende reguleringsplan for E18.
Utviklingen av sjøfronten i Sandvika har et langsiktig tidsperspektiv. Bærum kommune har behov for en overordnet planmessig avklaring som viser trinnvis utvikling før og etter ny E18. Kommunen trenger å vite hvordan dette langstrakte sjøfront området bør «møte» ny lokalvei, men også hvordan overgangen mellom sjø og land best kan skje.
Planutvalget behandlet prinsippsaken 08.10.20. I møtet ble det vedtatt at «Prinsipper for fremtidig utvikling av Sandvika sjøfront» skal legges ut til høring. Kommunen har foreslått følgende føringer og prinsipper for å sikre en helhetlig utvikling av Sandvika sjøfront med delområder;
Her kan du lese hele saken Prinsipper for fremtidig utvikling av Sandvika sjøfront
Lakseberget inngår som ett av delområdene i sjøfronten. «Lakseberget - offentlig detaljregulering med konsekvensutredning» ligger også ute til høring i samme periode som sjøfronten.
Her finner du mer informasjon om Lakseberget
I Kommuneplanens arealdel er Sandvikas sjøfront vist som et langsiktig byutviklingsområde.
Her kan du lese mer om arealdelen.
For å sikre sammenheng mellom kommende veiplanlegging og byutvikling stiller kommuneplanen krav om felles planlegging for hele sjøfronten. Det vil si at planer for arealene langs sjøfronten må foreligge samtidig med planer for ny E18.
Sjøfronten består av flere delområder; Kjørbo, Kadettangen, Sandvika, Lakseberget og Sjøholmen. Delområdene vil kunne ha ulik rolle når det gjelder utforming, bruk og tidshorisont for utvikling.
Ved videre planlegging og utvikling av delområdene vil det dukke opp flere utfordringer, bl.a utforming og bruk av utfyllingsområdet ved Lakseberget, videre utvikling av Kadettangen og hvordan nytt lokalveisystem skal forholde seg til byen.
For å få bedre kunnskap og forståelse har kommunen gjennomført mulighetsstudier for sjøfronten, avholdt ulike former for medvirkning i Sandvika og utarbeidet Stedsanalyse Sandvika.
Rapporter og dokumenter, se se fanene nedenfor.
Mulighetsstudiet sjøfronten - oppsummeringsnotat
Dette grunnlagsmaterialet viser at sjøfronten har et potensiale for både bevaring, utvikling og utbygging, noe som har dannet grunnlag for utarbeidelse av de foreslåtte prinsippene for sjøfronten og delområdene.
I arbeidet med et overordnet plangrep for sjøfronten, har kommunen lagt til grunn følgende premisser;
Planprogrammet ute på høring
Planprogrammet ble politisk 1.gangs behandlet av Planutvalget 05.05.22. Planutvalget vedtok å legge planprogrammet ut til høring. Se saken her…. (lenke)
Høringsperioden er fra 05. mai til 20. juni 2022.
Vi ber om at innspill til planprogrammet merkes med:
«Felles planprogram med byplangrep for Sandvika sjøfront og nytt lokalveisystem»
og saksnr. 21/7039 planID 2021019
Innspillene kan sendes til
post@baerum.kommune.no eller
Bærum kommune, postboks 700, 1304 Sandvika
Fristen for å sende inn innspill er innen 20. juni.
Folkemøte E18 Ramstadsletta-Nesbru (Vestkorridoren)
11.mai 2022 ble holdt et folkemøte på Kunnskapssenteret i Sandvika.
Nedenfor ser du en illustrasjon av dette alternativet.
Statens vegvesen orienterte om Hovedveikonseptet, som ligger til grunn for plassering av lokalvei og i planalternativet. Det beskrev den faglige anbefalingen om å legge alternativ B til grunn som hovedveikonsept for etappe 2 Ramstadsletta- Slependen Statens vegvesen .
Bærum kommune orienterte om "Felles planprogram med byplangrep for Sandvika sjøfront og nytt lokalveisystem" som er ute på høring. Deltagerne ble oppmuntret til å sende sine innspill skriftlig til kommunen.
Møtet var åpent for alle.
Her er presentasjonen som ble viste i møtet 11. mai.
Bærum kommune inviterte til åpent digitalt informasjonsmøte torsdag 12. november 2021. Temaet for møtet var prinsippene for fremtidig utvikling av sjøfronten. Detaljreguleringsplanen for Lakseberget var også et tema for møtet.