De første tilbudene om barnehageplass sendes medio mars og hovedopptaket fortsetter frem til juni.
Søk om, bytte, eller si opp barnehageplass
Hvor har barnet rett til barnehageplass?
Retten til barnehageplass gjelder i kommunen hvor barnet bor. Planlegger familien imidlertid å flytte til Bærum kommune, anbefaler vi at du søker, selv om bostedsadresse ikke er avklart på søknadstidspunktet. Det er viktig å merke seg at barnehageplass ikke kan tildeles før adresse og innflytningstidspunkt i Bærum kommune er avklart.
Retten til barnehageplass gjelder barn som ikke har plass fra før, og som søker før fristen 1. mars. Du kan søke inntil fem ulike barnehager, både private og kommunale. Kommunen prøver først å tildele plass i den barnehagen som er ditt førstevalg, deretter andrevalg og så videre. Det er viktig å sette seg inn i barnehagenes opptaksregler nedfelt i barnehagens vedtekter før det søkes plass.
Merk at ved flytting fra annen kommune til Bærum videreføres ikke retten til barnehageplass.
Når har barnet rett til plass i barnehage?
Tidspunktet barnet har rett til å begynne i barnehage, avhenger av når på året barnet er født.
Barn uten barnehageplass:
- som fyller ett år i august, september, oktober eller november har lovfestet rett til barnehageplass den måneden de fyller ett år.
- som fyller ett år i desember er ikke omfattet av rett til plass inneværende år, men har rett til barnehageplass fra august neste år.
- Eldre barn uten barnehageplass har rett til plass i august.
Søkere som ønsker plass etter 30. november er ikke med i hovedopptaket, men deltar i løpende opptak.
Flytter du ut av kommunen kan du beholde plassen i maks tre måneder i kommunale barnehager. Private barnehager har egne vedtekter.
Retten til plass i barnehage er oppfylt når tilbud om plass er mottatt.
Betalingen for plass i barnehage begynner fra den 1. i måneden barnet har fått plass.
Hvordan søker jeg om barnehageplass?
Alle søknader sendes via søknadsportalen. Foresatt uten MinId eller 11-sifret fødselsnummer må kontakte Barnehagekontoret for å få søknadsskjema tilsendt: barnehage@baerum.kommune.no
Søk om, bytte, eller si opp barnehageplass
Det er samordnet opptak, og opptaket skjer i nært samarbeid med barnehageeierne/styrerne. Opptaket skjer samtidig for private og kommunale barnehager.
Kommunale og private barnehager har ulike opptaksregler og vedtekter. Det er svært viktig å sette seg inn i disse før søknad sendes.
Når søknaden er behandlet sendes bekreftelse til din Digitale postkasse fra Barnehagekontoret.
Hvordan endre en søknad?
For å endre på en søknad må du logge inn via søknadsportalen. Dersom det tidligere er takket nei til plass, eller tilbud om plass forble ubesvart, er søknaden slettet og ny søknad må sendes.
Merk at i hovedopptaket er søknadsportalen stengt for endringer i ca. 4–5 uker etter søknadsfristen 1. mars.
Mer informasjon
Du finner mer informasjon lenger ned på siden eller på nettsiden «Ofte stilte spørsmål».
Barnehagekontoret har i opptaksperioden sterkt begrenset telefontilgang. Søkere må derfor vente på skriftlig svar. Avslag om barnehageplass fra august–november sendes så snart hovedopptaket er avsluttet, senest i løpet av juni måned.
-
Hovedopptaket skjer årlig etter søknadsfristen 1. mars, og det tildeles plasser som er ledige i august, september, oktober og november.
En samordnet opptaksprosess innebærer at det søkes om barnehageplass til private og kommunale barnehager/familiebarnehager på et felles søknadsskjema.
Barnehagekontoret koordinerer opptaket mellom kommunale og private barnehager.Alle søknader registreres av og bekreftes skriftlig fra Barnehagekontoret. Den enkelte barnehage har tilgang til sin egen venteliste Barnehagekontoret tildeler plass til de kommunale barnehagene. Private eiere tildeler plass i egne barnehager.
I vår barnehageoversikt kan dere gjennom filtrene på siden se hvilke barnehager som er kommunale og private, og hvilke områder barnehagene hører inn under.
-
Du kan søke på inntil fem barnehager. Det er viktig å sette seg inn i barnehagenes opptaksregler før det søkes plass, da valg av barnehager er avgjørende for plasstildelingen og retten til å klage. Det er dine barnehageønsker som er utgangspunktet for tildeling; vi prøver først å tildele plass i den barnehagen som er ditt førstevalg, deretter andrevalg og så videre.
Alle de private barnehagene har ulike opptaksregler, vedtatt av det enkelte styre. Om de ikke kan leses på barnehagenes nettsider, må man henvende seg til den enkelte barnehage for å få opplysninger om disse.
-
I hovedopptaket tildeles plasser som er ledige i august, september, oktober og november. Plasser som blir ledige i løpet av året, fylles opp umiddelbart i såkalt supplerende opptak.
-
Du må være innlogget for å endre søknad. Det er kun hovedsøker/regningsmottaker som kan logge seg inn og endre på søknaden.
I hovedopptaket om våren er søknadsportalen stengt for endringer/nye søknader i ca. 4-5 uker etter søknadsfristen 1. mars.
-
Private og kommunale barnehager har ulike opptaksregler.
De private er vedtatt av det enkelte styre, de kommunale av Kommunestyret.Følgende prioriterte opptakskriterier gjelder alle barnehagene jfr.
Barnehageloven §18:- Barn med nedsatt funksjonsevne Krav til dokumentasjon: Dokumentasjon fra sakkyndig instans må bekrefte at barnet har nedsatt funksjonsevne.
Begrepet nedsatt funksjonsevne omfatter ulike fysiske funksjonsnedsettelser, utviklingshemming, språk- og talevansker, atferdsvansker og psykiske lidelser.
Ikke enhver funksjonsnedsettelse gir fortrinn ved opptak. En sakkyndig instans må vurdere funksjonsnedsettelsen og dens konsekvenser for barnet. Sakkyndig instans er de faglige instanser som lege, helsestasjon, fysioterapeut, pedagogisk-psykologisk tjeneste.
Dokumentasjonen må ikke være eldre enn tre måneder ved søknadsdato. - Barn som det er fattet vedtak om etter barnevernsloven § 5-1 første ledd bokstav a til d, § 3-1 og § 3-4 første ledd bokstav b, har rett til prioritet ved opptak i barnehage. Krav til dokumentasjon: Kopi av barnevernets vedtak.
Øvrige private opptaksregler:
Finnes på nettsidene til den enkelte barnehage eller ved henvendelse til barnehagen.
Øvrige kommunale opptaksregler:
- Barn som har søsken med plass i barnehagen.
Gjelder søsken av barn som har plass i den kommunale barnehagen. Ikke krav til dokumentasjon, men søskens navn, fødselsdato og i hvilken barnehage det går i, må skrives i søknadsskjemaets tilleggsopplysningsfelt. - Barn som mister plass i kommunal barnehage grunnet avvikling.
- Barn som er skolestartere påfølgende skoleår.
- Barn som har foreldre som deltar i Bærum kommunes introduksjonsprogram for nyankomne flyktninger.
Krav til dokumentasjon: Bekreftelse fra Flyktningkontoret. - Barn fra familier som har store belastninger på grunn av sykdom hos foresatte eller søsken. Med sykdom forstås i denne sammenheng alvorlig og varig sykdom. Krav til dokumentasjon: Dokumentasjon fra behandlende instans. Dokumentasjonen må beskrive familiens behov for avlastning. Dokumentasjonen må ikke være eldre enn tre måneder ved søknadsdato.
- Barn av enslig forsørger i arbeid eller under utdanning.
Med enslig forsørger menes ugift/ikke samboende, separert/skilt eller enke/enkemann. Ved ny samboer eller nytt ekteskap regnes man ikke lenger som enslig. Heller ikke ved midlertidig fravær fra hjemmet grunnet studier eller arbeid.
Krav til dokumentasjon: Kopi av vedtak om barnetrygd fra Nav eller bostedsbevis fra Folkeregisteret.
Dokumentasjonen må ikke være eldre enn tre måneder fra søknadsdato. Dokumentasjonen sendes pr. post/e-post med henvisning til barnets navn og fødselsnummer.
Uten dokumentasjon blir søknaden behandlet som en ordinær søknad om barnehageplass.
Tildeling av plass i kommunale barnehager skjer etter følgende rekkefølge med utgangspunkt i ønskede barnehager:
- Barn med prioriterte opptakskriterier
- Alderskø – det eldste barnet først
- Barn med nedsatt funksjonsevne Krav til dokumentasjon: Dokumentasjon fra sakkyndig instans må bekrefte at barnet har nedsatt funksjonsevne.
-
Gjelder alle barnehager:
- Kode 10- Barn med nedsatt funksjonsevne. Krav til dokumentasjon: sakkyndig instans må bekrefte at barnet har nedsatt funksjonsevne.
- Kode 11- Barn med utsatt skolestart Krav til dokumentasjon: Vedtak fra rektor.
- Kode 20- Barn som det er fattet vedtak om etter lov om barneverntjenester §§4-12 og 4-4, annet og fjerde ledd. Krav til dokumentasjon: Vedtak i henhold til barnevernloven må dokumenteres med fylkesnemndas vedtak, barnevernstjenestens vedtak eller domstolsvedtak.
Øvrige kommunale opptaksregler (gjelder kun i kommunale barnehager):
- Kode 30 Barn som har søsken med plass i kommunal barnehagen (trenger ikke dokumenteres)
- Kode 40 Barn som mister plass i kommunal barnehage grunnet avvikling.
- Kode 50 Barn som er skolestartere påfølgende skoleår.
- Kode 60 Barn som har foreldre som deltar i Bærum kommunes introduksjonsprogram for nyankomne flyktninger. Krav til dokumentasjon: Bekreftelse fra Flyktningkontoret.
- Kode 70 Barn fra familier som har store belastninger på grunn av sykdom hos foresatte eller søsken. Med sykdom forstås i denne sammenheng alvorlig og varig sykdom. Krav til dokumentasjon: Legeerklæring som dokumenterer at sykdommen eller funksjonsnedsettelse er alvorlig og varig.
- Kode 80 Barn av enslig forsørger i arbeid eller under utdanning. Krav til dokumentasjon: Kopi av vedtak om barnetrygd fra Nav eller bostedsbevis fra Folkeregisteret.
- Øvrige søkere - Kode 90
-
Tilbud om plass sendes til søkers og medsøkers digitale postkasse. Det kan imidlertid forekomme at man får telefonisk forespørsel før skriftlig tilbud sendes. Alle spørsmål vedrørende tilbud om plass må rettes til barnehagens styrer.
-
Når barnet er tildelt plass, slettes søknaden fra ventelisten. Søknaden slettes også om man takker nei eller lar tilbudet forbli ubesvart.
Ny søknad må sendes for å bli satt på venteliste igjen.
-
Det benyttes samme skjema som ved førstegangssøknad.
Vær oppmerksom på at dobbel betaling må påregnes ved overflytting midt i året.
-
Endring av oppholdstid avgjøres av styrer i den enkelte barnehage.
-
Etter hovedopptaket om våren, med tildeling av plasser fra august, sender Barnehagekontoret avslag til de som ikke har fått tilbud. Avslag gir klagerett.
-
I kommunale barnehager er oppsigelsestiden to måneder gjeldene fra den 1. eller 15. i måneden. Dersom plassen sies opp etter 1. mars forlenges oppsigelsestiden ved at det må betales for plassen ut juni måned. Oppholdsavgiften betales ut oppsigelsestiden.
Private barnehager har ulike oppsigelsestider, som finnes i den enkelte barnehages vedtekter.
Oppsigelse ved skolestart går automatisk fra både private og kommunale barnehager.
Ofte stilte spørsmål
-
Rett til barnehageplass gjelder i kommunen der barnet bor. Retten gjelder barn som ikke har plass fra før, og som søker før fristen 1 mars.
- Barn uten barnehageplass som fyller ett år i perioden januar- juli har rett til plass i august det året de fyller ett år.
- Barn uten barnehageplass som fyller ett år i august, september, oktober eller november har lovfestet rett til barnehageplass den måneden de fyller ett år.
- Barn uten barnehageplass som fyller ett år i desember har rett til barnehageplass førstkommende august etter at de har fylt ett år.
- Eldre barn uten barnehageplass har rett til plass i august.
Du kan søke om barnehageplass uten at barnet bor i Bærum, men barnet må ha bostedsadresse i Bærum ved oppstart.
Dette må påføres i søknaden.
Plasstilbud og betaling vil gjelde fra den 1. i måneden barnet får plass.
Retten til plass er oppfylt når tilbud om plass i kommunen er sendt.
Det er verdt å merke seg at rett til barnehageplass er koblet mot det årlige hovedopptaket, med start i august, september, oktober eller november. Søker du plass med oppstart etter 30.november, gjelder ikke din lovfestede rett til plass før neste års hovedopptak igjen.
Søknadsfristen 1. mars gjelder av denne grunn ikke for senere oppstart enn 30. november.
-
Søknadsfristen er 1. mars for plasser som tildeles påfølgende august, september, oktober og november. Søknader kommet etter fristens utløp, vurderes ikke for plass før alle som har søkt innen fristen, er tilbudt plass.
-
Ja, det kan søkes hele året, men retten til plass gjelder kun ved hovedopptak. Plasser tildeles fortløpende ved ledig kapasitet i alle barnehager gjennom hele året.
-
Du søker om barnehageplass på samme måte uavhengig av om du søker om barnehageplass for første gang, eller om du søker om å bytte barnehageplass. Du må ha e-post, mobilnummer og fødselsnummer eller D-nummer.
Hvis du ikke har mulighet til å logge inn via ID-porten, dvs. hvis du ikke har norsk fødselsnummer eller D-nummer, ta kontakt med Bærum kommune Barnehagekontoret på e-post barnehage@baerum.kommune.no eller telefon 67 50 40 50.
-
- Finn ut når du må søke om plass
- Finn ut hvilke barnehager du vil søke plass i
- Sjekk at barnehagene tar imot barn i riktig alder
- Les vedtektene på barnehagenes egne sider hvis du søker om plass i private barnehager
-
Du kan søke på inntil fem barnehager. Det er viktig å sette seg inn i barnehagenes opptaksregler før det søkes plass, da valg av barnehager er avgjørende for plasstildelingen og retten til å klage.
Det er dine barnehageønsker som er utgangspunktet for tildeling; vi prøver først å tildele plass i den barnehagen som er ditt førstevalg, deretter andrevalg osv. Alle de private barnehagene har ulike opptaksregler, vedtatt av det enkelte styre. Om de ikke kan leses på barnehagenes nettsider, må man henvende seg til den
enkelte barnehage for å få opplysninger om disse. -
En familiebarnehage er en barnehage der driften foregår i små grupper i private hjem. Arbeidet med barna i en familiebarnehage utføres av en familiebarnehageassistent. Assistenten får veiledning og oppfølging av en barnehagelærer. Barnehagelæreren er også pedagogisk leder for barnehagen. En familiebarnehage består vanligvis av to eller flere hjem. Hver assistent kan ha ansvar for inntil fem barn, avhengig av barnas alder.
Kommunen har ansvaret for godkjenning og tilsyn med familiebarnehagene.
-
En stor del av plassene for de minste barna er i familiebarnehager
-
Les mer om foreldrebetaling her.
-
Du betaler på forskudd for barnehageplassen. Hvis du ikke har opprettet e-faktura eller avtalegiro, sendes faktura til din adresse registrert i systemet.
Ønsker du å endre betaler, laster du ned skjema som finnes på kommunens skjemaside. Skjemaet leveres til barnehagens styrer.
Hvis du ikke har mottatt faktura eller den inneholder feil henvender du deg til barnehagens styrer.
-
Ja, se informasjon og søknadsskjema her
-
Ja, alle søknader om barnehageplass sendes elektronisk til Barnehagekontoret via Søknadsportalen. Unntatt samordnet opptak er bedriftsbarnehagene og to internasjonale barnehager som har egne søknadsskjema.
-
Se forrige svar. Familiebarnehager er en del av det totale barnehagetilbudet og er inkludert i kommunens samordnede opptak.
-
Tilflyttere kan søke om barnehageplass. Fremtidig folkeregistret Bærumsadresse og innflyttingstidspunkt må påføres i søknadens merknadsfelt.
Kan man søke til hovedopptaket uten at bostedsadressen er klar?
Dere kan fint søke innen 1. mars, slik at det kravet er innfridd.
Alle kommunale barnehager krever folkeregistrert adresse i Bærum ved startdato, mens de private kan ha ulike typer av opptakskrets. Det skal være nedfelt i barnehagens vedtekter. Vi starter tildelingen av de ledige plassene i midten av mars, så jo lengre tid det tar før dere har bostedsadressen klar jo færre plasser blir ledige. -
Nei, retten til barnehageplass gjelder i kommunen der barnet er bosatt, og du har ikke med deg retten til plass fra den forrige kommunen. Du må søke om ny plass i den nye kommunen, og du kan beholde plassen i den gamle kommunen i en begrenset periode, ofte opptil tre måneder etter at dere flytter.
-
Daglig mottar barnehagekontoret nye eller endrede søknader om barnehageplass, som gjør at ventelistene stadig er i endring. Disse endringene medfører at ditt barn kan rykke både fremover og bakover på listen.
Videre har kommunale og private barnehager ulike opptaksregler nedfelt i sine vedtekter, som gjør det umulig å operere med nummererte ventelister.
Ventelisten som benyttes når det skal tildeles en barnehageplass, er den enkelte barnehages sist oppdaterte.
-
Opptaksregler i private og kommunale barnehager i Bærum
Private og kommunale barnehager har ulike opptaksregler.
De private er vedtatt av det enkelte styre, de kommunale av Kommunestyret.
Følgende prioriterte opptakskriterier gjelder alle barnehagene jfr. Barnehageloven §18:
- Barn med nedsatt funksjonsevne
Krav til dokumentasjon: Dokumentasjon fra sakkyndig instans må bekrefte at barnet har nedsatt funksjonsevne. Begrepet nedsatt funksjonsevne omfatter ulike fysiske funksjonsnedsettelser, utviklingshemming, språk- og talevansker, adferdsvansker og psykiske lidelser. Ikke enhver funksjonsnedsettelse gir fortrinn ved opptak. En sakkyndig instans må vurdere funksjonsnedsettelsen og dens konsekvenser for barnet. Sakkyndig instans er de faglige instanser som lege, helsestasjon, fysioterapeut, pedagogisk-psykologisk tjeneste.
Dokumentasjonen må ikke være eldre enn tre måneder ved søknadsdato. - Barn som det er fattet vedtak om etter barnevernsloven § 5-1 første ledd bokstav a til d, § 3-1 og § 3-4 første ledd bokstav b, har rett til prioritet ved opptak i barnehage. Krav til dokumentasjon: Kopi av barnevernets vedtak.
Øvrige private opptaksregler:
Finnes på nettsidene til den enkelte barnehage eller ved henvendelse til barnehagen.
Øvrige kommunale opptaksregler:
Prioriterte opptakskriterier:
- Søskenprioritering
Gjelder søsken av barn som har plass i den kommunale barnehagen. Ikke krav til dokumentasjon, men søskens navn, fødselsdato og i hvilken barnehage det går i, må skrives i søknadsskjemaets tilleggsopplysningsfelt. - Barn som mister plass i kommunal barnehage grunnet avvikling.
- Barn som er skolestartere påfølgende skoleår.
- Barn som har foreldre som deltar i Bærum kommunes introduksjonsprogram for nyankomne flyktninger.
- Barn fra familier som har foreldre eller søsken med alvorlig og varig sykdom.
Krav til dokumentasjon:
Dokumentasjon fra behandlende instans. Dokumentasjonen må beskrive familiens behov for avlastning.
Dokumentasjonen må ikke være eldre enn tre måneder ved søknadsdato.
- Enslig forsørger i arbeid eller under utdanning. Med enslig forsørger menes ugift/ikke samboende, separert/skilt eller enke/enkemann. Ved ny samboer eller nytt ekteskap regnes man ikke lenger som enslig. Heller ikke ved midlertidig fravær fra hjemmet grunnet studier eller arbeid.
Krav til dokumentasjon: Kopi av vedtak om barnetrygd fra Nav eller bostedsbevis fra Folkeregisteret. Dokumentasjonen må ikke være eldre enn tre måneder fra søknadsdato
Dokumentasjonen sendes pr. post/e-post med henvisning til barnets navn og fødselsnummer. Uten dokumentasjon blir søknaden behandlet som en ordinær søknad om barnehageplass.
Tildeling av plass i kommunale barnehager skjer etter følgende rekkefølge med utgangspunkt i ønskede barnehager:
- Barn med prioriterte opptakskriterier
- Alderskø – det eldste barnet først
Informasjonen som Adobe pdf - Opptaksregler
- Barn med nedsatt funksjonsevne
-
Til Bærum Kommune, Barnehagekontoret, Postboks 700, 1304 Sandvika eller barnehage@baerum.kommune.no
-
Dokumentasjonen oversendes styrer i barnehagen hvor plass tilbys
-
Kommunale barnehager prioriterer barn som har søsken med plass i barnehagen. De fleste private barnehager har også søskenprioritering.
-
For å endre på barnehagesøknaden logger du inn med ID porten på
Søknadsportalen. Opprinnelig ventelistedato endres ikke. I hovedopptaket om våren er søknadsportalen stengt for endringer i ca.4-5 uker etter søknadsfristen 1. mars. -
Tilbud må besvares i søknadsportalen av samme person som sendte søknaden, med mindre du som søker valgte at barnets andre forelder skal stå som betaler. Det er den dere har satt opp som betaler for barnehageplassen som må svare på tilbudet.
-
Når du besvarer et tilbud om plass avsluttes søknaden på ventelisten. Dersom du ønsker å fortsatt stå på venteliste til en annen barnehage, må det registreres ny søknad.
-
Takker du nei til barnehageplass i hovedopptaket, mister du den lovfestede retten til barnehageplass fram til neste års hovedopptak.
Dette betyr at alle som har søkt før 1.mars skal tildeles plass før din eventuelle nye søknad kan vurderes pånytt. Ny søknad må sendes for å bli satt på ventelisten igjen. I løpende opptak berører et nei takk svar ikke retten til plass. -
Takker du ja til bytte av barnehageplass settes sluttdato automatisk i nåværende barnehage. Et barn kan ikke ha to barnehageplasser samtidig. Hvis du/dere vil takke ja til bytte av barnehage, må du/dere først si opp plassen i nåværende barnehage. Informasjon om oppsigelsestid og betaling i oppsigelsestiden i nåværende barnehage, kan du/dere lese mer om i barnehagens vedtekter på deres nettside.
-
Barn som ikke har rett til plass vil få tilbud om plass når det er ledig plass i søkt barnehage. Vi kan ikke på forhånd si hvor lang tid det vil ta, da det kun er ved oppsigelser det blir frigjort plasser i løpende opptak. Har du ikke fått svar på søknaden før 1. mars blir søknaden din automatisk med videre i hovedopptaket der
noen barn har rett til tilbud om barnehageplass. -
Ja, du kan søke om overflytting ved å sende inn en ny søknad via Søknadsportalen.
-
I kommunale barnehager er oppsigelsestiden to måneder gjeldene fra den 1. eller 15. i måneden. Dersom plassen sies opp etter 1. mars forlenges oppsigelsestiden ved at det må betales for plassen ut juni måned. Oppholdsavgiften betales ut oppsigelsestiden. Private barnehager har ulike oppsigelsestider, som finnes i den enkelte barnehages vedtekter.