I løpet av et barns opplæringsløp er det mange overganger. Overgangen fra barnehagen til skolen og SFO er regulert i opplæringsloven § 4-7, og kommunen plikter å sørge for at barna får en trygg og god overgang.

For at overgangene skal oppleves som gode, er det avgjørende at barn og unge opplever sammenheng og trygghet. Da er god informasjon og godt samarbeid mellom de voksne rundt barnet viktig. Både barnehagen, skolen og de foresatte spiller en viktig rolle i å sikre at overgangene blir så gode som mulig. God og tillitsfull dialog til barnets og fellesskapets beste er et gjensidig ansvar. 

Overgangsrutiner

Overgangsrutinene i Bærum kommune skal sikre en trygg og god start i barnehagen, barneskolen, ungdomsskolen, videregående opplæring og ved skifter innad i kommunen. Rutinene skal skape en enhetlig og helhetlig praksis i kommunen, slik at vi sikrer godt samarbeid med foresatte, et godt utgangspunkt for tilpasset opplæring og godt tverrfaglig samarbeid der det er behov for det. Alle grunnskoler og private og kommunale barnehager i kommunen forplikter seg til å følge rutinene. 

Kommunens sektormål og temaplanen "På samme lag for og med barn og unge i Bærum" tydeliggjør betydningen av gode og robuste barnehager og skoler, tverrfaglig arbeid og tidlig innsats for at barn og unge skal få riktig støtte, oppfølging og hjelp til rett tid. Dette ligger til grunn for rutinene. Rutinene bygger også på rettigheter nedfelt i barnekonvensjonen. 

Her kan du lese mer om et helhetlig opplæringsløp og overgangsrutinene i Bærum kommune.