Barn som ser på en iPad

Voksne, både på skolen og hjemme, har et ansvar for å bidra til at barn og unge bruker nettet på en positiv og trygg måte.

For at barn og unge skal håndtere det sosiale livet på nett er det viktig at de oppøver digital dømmekraft. Det å forstå konsekvenser av handlinger på nett, og hvilke lover og regler som gjelder, kan hjelpe elevene til å ta bedre valg. Videre vil oppøvelse av god digital dømmekraft styrke elevenes håndteringskompetanse om de blir utsatt for krenkende atferd av andre. Skolen skal både ta tak i situasjoner som oppstår, og jobbe forebyggende ved å ha fokus på tematikk som personvern, sosial på nett, uønskede hendelser, kildekritikk og digitale spor.

Redd Barna påpeker at barn bruker sosiale medier fra stadig yngre alder, og at digital mobbing er et økende problem blant barn. Et av rådene Redd Barna gir er å vise interesse og involvere seg i barnas nettbruk. Les flere råd og tips for hvordan gi barn og unge en trygg digital hverdag ved å gå inn på lenken «Nettvett – Redd Barna».

Medietilsynet har siden 2006 gjennomført Norges største undersøkelse om barn og ungers mediebruk «Barn og medier». Med den innsikten som grunnlag har de blant annet utviklet en veiledning til voksne om temaet skjermbruk og småbarn/barn/tenåringer. Les veiledningen ved å gå inn på lenken «Barn og medier – medietilsynet».

Lenke til:

Digitale ferdigheter i læreplanen

Skolene i Bærum kommune arbeider systematisk med digitale ferdigheter i tråd med læreplanverket. Utdanningsdirektoratet beskriver de digitale ferdighetene, som én av fem grunnleggende ferdigheter i læreplanverket (2.1 Digitale ferdigheter som grunnleggende ferdighet | udir.no).

Skolen skal tilrettelegge for at elevene utvikler de fem grunnleggende ferdighetene gjennom hele opplæringsløpet (Læreplanverket – prinsipper for læring, utvikling og danning:).

Digital dømmekraft er ett av fem ferdighetsområder innenfor den grunnleggende ferdigheten «digitale ferdigheter» i læreplanverket.

Utdanningsdirektoratet gir følgende definisjon:

«Utøve digital dømmekraft innebærer å følge regler for personvern og vise hensyn til andre på nett. Det handler om å bruke strategier for å unngå uønskede hendelser og å vise evne til etisk refleksjon og vurdering av egen rolle på nett og i sosiale medier.» (Kilde: Rammeverk for grunnleggende ferdigheter – digitale ferdigheter: )

Gjennom dette arbeidet kombinerer skolene i Bærum kommune trygge tekniske rammer med systematisk opplæring som styrker elevenes digitale kompetanse og dømmekraft.