Ferdigattest markerer den formelle avslutningen av byggesaken og skal vise at arbeidet er utført i tråd med tillatelsen og regelverket.
Søknad om ferdigattest (skjema nummer 5167)
I. Ferdigattest for alle søknadspliktige tiltak
Ferdigattest markerer den formelle avslutningen av byggesaken. Et byggverk eller del av byggverk skal ikke tas i bruk før kommunen har gitt ferdigattest eller midlertidig brukstillatelse, jfr. plan- og bygningsloven § 21-10 og saksbehandlingsforskriften (SAK10) kapittel 8.
Alle søknadspliktige tiltak skal ha ferdigattest, med unntak for (jfr. SAK10 § 8-1 første ledd):
- opprettelse av ny eiendom, festegrunn eller arealoverføring
- midlertidige bygninger, konstruksjoner eller anlegg som ikke skal brukes til varig opphold
- skilt- og reklameinnretninger der tillatelse er gitt for et bestemt tidsrom.
Kommunen kan i noen tilfeller, der en finner det ubetenkelig, gi midlertidig brukstillatelse til å ta en bygning eller del av bygning i bruk selv om det ikke er gitt ferdigattest. I slike tilfeller vil det kun gjenstå mindre vesentlig arbeid og det vil bli gitt en frist for å ferdigstille arbeidene, jfr. plan- og bygningsloven § 21-10 tredje ledd.
Ansvarlig søker eller tiltakshaver (for tiltak som ikke krever ansvarsrett) har ansvar for å søke om ferdigattest for søknadspliktige tiltak som er ferdigstilte, jf plan- og bygningsloven § 21-10, jf SAK10 § 8-1 fjerde ledd.
Sammen med søknad om ferdigattest, skal de ansvarlige sende inn nødvendig sluttdokumentasjon som viser at arbeidet er utført i tråd med tillatelsen og regelverket. Ansvarlig søker skal innhente samsvarserklæringer, sluttføre gjennomføringsplanen og vedlegge avfallsplan, der det er krav om det. Er det krav om uavhengig kontroll, skal dokumentasjonen vise at det er utført sluttkontroll.
Kommunen plikter å utstede ferdigattest innen 3 uker, fra søknad om ferdigattest med tilstrekkelig dokumentasjon for at byggverket er ferdig bygget, ble mottatt. Bygget kan lovlig tas i bruk dersom kommunen oversitter fristen, men det betyr ikke at ferdigattest anses som gitt, jfr. plan- og bygningsloven § 21-7 syvende ledd.
Dersom ett eller flere foretak har gått konkurs, må nytt foretak erklære ansvar når det skal ta over. Grensesnitt mellom tidligere og nytt foretak må beskrives, slik at det klart fremgår hvor det nye foretaket overtar ansvar. Revidert gjennomføringsplan må innsendes.
Dersom det har gått mer enn fem år siden første tillatelse i byggesaken ble gitt, er det gebyr for ferdigattest, jfr. Bærum kommunes gebyrforskrift § 3-7.
Ferdigstillelse av tiltak som ikke søknadspliktige
Når en frittliggende bygning eller et tilbygg som er unntatt søknadsplikt er ferdigstilt, skal informasjon om tiltaket og plasseringen meldes til kommunen, jfr. SAK10 § 4-1 fjerde ledd.
II. Manglende ferdigattest for eldre byggetiltak (som har midlertidig brukstillatelse)
Vi viser til at plan- og bygningsloven av 1924 (pbl) ble gjort gjeldende for sentrale deler av Bærum kommune ved kgl. resolusjon av 15. november 1912 og for hele kommunen fra 25. januar 1951. Dette innebærer at det for deler av kommunen ikke var søknadsplikt frem til 1951. Dette er grunnen til at eldre bygninger ikke har midlertidig brukstillatelse eller ferdigattest.
1. Byggesøknad innsendt før 1.1.1998
- Ferdigattest utstedes ikke for tiltak det er søkt om før 1. januar 1998, jfr. plan- og bygningsloven § 21-10 femte ledd.
Det vil si at kommunen skal henlegge gamle saker som ikke er avsluttet med ferdigattest eller midlertidig brukstillatelse og avvise henvendelser om ferdigattest i slike saker. - Tiltaket vil lovlig kunne brukes uten ferdigattest, dersom kommunen har gitt midlertidig brukstillatelse.
- Meldingssaker: Det er ikke ferdigattest for tiltak som tidligere var meldepliktige - som f.eks. garasjer, uthus og mindre tilbygg. Meldingssakene ble ikke avsluttet med ferdigattest og kommunen ga heller ikke midlertidig brukstillatelse i disse sakene.
2. Byggesøknad innsendt i perioden mellom 1.1.1998 - 30.6.2010:
- For tiltak med midlertidig brukstillatelse skal kommunen utstede ferdigattest i to tilfeller, jfr. SAK10 § 8-1 sjette ledd:
- For tiltak der det «ikke gjenstod alvorlige forhold etter gitt midlertidig brukstillatelse, og foretak med ansvarsrett for relevant fagområde vurderer og avgir erklæring om at de gjenstående forholdene er utført i samsvar med byggetillatelsen»
- For tiltak der det etter kommunens vurdering «kun gjenstod forhold av mindre betydning etter gitt midlertidig brukstillatelse, og eier eller tiltakshaver har gitt erklæring om at arbeidene er utført i samsvar med byggetillatelsen».
- Meldingssaker: Tiltakene skulle ikke ha midlertidig brukstillatelse eller ferdigattest, og skal ikke ha det i dag. Tilsvarende som for pkt. II.1.c ovenfor.
III. Der ferdigattest og midlertidig brukstillatelse mangler (ulovlig bruk)
1. Rettsutvikling av ansvarsrettssystemet
Den 1.1.1998 (lovrevisjonen 1997) er skjæringspunktet for endring i lovens ansvarsrettssystem for byggetiltak. Før denne tid hadde kommunen ansvar for å utføre bygningskontroll og kommunen skulle besiktige tiltaket når byggearbeidene var ferdig. Endringen bestod i at kvalifiserte foretak påtok seg ansvar for å fremme søknad, prosjektering utførelse, og evt. uavhengig kontroll. Kommunen godkjente ansvarlige foretak.
2. Tiltak søkt om før 1.1.1998
For disse tiltakene vil kommunen ha gitt byggetillatelse (approbasjon) og tillatelse til å igangsette byggearbeidene. Tiltaket er senere tatt ulovlig i bruk, uten at kommunen har foretatt bygningskontroll og heller ikke ferdigbesiktelse av tiltaket.
Det kan i disse tilfellene søkes om midlertidig brukstillatelse.
- Det skal ikke utstedes ferdigattest for disse tiltakene, jfr. plan- og bygningsloven § 21-10 femte ledd, jfr. punkt II nr. 1 bokstav a.
- Ulovlig bruk må opphøre.
- Det kan søkes om midlertidig brukstillatelse, se bokstav b.
- Dersom midlertidig brukstillatelse gis, vil tiltaket lovlig kunne brukes uten ferdigattest.
- Søknad om midlertidig brukstillatelse for eneboliger og mindre søknadspliktige tiltak kan fremmes av:
- Foretak som hadde ansvarsrett for utførelsen og kontroll av utførelsen i henhold til tillatelsen.
- Nytt foretak med tilstrekkelig og relevant fagkunnskap (tilsvarende som for ansvarsrett).
- Tiltakshaver med nødvendige kvalifikasjoner, kan søke som selvbygger.
Søknaden skal inneha en erklæring for utførelsen, som klargjør:
- Hvorvidt bygget er i overensstemmelse med tidligere gitt tillatelse, herunder sjekke at godkjente tegninger er fulgt. Er det gjort søknadspliktige endringer, må endringene søkes om etter gjeldende regler.
- Avklare om det foreligger det forhold/avvik fra tekniske krav som gjaldt da tiltaket ble godkjent som har betydning for helse, miljø og sikkerhet. Det er ikke adgang til å gi midlertidig brukstillatelse før forhold som har betydning for liv og helse, er ivaretatt.
Hjemmel:
I henhold til plan- og bygningsloven § 34-4 fjerde ledd siste punktum, gis midlertidig brukstillatelse i medhold av:
- plan- og bygningsloven 1985 § 99 nr. 2.
- bygningsloven av 1965 § 99
- bygningsloven av 1924 "midlertidig innflyttingstillatelse"
3. Tidsperioden 1.1.1998 – 30.6.2010
For tiltak som ble omsøkt i perioden 1.1.1998 – 30.6.2010 ble søknader fremsatt av ansvarlige foretak, som var godkjent av kommunen. Det vil foreligge byggetillatelse og igangsettingstillatelse (etter plan- og bygningsloven av 1985). Tiltaket er senere tatt ulovlig i bruk uten midlertidig brukstillatelse eller ferdigattest.
Det kan i disse tilfellene søkes om midlertidig brukstillatelse eller ferdigattest etter 1985-loven.
- Hvem kan søke om midlertidig brukstillatelse eller ferdigattest:
- Foretak som hadde ansvarsrett for utførelsen og kontroll av utførelsen i henhold til tillatelsen.
- Nytt foretak med tilstrekkelig og relevant fagkunnskap (tilsvarende som for ansvarsrett).
- Tiltakshaver, med nødvendige kvalifikasjoner, kan han søke om å bli godkjent som selvbygger for eneboliger og mindre tiltak.
- Hva skal søknaden inneholde?
- Ansvarlige foretak skal fremlegge kontrollerklæring for utførelsen.
- I tilfeller tiltakshaver søker (selvbygger) må det fremlegges erklæring for utførelsen, som klargjør:
- Hvorvidt bygget er i overensstemmelse med tidligere gitt tillatelse, herunder sjekke at godkjente tegninger er fulgt. Er det gjort søknadspliktige endringer, må endringene søkes om etter gjeldende regler.
- Avklare om det foreligger det forhold/avvik fra tekniske krav som gjaldt da tiltaket ble godkjent som har betydning for helse, miljø og sikkerhet. Det er ikke adgang til å gi midlertidig brukstillatelse før forhold som har betydning for liv og helse, er ivaretatt.
Hjemmel:
I henhold til plan- og bygningsloven § 34-4 fjerde ledd siste punktum, gis ferdigattest i medhold av plan- og bygningsloven 1985 § 99 nr. 1 (ferdigattest) eller § 99 nr. 2 (midlertidig brukstillatelse).
Tolkningsuttalelser:
- Kommunal- og distriktdepartementets tolkningsuttalelse av 12.5.2025, ref. 25/359-4.
- Kommunal- og distriktdepartementets tolkningsuttalelse av 17.3.2017, ref. 17/1486-2.
Skjema "Meld fra om bygning eller tilbygg som er unntatt søknadsplikt" her