Hvem kan klage, når kan du klage, slik klager du. Klagefristen er tre uker.

Hvem kan klage?

En part eller en annen som har «rettslig klageinteresse» kan klage på vedtaket. Kommunen skal vurdere om vilkårene for å behandle klagen er oppfylt etter  forvaltningslovens regler kapittel VI og plan- og bygningsloven § 1-9.  Dersom klagen ikke tas under behandling og avvises (f.eks. fordi klagefristen er oversittet eller klageren mangler klagerett), kan du klage på avvisningsvedtaket.

Hva kan du klage på?

  • Du kan klage på enkeltvedtak (f.eks. i byggesaker, i saker om fradeling, grensejustering, seksjonering, adressering, om ulovlige forhold, samt vedtak om reguleringsplan og kommuneplan).
  • Du kan ikke klage på «samme forhold» flere ganger, og derfor kan du ikke klage på forhold i byggesaken som allerede er avgjort i bindende reguleringsplan, ved dispensasjon eller i tidligere vedtak i byggesaken.
  • Du kan ikke klage på byggesaksgebyret som fastsettes etter kommunens gebyrregulativ. Du kan likevel anmode om at gebyret settes ned, og eventuelt klage på det vedtaket om gebyr som da fattes.  
  • Du kan klage på vedtak om overtredelsesgebyr for ulovlige tiltak.
  • Du kan kun klage på vedtak om igangsettingstillatelse når den inneholder endring av vilkår i rammetillatelsen.
  • Kommunens vedtak etter vegloven (byggegrense, avkjørsel) kan påklages. Klagen vil bli behandlet av Klageutvalget med endelig virkning, og klagen går ikke til Statsforvalteren.

Hvor skal jeg sende klagen?

Klagen skal alltid sendes til kommunen, også i saker der Statsforvalteren er klageinstans. Kommunen har et eget digitalt skjema som fortrinnsvis skal brukes for å sende inn klage, alternativt kan klage sendes inn pr. e-post eller post, se nederst. Digitalt skjema klargjør hvilke opplysninger som skal oppgis. Det er viktig at klagen viser til hvilken sak og vedtak den gjelder (saksnummer) og at tiltakets adresse er oppgitt. 

Du må fremme klage innen 3 uker

  • Klagefristen er tre uker fra tidspunktet du mottok informasjon («underretning») om vedtaket. Tidspunktet vil gjelde selv om du var bortreist eller av andre grunner ikke fikk lest vedtaket. 
  • Kommunen sender ut vedtak elektronisk dersom du har akseptert slik løsning. Klagefristen begynner å løpe fra du blir varslet første gang om at du har mottatt elektronisk post. Uten elektronisk post-løsning, løper klagefristen fra du mottar vedtaket i din postkasse.
    • Alt. 1: Klagen skal fortrinnsvis sendes via digitalt skjema, se lenke nederst.
    • Alt. 2: Ved innsending på e-post, må klagen ha kommet fram til kommunen innen klagefristens utløp, se e-postadresse nederst. Du bør kontrollere at du mottar bekreftelse på at Bærum kommune har mottatt klagen (e-post autosvar).
    • Alt. 3: Klagen må være levert til posten.
  • Dersom du sender inn fristavbrytende klage («foreløpig klage») før klagefristen utløper, kan du gi begrunnelse noe senere.
  • Du kan innen klagefristens utløp anmode om at klagefristen forlenges dersom det foreligger særlige grunner til det.
  • I spesielle tilfeller kan klagen behandles selv om du har oversittet fristen. Du må da klargjøre hvorfor du har fremmet klagen for sent eller om det foreligger særlige grunner for at klagen skal bli behandlet. Klagen kan ikke tas under behandling dersom det er gått mer enn ett år siden vedtaket ble truffet.

Krav til klagen

  • Klagen skal være skriftlig og undertegnet. Dersom du fremmer klage i e-post, må du snarest ettersende en klage som er underskrevet. Klagen med underskrift kan skannes og oversendes kommunen elektronisk, eller den kan sendes som brev.
  • Du må opplyse hvilket vedtak du klager på. Bruk gjerne ordet «klage» i tittelen og påfør brevet kommunens saksreferanse.
  • Du må angi hvilke endringer i vedtaket du ønsker.
  • Klagen bør være begrunnet. Du bør også nevne andre opplysninger som kan ha betydning for kommunens vurdering.
  • Skal du representere andre, må du ha skriftlig fullmakt fra vedkommende.  
  • Blir du representert av andre enn advokat, må du gi skriftlig samtykke til det.

Utsatt iverksettelse 

Selv om vedtaket er påklaget, vil tiltakshaver kunne iverksette vedtaket, slik at byggearbeider settes i gang før klagen er behandlet. Du kan fremsette begjæring om at vedtaket ikke iverksettes før klagen er endelig avgjort. Dette er særlig aktuelt der byggearbeider vil kunne gi skader på omgivelsene som ikke kan gjenopprettes. Kommunen vil ta stilling til begjæringen. Du kan ikke påklage kommunens beslutning, men du kan også fremme begjæring om utsatt iverksettelse til Statsforvalteren.

Klageinstansen/Saksgang

  • Det er Statsforvalteren i Østfold, Buskerud, Oslo og Akershus er klageinstans, og som skal behandle klagen med endelig virkning.
  • Klagen stiles til Statsforvalteren i Østfold, Buskerud, Oslo og Akershus, men sendes til Bærum kommune, se adresse nederst. 
  • Kommunen skal foreta forberedende klagebehandling for å vurdere om det fremkommer nye forhold eller anførsler i klagen som tilsier at kommunen vil omgjøre vedtaket sitt.
  • Planutvalget behandler klager etter plan- og bygningsloven fra tiltakshaver og saker som gjelder dispensasjon. Utvalget kan omgjøre vedtaket dersom de finner klagen begrunnet. 
  • Dersom Planutvalgets omgjøringsvedtak påklages, vil ny forberedende klagebehandling foretas administrativt, før klagesaken oversendes Statsforvalteren. 
  • Klager fra andre enn tiltakshaver, på vedtak som ikke gjelder dispensasjon, behandles av administrasjonen i kommunen. Dersom administrasjonen ikke finner grunn til å ta klagen til følge, sendes saken til Statsforvalteren for endelig behandling. 
  • Statsforvalterens avgjørelse er endelig og kan ikke påklages. Du vil få tilsendt vedtaket direkte fra Statsforvalteren.
  • Klageutvalget behandler klager på vedtak som er fattet etter vegloven, f.eks. avkjørsler og tiltak plassert i strid med byggegrenser langs uregulerte offentlige veier. Klageutvalget avgjør klagesaken med endelig virkning. 
  • Dokumenter i bygge- og klagesaker er tilgjengelig på Bærum kommunes nettsider; www.baerum.kommune.no

Sakskostnader 

  • Når et vedtak blir endret til gunst for den som klager, dekkes vesentlige kostnader som har vært nødvendige for å få endret vedtaket.  
  • Sakskostnadskravet må fremmes innen tre uker fra da underretning om omgjøringsvedtaket kom frem til parten.
  • Vedtak om sakskostnader kan påklages innen tre uker fra da parten ble underrettet om vedtaket. 

Slik sender du inn klagen

Alt. 1 ved bruk av digitalt skjema:

Digitalt skjema 

Alt. 2 e-post:

post@baerum.kommune.no 

Alt. 3 papirpost:

Bærum kommune
Plan- og bygningstjenesten
Postboks 700
1304 Sandvika

Kontakt Plan, bygg og geodata

Kundesenteret i plan- og bygg er ditt første møte med plan- og bygningstjenesten. Vi setter deg i kontakt med riktig avdeling og vi kan veilede deg på våre hjemmesider.

Kundesenteret plan og bygg

Tlf: 67 50 40 50

Hverdager  kl. 09.00-14.00