Speedmatte fortsetter hos Akademiet

I syv år har Speedmatte-programmet gitt et ekstra løft til elever i Bærum som vil fordype seg i matte. Tilbudet stod i fare for å bli nedlagt, men lever nå videre i regi av Norges realfagsgymnas ved Akademiet i Sandvika.

– Dette blir det åttende året vi holder på. Vi har hatt rundt 50 elever årlig, forteller lærer Inger Tiltnes. Sammen med kollega Skage Hansen arrangerer de speedmatte for elever i grunnskolen.  

Programmet retter seg mot elever på barne- og ungdomstrinnet som utmerker seg i matematikk. Undervisningen og oppgavene lages av Hansen, og Tiltnes står for organiseringen av programmet. – Vi starter med å gi elevene en god grunnforståelse i algebra og ligninger. Denne basiskunnskapen må på plass før vi går videre til geometri, forteller Tiltnes.

Håndtegnet kvadrat på en hvit tavle med hjørnene A, B, C og D. En skrå linje deler kvadratet i to, og den øvre delen er skravert. Teksten «Finn arealet til skravert område» står til høyre, og «kvadrat» med en pil står over figuren.
Et eksempel på en type geometrioppgave som blir gitt hos Speedmatte

Foto: Bærum kommune

– Målet vårt er å vise at matte også er et kreativt fag. Dette handler om dybdelæring og evnen til å komme opp med sine egne løsninger, sier Tiltnes. 

Populært tilbud 

Interessen for programmet er stor. Opptak skjer én gang i året, hvor elevene må vise at de klarer å lære seg nytt materiale selv, før de tar en opptaksprøve. Av 260 elever ble 60 tatt opp i år, fra 26 ulike skoler i Bærum.

Elevene får utdelt navnelapper til timen.

Foto: Bærum kommune

Selv om programmet foregår hos den private videregående skolen Akademiet i dag, var det en forutsetning for kommunen at programmet skulle være like tilgjengelig for alle elever. Derfor er undervisningen fremdeles gratis for elevene, og innholdet blir utviklet av Tiltnes og Hansen. 

Viktig med utfordringer

Skage Hansen og Inger Tiltnes samler mange elever hver torsdag.

Foto: Bærum kommune

Tre av elevene er Maia, Andreea og Erik, har gått på programmet i flere år. For alle har motivasjonen vært den samme, å få større matteutfordringer enn de får på skolen.  

– Det ble litt kjedelig når mattetimen på barneskolen ble for enkel, sier Erik, som går i 8. klasse. Han har nå gått tre år på speed matte.  

Andreea trekker frem at det er fint å kunne møte andre ungdommer med samme interesse som hun selv har. I tillegg har programmet oppmuntret henne til å gå videre på realfag på videregående.  Å ha andre elever som støtte, setter også Maia stor pris på.  

– Det er mer interessant å lære sammen med andre som kan hjelpe deg med å finne flere løsninger enn du selv har tenkt på, forteller hun. 

Fellesskap og mestring

Erik, Maia og Andreea er glade for sitt faglige og sosiale fellesskapet hos Speedmatt

Foto: Bærum kommune

For elevene er fellesskapet like viktig som matteutfordringene. Maia har blitt kjent med mange andre barn med samme interesse, og opplever at det er mer givende å løse problemer sammen. Hun beskriver det som spennende å få stadig nye utfordringer og sier at oppgavene kan føles som å "rykke opp et nivå" for hver gang. – Det er gøy med mange og nye utfordrende oppgaver. Geometri inneholder alt! sier hun.

Andreea deltok i Abelkonkurransen i fjor og planlegger å delta i år også. Hun mener speedmatten har gitt henne det ekstra dyttet hun trengte for å stille opp i konkurransen.

Et høydepunkt for mange elever er at de kan bli kreditert i mattebøkene til Skage Hansen dersom de kommer med løsningsforslag han ikke har tenkt på. Da får de navnet sitt på trykk, sammen med alderen da de fant løsningsforslaget.

Finner elevene en ny løsning på et matteproblem, kan de bli inkludert i lærer Skage Hansen sin bok.

Foto: Bærum kommune