Økonomisk sosialhjelp

Økonomisk sosialhjelp skal sikre deg hjelp til livsopphold hvis du ikke kan sørge for det selv gjennom arbeid eller andre inntektskilder. Med livsopphold menes livsnødvendigheter som mat, husleie, strøm og nødvendige klær. Bidrag vil være den vanligste formen for hjelp. Men du kan også motta hjelp i form av lån eller garanti for lån. Dette vil først og fremst være aktuelt hvis det antas at du vil være i stand til å tilbakebetale lånet.

Søknaden sendes til:
NAV Bærum
Postboks 40
1300 Sandvika

Kriterier/vilkår

Du må være over 18 år for å motta tjenesten. Vi vil gjøre en konkret vurdering av dine faktiske behov. Det kan stilles vilkår for hjelpen. Du kan bli bedt om å dokumentere hvilke andre muligheter du har forsøkt:

  • Om du har søkt om bostøtte
  • Om du har benyttet dine rettigheter til eventuelle trygdeordninger
  • Om du har kontakt med Nav og tar imot tilbud om arbeid eller kurs
  • Husk også å søke forskudd på lønn

Saksbehandling

Nav-kontoret skal innhente de opplysningene som er nødvendige for å avgjøre saken. Deretter fattes det et vedtak. Vanligvis får du en begrunnelse samtidig med vedtaket. Du får alltid en begrunnelse hvis det kan tenkes at du blir misfornøyd med vedtaket. Hvis begrunnelsen ikke følger med, kan du få den ved å henvende deg til Nav innen klagefristen for vedtaket utløper.

Her vil det også stå om det er stilt vilkår/betingelser til utbetalingene.

Saksbehandlingstid

Søknader behandles så raskt som mulig. Behandlingen kan imidlertid bli forsinket hvis du ikke kan dokumentere den situasjonen du beskriver i søknaden. Da må saksbehandler eventuelt kontakte deg for å be om ytterligere opplysninger.

Klagemulighet

Du kan klage på vedtaket innen en frist på tre uker fra du mottok vedtaket. Klagen sender du til den instansen som har fattet vedtaket. I klagen skal du angi hva du ønsker endret i vedtaket og begrunne dette. Kommunen vil kunne gi deg veiledning. Instansen i kommunen som fattet vedtaket, vurdere om det er grunn til endre det. Hvis vedtaket opprettholdes, vil saken bli sendt til kommunens klagenemd. Hvis vedtak opprettholdes der, blir den sendt til Fylkesmannen. De vil også vurdere vedtaket. Du vil bli informert om avgjørelsene.

Sosiale tjenester i NAV Bærum

Sosialkontoret er det kommunale tjenestestedet i NAV. Behandler saker etter lov om sosiale tjenester i NAV (Arbeids- og Velferdsforvaltningen).

Telefon 55 55 33 33

Postadresse

NAV Bærum
Postboks 40
1300 SANDVIKA

Besøksadresse

Løkketangen 10, Sandvika