Bærum kommunes frivillighetspris går i år til Terje Voll for sitt omfattende frivillige arbeid.

Terje Voll har i mange år vært aktiv innen idretten, blant annet i Fossum IF, Bærum Skiklubb og Haslum Idrettslag. Han har vært en viktig aktør i Civitan, blant annet som leder for Civitan i Bærum og Civitan Norge.

Han har hjulpet familier med småbarn gjennom Home-Start familiekontakten og bidrar i tralletjenesten til Røde Kors på sykehjem. I tillegg synger og opptrer han på ulike institusjoner, blant annet med Bærum Viseklubb.

Unni T. Hauge, som var med og startet folkedansgruppen Bæringen, og Røde Kors flyktningguider ble tildelt diplom.

Fantastisk innsats

Ordfører Lisbeth Hammer Korg rettet en stor takk til alle frivillige.

– Dere fortjener heder og ære for den fantastiske innsatsen dere gjør! Dere er mange som bidrar og Bærum kommune ønsker å gjøre mer sammen med dere, sa ordfører. – Styrking av frivillighet og innbyggersamarbeid er en viktig satsing i kommunedirektørens forslag til Handlingsprogram 2020–2023.

– 10. oktober var det Verdensdagen for psykisk helse. Årets tema var gi tid. Få vet bedre enn dere frivillige ildsjeler hva det betyr å gi tid, sa ordfører.

Ordfører rettet så oppmerksomheten mot vinner av Frivillighetsprisen 2016, Einar Skage Andersen, som ble bisatt fredag.

– Med sitt dyptliggende engasjement for folkehelsen lyktes han å forene natur, kultur og fysisk aktivitet i tilbudet som brakte kulturinteresserte og turinteresserte friluftsfolk sammen. Vi lyser fred over Einar Skage Andersen sitt minne.

Juryen

Juryen har bestått av Frode Geitvik, juryens leder, og styreleder i Bærum Frivilligsentral, Dag Egil Strømme, leder av Hovedutvalg miljø, idrett og kultur, Anne Beathe Ryttersveen, Bærum kulturråd, og Trond Elvestad, Bærum Vest Rotary.

Frivillighetsprisen ble i år delt ut for 16. gang.