Og så er påsken her igjen! Her er noen innspill til aktiviteter. Kanskje blir du og dine inspirert? Forhåpentligvis noe for enhver smak. Heia påsken!

Pynt deg og huset i filler!

Ta frem det du har av egg, harer, høner og fjærpynt! Nå bør det renne over av gule elementer. Mangler huset noe ekstra? Ta frem garn og papir – denne påsken kan det aldri bli nok stæsj!

Påskeønsker

Lille egg: Hvilken farge er du?

Påskebordet kan gjerne piffes opp med noe så enkelt som fargeglade egg. Vi tenker da på de ekte, som vi koker. Forsøk med løk eller gurkemeie i vannet. Noen sier at løken setter best farge om den bare kommer i de siste minuttene. Du kan også teste med litt spinat eller med rød løk i kokevannet. De lærde mener at 10-15 dråper konditorfarge i vannet gir skallet en jevn, fin og sterk farge.

Andre egg: Bli blåst og hengt opp!

Blås ut innholdet (som du kan lage deilige vafler eller eggedosis av), la skallene tørke litt og la deretter kreativiteten renne over. Mal, tegn eller lim og heng de de vakre eggene opp til alles glede og beundring. Skulle de knuse, lager du bare flere!

Tulipaner og påske med egg

Ut på tur – aldri sur!

Finn veier og stier på kryss og tvers i den fine kommunen vår. Her finner du to oversikter med forslag til ruter du kan gå og ting du kan se på din vei.

Turer i Bærum

Ute er nesten alt lov!

Husk at dette bare er et lite utvalg. Hent også inspirasjon fra blogger og nettsteder. Eller fra naboen din.

Husk også at skisentrene er åpne og at mange skiløyper er påskefine.

Skirenn-rebus – skattejakt

Lek og jakt er gøy!

• Lag et nyttig rebusløp for mor eller far! Få dem til – endelig – å lære hva forkortelsene på sms eller snap betyr!
  • Send poden rundt med kart i skikkelig Robinson Crusoe-stil: Høyt og lavt, nært og fjernt.
  • Hvorfor ikke lage en rebus for nabofamilien? De kan sette opp et løp for deg og dine – og dere for dem? Kaos og glede kan formidles via hyl eller snapper.

La premien være fristende eller tullete. Måtte den beste – eller sleipeste – vinne!

Ikke la mangel på utstyr stoppe deg!

BUA og Skattekammeret har mye utstyr du og dine kan låne helt  gratis. Sjekk åpningstider og kontaktinformasjon her:

Husk at åpningstidene kan være annerledes i påsken.

BUA masse utstyr

Reis ut – på middagsbordet!

Bring et land hjem til deg og middagsbordet! Velg ut et land, ta for deg oppskrifter fra dette området, les høyt om eller lytt til musikk fra ditt mulige drømmested, og nyt!

Reis ut – fra en bok!

Ta frem en gammel perle fra bokhyllen eller biblioteket. Besøk bibliotekene eller logge deg inn i appen Bibliofil og reservere bøker. Husk at du også kan låne e-bøker og e-lydbøker. Skulle det være vanskelig, ring eller send en mail. Her finner du blant annet anbefalinger, lenker og  åpningstider

Kunst gir energi!

Vi vil gjerne gi dere noen smakebiter på det du kan besøke denne påsken.

La oss vandre blant perlene!

Om du har behov: Bruk de lokale tilbudene!

Vi kan handle selv om dører til butikker og restauranter er stengt. Trenger dere en pause fra grytene eller en gave til svigermor: husk at de lokale restaurantene har «take away» og butikkene har «klikk og hent». Det lokale næringslivet er der for oss.

Fakta om påske

Statistisk sentralbyrå presenterer litt fakta om påske

Se faktatallene her

Påske og solbrille SSB