Det er hjelpemiddelteknikere ansatt på hjelpemiddelutlånet som reparerer hjelpemidler fra NAV hjelpemiddelsentral. Du kan henvende deg til hjelpemiddelutlånet for å få hjelp til reparasjon av ditt hjelpemiddel. Det er fint hvis hjelpemiddelet er rengjort i forkant av at tekniker kommer for å se på det.
Ta gjerne en titt under «vedlikehold og vanlige feil» og «daglig vedlikehold» før du tar kontakt.
Vask
Hjelpemiddelet må rengjøres regelmessig. Det er viktig at alle bevegelige deler er rengjort, spesielt hjul og bremser. Fjern alt av hår (spesielt rundt hjulene) og matrester. Putetrekk bør tas av og vaskes i vaskemaskinen regelmessig. Ikke bruk høytrykkspyler.
Smøring av deler
Etter vask og rengjøring må alle bevegelige deler som hjulaksler, bremser og fotstøtter smøres med olje.
Etterstramming av skruer
Det er viktig å gå over hjelpemiddelet regelmessig og etterstramme skruer og muttere som kan være løse. Dersom dette gjøres regelmessig, unngår en at hjelpemiddelet blir ødelagt og gjør at din sikkerhet blir ivaretatt.
Luft i dekk
Kontroller at det er nok luft i dekkene (i f.eks. sykkelhjul og manuelle rullestoler). På rullestoler som er i daglig bruk, anbefales det ukentlig etterfylling av luft.
Lading av batteri
Hjelpemidler med batteri må lades regelmessig. Hjelpemiddelet må også lades i ferier og i lengre perioder uten at det er i bruk. Stort sett alle batterier blir ødelagt hvis de står for lenge uten å bli ladet. Når batterier er fulladet, trekker ikke laderen strøm.
Akutt reparasjon av hjelpemidler utenfor åpningstid utføres av NAV Hjelpemiddelsentral.
Ordningen omfatter hjelpemidler utlånt av NAV som kan sette deg i en nødsituasjon ved funksjonsfeil eller sammenbrudd.
På kveldstid etter kl 16.00, i helger og på helligdager kan akuttvakten kontaktes på telefon 452 16 220.
Les mer om akutt reparasjon av hjelpemidler på nav.no