Nøkkelinformasjon KDP3

  • Planramme på 11 000 boliger.
  • Tilrettelegges for fremtidsrettet trafikk og mobilitet for å nå kommunens klimamål.
  • Eksisterende parker og områder for rekreasjon ligger fast.
  • 5,6 milliarder i sosial infrastruktur; skoler, barehager og omsorgsinstitusjoner, de neste 20 årene.

Byen

  • Består av områdene langs hovedveisystemene og T-bane, hvor man planlegger høyest tetthet og størst grad av urbanitet.
  • Ligger innenfor fem minutters gangavstand fra T-banen. 
  • Sikre gode boforhold gjennom gode offentlige rom, og blanding av funksjoner og aktiviteter.

Parken

  • Byggeområdene som ligger mellom Nansenparken og Forneburingen. 
  • Betydelige grønne kvaliteter som må forsterkes og ledes inn i kvartalene. 
  • Byggeområdene danner veggene i Nansenparken, og bebyggelsen vil være endel av opplevelsen av parken. 

Landet

  • Områdene sør og vest for Forneburingen.
  • Blir rene boligområder med grønne bokvaliteter, som oppleves mer landlige og rolige. 
  • Åpner for småhus, rekkehus og lavblokker i en til fire etasjer. 

Nye Fornebu skal være grønt, mangfoldig og urbant.

Rådmannen har nylig lagt frem forslag til Kommunedelplan 3 for Fornebu (KDP 3) til 2. gangsbehandling. 

Rådmannen foreslår en inndeling av Fornebu i  områder; byen, parken og landet og en bolig- og planramme på 11 000.

Viktige dokumenter i saken

Forslag til utbyggingsavtale 

Strategi for utvikling av fornebusamfunnet

Pressemelding 

Byen er den urbane delen langs T-banen.
BYEN: Byen er den urbane delen langs T-banen, med gater, byrom og kvartalsstruktur. Her er tilbudet av handel, næring, kultur og aktiviteter størst. ILLUSTRASJON: KOKSA & KLP/LINK ARKITEKTER
Parken er et boligområde med variert bebyggelse.
PARKEN: Parken, som omkranser Nansenparken, er et boligområde med variert bebyggelse og innslag av andre funksjoner. ILLUSTRASJON: ARKITEMA/EVERYDAY
Landet er de roligere områdene lengst fra T-banen.
LANDET: Landet er de roligere områdene lengst fra T-banen, med nærhet til natur og sjø. Illustrasjonen er et innspill til OBOS sitt mulighetsstudie- ILLUSTRASJON: OBOS/LUND HAGEEM ARKITEKTER