Enklere bestilling av varer og tjenester for kommunalt ansatte
Arbeid og aktivitet ønsker å utvikle en applikasjon / digital tjeneste / portal som gjør det enklere for alle kommunalt ansatte å bestille varer og tjenester.
Som kommunalt tjenestested skal Arbeid og Aktivitet blant annet tilby gode tilrettelagte arbeidsplasser for personer med ulike funksjonsnedsettelser gjennom Bærum Arbeidssenter. Målgruppen er bosatte i kommunen, mottar uføretrygd og i behov av et tilbud på dagtid.
Bærum Arbeidssenter har per i dag 85 arbeidstakere i tilrettelagt arbeid ved arbeidssentrene lokalisert på Wøyen Gård, Emma Hjort og på Rud. I tillegg driftes personalkantine og kaffebar i kommunegården.
Bjørnegård Aktivitetshus er et aktivitetsbasert lavterskeltilbud som retter seg mot bosatte med ulike helseutfordringer og som trenger et tilbud på dagtid.
Som kommunalt tjenestested er Arbeid og Aktivitet en “egenregileverandør” av flere servicetjenester til Bærum kommune. Med egenregi menes når en kommune velger å produsere et produkt eller levere en tjeneste selv. Det inngås en avtale om utføring av denne i egenregi.
Tjenestestedet Arbeid og Aktivitet har et krav til inntjening og solgte i 2021 varer og tjenester for ca 14 millioner kroner.
I tillegg til nevnte over så leverer snekkerverkstedet utemøbler, brøytepinner og merkepinner for Natur, Vei og Miljø, utvikler gjenbruksprodukter i samarbeid med Renovasjon, produserer håndlagde kort og gaveprodukter til kommunale jubilanter og ansatte som går av med pensjon.
Tekstilverkstedet har vært produsent av smittevernsfrakker og munnbind, levert produkter til seniorsentre, bo- og behandlingssentre og Carpe Diem, som eksempelvis fikleputer, pynteputer, gardiner, spisebrikker og løpere.
En digital tjeneste eller applikasjon som kan benyttes av alle kommunalt ansatte i kommunen, (ansatte, ledere, avdelingsledere og andre), som benytter seg av rammeavtalene og egenregiavtalene til Bærum Kommune.
Beskriv hvilke verdier dette vil skape for innbyggerne, brukerne eller ansatte.
En digital tjeneste som beskrevet vil være tidsbesparende for den enkelte ved at alle servicetjenester samles på ett sted. Det kan bli enklere å finne fram i hvilke tjenester vi som ansatt kan benytte oss av.
En slik plattform vil kunne være økonomisk fordelaktig for ansatte ved å sikre at vi benytter oss av samarbeidsavtalene som allerede er fremforhandlet og foreligger i kommunen (rammeavtaler og egenregiavtaler). En enklere oversikt over tjenester vil øke antallet bestillinger, som igjen vil bidra til å skape flere arbeidsoppgaver for målgrupper som trenger tilrettelagte arbeid på dagtid.
Det er viktig å presisere at en slik tjeneste må sees opp mot de eksisterende plattformer, som Alusta, Serviceportalen, Yammer og ansattportalen. Det er ikke nødvendigvis slik at dette skal bli en ny plattform ansatte skal måtte forholde seg til. Det er i denne sammenheng like viktig å se på hvilke muligheter som finnes på eksisterende plattformer.
epostadresse: henning.krogsrud@baerum.kommune.no
Søknaden representerer tjenestestedet Arbeid og Aktivitet i Helse og Omsorg.
Som del av prosjektet gå i dialog med andre interne leverandører av eksempelvis møtemat, som «Spiseriet» i Kunnskapssenteret og «Emma kafe» i Bærum kommunale Dagtilbud, der dette faller naturlig.
Videre dialog med Eiendom og Natur, Vei og Miljø, i forhold til tjenester som retter seg tangerer inn mot kommunale bygg, som flytteoppdrag, service og vedlikehold m.m.
Vi som søker oppdriftsmidler / bistand arbeider i tjenestestedet Arbeid og Aktivitet.
Se punkt 7.
Er det andre aktører som dere mener bør involveres i prosjektet? Se punkt 7.