Hendelsene skal rapporteres når:

  • Hendelsen ikke er mulig å håndtere innenfor egne rammer og virksomhet
  • Hendelsen ikke er håndtert innen virksomheten av ulike årsaker
  • Hendelsen går på tvers av virksomheten og kan ikke håndteres lokalt
  • På bakgrunn av mottatt rapportering må kommunalsjefer vurdere om:
    • hendelse kan håndteres på lavere nivå i organisasjonen
    • hendelse som er identifisert ikke lar seg håndtere lokalt
    • hendelse kan håndteres innenfor sektoren
    • hendelse er på tvers av områder og dermed bør rapporteres og behandles i toppledelsen
    • hendelser det er viktig at toppledelsen bør være informert selv om den håndteres på lavere nivå – kan oppstå en situasjon/krise eller et medieoppslag?
    • hendelser som krever overordnede beslutninger før de kan håndteres

8.1 Rapportering til kommunedirektørnivået

Hendelser skal rapporteres løpende til kommunedirektørnivå ved akutte situasjoner. Det enkelte kommunalsjefsområde som er involvert i krisehåndteringen skal fortløpende, på forespørsel, og minimum hver fjerde time rapportere til kriseledelsen om:

  • Status for vedkommende kommunalsjefsområde
  • Skader, omfang, mangler, problemer, utvikling i situasjonen
  • Behov for ekstra ressurstilførsel
  • Forhold som krever avklaring fra kriseledelsen og som ønskes drøftet på orienteringsmøte

8.2 Rapportering til Statsforvalteren

  • Situasjonsrapportering må sikre at de involverte kommunalsjefsområdene rapporterer til kriseledelsen for å kunne gi et sammenfattet og bekreftet situasjonsbilde.
  • Rapportene skal fange opp samfunnsmessige konsekvenser av krisen.
  • Situasjonsrapportering på samordningskanal som sikrer at alle landets kommuner har en informasjonskanal inn til sentrale myndigheter om hva som skjer i krisesituasjonen, via statsforvalteren.
  • Rapporteringen gjennomføres via DSB-CIM.