Hovedfasen i omstillingsprosjektet er nå i gang. Det vil si at det er nå vi skal finne ut hva som må endres for å nå målbildet.
Hensikten er å komme frem til tjenester som oppleves som gode og brukervennlige for ledere, medarbeidere og ikke minst innbyggere i kommunen.
Lederne i OSU arbeider med lister over tjenester som har forbedringspotensial. Disse listene blir prioritert slik at de tjenestene som er enklest å forbedre OG har størst effekt for brukerne kommer øverst.
Raske løsningsforslag og tidlig test mot brukerne
Når arbeidet skal i gang settes det sammen tverrfaglige grupper som på kun tre uker jobber frem et forslag til forbedret tjeneste eller prosess. Denne løsningen testes så på noen utvalgte grupper av brukere.
Dersom man ser at løsningen fungerer, jobber gruppen videre med denne, mens dersom man ser at det ikke fungerer, må man justere løsningsforslaget, eller gå tilbake og starte prosessen på nytt. Uansett vil man ikke ha tapt mye tid, fordi man i utgangspunktet bare har brukt tre uker på forslaget.
På denne måten kan man raskt se hvilke forbedringsforslag og løsninger som fungerer og hvilke som ikke fungerer. Man avdekker forbedringspotensial på et tidlig tidspunkt, og tester løsninger på brukere tidlig, for å se om man er på riktig vei.