DigIT skal sikre stabil og sikker drift av IT-tjenestene for kommunenes tjenestesteder og medarbeidere. DigIT er også viktig for utviklingen av kommunen legge til rette for økt verdiskapning og innovasjon i hele kommunen gjennom digitalisering.
Nøkkeltall:
- 134 årsverk
- Mellom 3200 og 4000 henvendelser per måned
- 29 pågående digitaliseringsprosjekter
DigIt har følgende tjenester:
- IT Brukerstøtte: Kontaktes eller ringes når du har dataproblemer.
- Arkitektur: bidrar til økt samhandling på tvers av tjenesteområder og politikkområder i kommunen. Kan sammenlignes med en reguleringsplan.
- IT Infrastruktur: sikrer at komponentene i reguleringsplanen henger sammen og fungerer. Kan sammenlignes med bygging av veier, parker og byrom.
- Lisenshåndtering: De fleste tilbudene som vi nyter godt av, f.eks. Office 365, må kommunen betale lisenser for. Det er en viktig oppgave å sikre at vi har tilstrekkelig antall - ikke for mange og ikke for få.
- Digitalt brukerutstyr: Anskaffelse, innkjøp og forvaltning av selvbetjeningsløsningen for bestilling av utstyr.
- Utvikling: I forbindelse med Covid-19 er det utviklet en rekke, svært nyttige, løsninger for bl.a. Folkehelsekontoret; lager- logistikk og håndtering av rekvisisjoner.
Prosjektledelse
- Sektoransvarlig IT: DigITs representanter og politikkområdenes partner for rådgiving, etablering, drift og forvaltning av IT-systemer, herunder å gi råd om muligheter som (ny) teknologi gir for å nå kommunens og sektorenes målsetninger.
- Dokumentsenteret: Ansvar for websak, arkivtjenester, posttjenester og innsynsbegjæringer
Alle IT-prosjekter er å anse som organisasjons-utviklingsprosjekter og skal gi konkrete endringer til de prosessene som blir berørt gjennom prosjektets innføring av en endret IT-løsning, sier enhetsleder for utvikling Tristan Rolstad.
Sentrale prosjekter akkurat nå
- DigIT2024– omstilling av DigIT som omfatter utarbeidelse av detaljert leveranseplan og gjennomføring av disse som omfatter forbedre porteføljestyring, økonomistyring, sourcing av IT-tjenester og revidering av digitaliseringsstrategien
- Bidra inn i Operativ Fellestjenester (OFT) tilknyttet Covid-19 beredskapsarbeidet. Dette omhandler både deltagelse i OFT, samt sikre prioritert og oppfølging av utviklingssaker (e.g. fiber til teststasjon på Fornebu, Smittevernutstyr-løsning)
- Ferdigstille utrulling av Win10 PC og plattform (inkl. O365) til alle kommunens ansatte
- Digital læremidler- prosjektledelse
- Utrulling av WebSak8
- Gjennomføre leverandørbytte fra Telenor til Phonero