Hektiske desemberdager påvirker også de minste i familien. Da kan det være fint å hjelpe barna med å finne ro, sier to fysioterapeuter.

Baby ved et juletre - illustrasjon

– Mange småbarnsfamilier kan nok kjenne seg igjen i at det skal skje mange aktiviteter nå i desember. Det gjør noe med stressnivået hos både voksne og barn, sier fysioterapeut Kristin Nordtorp.

Sammen med fysioterapeut Eline Bjerke har hun jobbet med små barns balanse mellom aktivitet og hvile.

– Barn er sårbare, også for stress. Ofte gjennomfører barn mange ulike aktiviteter i løpet av en dag, i et nokså høyt tempo. Da er det viktig at det finnes en balanse mellom aktivitet og hvile, sier Bjerke.

Fysioterapeutenes råd

  • La barnet velge en rolig aktivitet innimellom, som å sitte på fanget mens en voksen leser en bok, sitte for seg selv og leke i rolige omgivelser, eller høre på musikk eller lydbok.
  • Ha fokus på sansene - hva lukter, hører og kjenner barnet?
  • Tenk over eget stressnivå, barn lærer mye av å speile voksne.
  • Gjør noen enkle øvelser/leker for å roe ned tempoet:
    - Ukokt og kokt spagetti: stå på gulvet og lek at dere er ukokt spagetti. Vær stiv i kroppen og spenn musklene. Gå over til å bli kokt spagetti, slapp helt av i kroppen og legg dere ned på gulvet.
    - Kroppsmaling: lek at dere maler kroppen i en farge. Begynn med ett bein og bruk hendene til å «male» beinet hele veien fra tærne og opp. Fortsett med det andre beinet, magen, armene og hodet.
    - Været: stryk barnet på ryggen og etterlign ulike værtyper. Å tromme lett med fingrene kan for eksempel være regn eller snø, mens sirkelbevegelser kan være vind.

Fysioterapeutene understreker at det er foreldrene som kjenner barnet sitt best når det gjelder balansen mellom aktivitet og hvile.

– Alle barn trenger aktivitet i løpet av en dag, det er viktig både for utvikling og helse. Men noen ganger kan barn også trenge litt hjelp med å finne ro, sier Nordtorp.

– Vi ser at barn som har mye energi eller er urolige, ofte tilbys mer aktivitet for «bruke opp litt av energien». Men det å aldri lande helt, føle på stress og spenne musklene over lengre tid, kan også føre til plager, det ser vi jo hos mange ungdommer og voksne, sier Bjerke.

– Gi dere selv og familien litt pusterom

Helsesykepleier i Bærum kommune Kristine Forfang, møter mange foreldre som opplever desember som en travel tid for familien. Hun oppfordrer foreldre til å gi seg selv litt pusterom i den hektiske førjulstiden.  

– Mange krav og gjøremål fører ofte til stress, og det påvirker hele familien. Barna våre forstår kanskje ikke alltid hvorfor vi voksne styrer ekstra rundt helligtider, men de oppfatter lett stemningen i familien.

– Finn ut hva som er viktig for dere, og slå dere til ro med at dere ikke klarer å rekke alt. Barna bryr seg ofte mer om god stemning enn om at alle julekakene er hjemmebakte, sier hun.

Helsesykepleiers råd

  • Avklar hvilke forventninger du har til julen med partneren din. 
  • Prioriter hva som er viktig for dere. Ofte rekker vi ikke alt vi har sett for oss, og det vi rekker er som regel godt nok.
  • Vær ærlige med besteforeldre, tanter og venner: det kan bli for mye for barna med selskaper hver dag, og innimellom er det lov å takke nei.
  • Ta en time-out. Gå en tur alene, eller bruk en time på å trene.