Hvordan bør barn sitte for å unngå plager i nakke og rygg? Her er fysioterapeutenes tips til gode sittestillinger foran skjermen.

Jente med læringsbrett

– Vi pleier å si at den beste sittestillingen er den neste, sier fysioterapeut Gjertrud Haugan Nereng.

Med «den beste sittestillingen er den neste», mener fysioterapeutene at det er svært viktig at barna varierer sittestillingene sine. 

– Barna våre like å røre på seg og er ofte flinke til å variere. Da kan man unngå plager som kommer fordi kroppen har sittet for lenge i samme posisjon, sier fysioterapeut Stine White.

Dette kjennetegner en god sittestilling

Et godt utgangspunkt for sittestillingen er også viktig for forebygge plager i for eksempel rygg og nakke. 

– En god sittestilling gir mulighet for støtte til føttene. Fotbladene skal ha full kontakt med gulvet eller en fotstøtte. Stolsetet bør rekke nesten frem til knærne, og bordet bør være i høyde med navlen, slik at underarmene kan hvile på bordet, sier Haugan Nereng.

Det kan også være lurt å tenke på hvor læringsbrettet er plassert, det bør være plassert godt inne på pulten eller bordet. Vinkelen på læringsbrettet kan justeres med bøylen som sitter bak på brettet.

Velg sittestillinger som krever lite 

Ved lengre konsentrasjonsarbeid, som oppgaveløsing, bør sittestillingene kreve lite energi.

– Stillingene bør ikke føles anstrengende, på den måten kan barnet bruke all sin energi på oppgaven foran seg, sier White.

Ta pauser og beveg kroppen

Innimellom bør barna også ta helt pause fra stillesitting, for eksempel ved å reise seg for å hente noe, gå på biblioteket eller jobbe i grupper.

– Barn bør være i fysisk aktivitet i 60 minutter hver dag. Tre dager i uken skal denne fysiske aktiviteten være av moderat til høy intensitet, ifølge Helsedirektoratet. Det å gå eller sykle til og fra skolen er et godt tiltak i denne sammenhengen. I tillegg er barneskolebarna ofte aktive med lek i friminuttene, noe som fyller opp denne «kontoen» ytterligere, sier Haugan Nereng.

I Bærum har Ergo- og fysioterapi barn og unge laget et eget opplegg for elever som bruker læringsbrett i hverdagen. Det har også blitt laget videoer som ligger ute på alle barne- og ungdomsskolenes nettsider. Se videoene her

Tre enkle øvelser  

1. Plukke epler – Strekk vekselsvis høyre og venstre arm i luften og lat som du plukker epler fra høyt oppe i et tre. Gjør 10 repetisjoner.

2. Heve og senke skuldrene – Pust dypt inn og trekk skuldrene så høyt opp som mulig. Slipp skuldrene ned mens du puster ut. Press ned så godt som mulig. Gjør 10 repetisjoner.

3. Rulle med skuldrene – Rull med begge skuldrene samtidig og prøv å lage store sirkler. Rull først noen ganger den ene veien og deretter noen ganger den andre veien. Armene skal henge ned langs siden. Gjør 10 repetisjoner.