Kommunestyrets vedtak om Bærum kommunes høringsuttalelse til NOU 2022: 10 Inntektssystemet for kommunene.
Høringsuttalelsen lyder:
Utvalget har gått grundig og systematisk gjennom elementene i inntektssystemet. Bærum kommune mener at vurderingene og endringsforslagene som er lagt frem er helhetlig og ivaretar inntektssystemets mål om at alle kommuner skal settes i stand til å tilby sine innbyggere likeverdige og gode kommunale tjenester.
Videre mener Bærum kommune det er viktig at man klarer å ivareta hensynet til lokal forankring. Bærum kommune ønsker å understreke viktigheten av at målet med inntektssystemet ivaretas når endelig forslag til nytt inntektssystem blir lagt frem og vedtatt i Stortinget.
Bærum kommune har videre følgende innspill til de enkelte elementene:
-
- Skatteelementene
a. Halvering av kommunenes andel av formuesskatten
i. Bærum kommune støtter ikke forslaget om halvering
av formuesskatten fordi dette svekker den lokale
forankringen av skatteinntektene til kommunen.
b. Fjerne utbyttebeskatningen fra kommunenes
skattegrunnlag
i. Bærum kommune støtter ikke forslaget om å fjerne
utbyttebeskatningen fordi dette svekker den lokale
forankringen av skatteinntektene til kommunen.
c. Selskapsskatt som kommunal skatt
i. Bærum kommune er uenig i at selskapsskatten fortsatt
skal holdes utenfor skattegrunnlaget til kommunene,
og mener at det bør vurderes å ha en kommunal
selskapsskatt som styrker sammenhengen mellom lokal
verdiskaping og kommunenes inntekter, og som
tilgodeser kommuner som har lagt til rette for
næringsvirksomhet.
d. Videreføring av inntektsutjevning på 60 prosent
i. Hvis foreslåtte endringer i formuesskatten og
utbyttebeskatningen gjennomføres mener Bærum
kommune at det bør vurderes å redusere
inntektsutjevningen, da dette kan balansere hensynet
til lokal forankring av skatteinntekter.
ii. Hvis foreslåtte endringer i formuesskatten og
utbyttebeskatningen ikke gjennomføres støtter
Bærum kommune å holde inntektsutjevningen
uendret.
e. Faste satser for skatt på inntekt og formue
i. Bærum kommune støtter utvalgets vurdering om å ha
faste satser for skatt på inntekt og formue. Innføring av
moderat utjevningsordning for inntekter fra vannkraft,
havbruksfond og eiendomsskatt på kraft- og
petroleumsanlegg
i. Bærum kommune støtter utvalgets forslag
g. Øvrig eiendomsskatt holdes utenfor inntektssystemet
i. Bærum kommune støtter utvalgets forslag - Utgiftsutjevning
a. Bærum kommune mener det er riktig at kommuner fortsatt skal få full utjevning av ufrivillige kostnader mellom kommunene, men ikke for frivillige kostnader
b. Bærum kommune mener at delkostnadsnøkler fortsatt skal legges til grunn for beregning av utgiftsutjevning, og at det er viktig at disse oppdateres jevnlig
c. Bærum kommune støtter utvalgets foreslåtte endringer i kriterier og vekting i delkostandsnøklene - Vurderinger av regionalpolitiske tilskudd og skjønnstilskudd
a. Bærum kommune støtter utvalgets vurdering om at omfanget av regionalpolitiske tilskudd bør begrenses samt utvalgets konkrete forslag til justeringer og avviklinger
av de ulike regionalpolitiske tilskuddene
b. Bærum kommune støtter utvalgets forslag om å begrense skjønnstilskudd i størst mulig grad, og at mest mulig av midlene heller bør fordeles gjennom ordinærekriterier til alle kommuner - Grunnskoletilskuddet
a. Bærum kommune støtter utvalgets forslag om å avvikle grunnskoletilskuddet. Tilskudd gjennom inntektssystemet bør gis uavhengig av hvordan kommunene organiserer tjenestetilbudet. Midlene bør heller fordeles etter ordinære kriterier. - Toppfinanseringsordningen
a. Toppfinansieringsordningen for ressurskrevende tjenester er et øremerket tilskudd, og dermed ikke en del av inntektssystemet. Ordningen omfatter imidlertid tjenester
som også finansieres gjennom inntektssystemet. Bærum kommune støtter utvalgets vurderinger og forslag om at utformingen av toppfinansieringsordningen bør endres. - Beregning av folketall
Bærum kommune ber om at departementet vurderer mulighet for justering av tidspunkt for beregning av folketall.
- Skatteelementene
Kommunene må sikres forutsigelighet og overgangsordninger ved omlegging av inntekts- og utgiftssystemet for kommunene.