"Bærum kommune er sentralt plassert i hovedstadsregionen og er sterkt berørt av det nasjonale og regionale transportsystemet. Det er forventet høy befolkningsvekst i regionen, noe som gir økt transportbehov. Transportbehovet må løses på tvers av fylkes- og kommunegrenser, basert på helhetlige statlige og regionale areal- og transportplaner." Slik starter Bærum kommunes høringsuttalelse til Nasjonal transportplan for 2022 -2033.

Høringsuttalelsen ble vedtatt av Formannskapet 26. februar  og hovedpunktene er:

  • Bærum kommune anser fullføring av første etappe av E18 Lysaker – Ramstadsletta somførsteprioritet for NTP første seksårsperiode. Bærum kommune legger til grunn at E18 Vestkorridoren starter opp som forutsatt i 2020. Kommende NTP må sikre kontinuerlig fremdrift avE18 gjennom hele korridoren ved at etappe 2  – Slependen og etappe 3 Slependen – Drengsrud sikres tilstrekkelig midler til planlegging, prosjektering og gjennomføring.
  • Bærum kommune er part i byvekstavtalen for Oslo og Akershus og forventer at kommende NTP ivaretar de prosjektene som partene har fremforhandlet enighet om. For Bærum kommune er disse
    spesielt prioriterte:
    • Fornebubanen – sikre gjennomføring med sikte på åpning i 2026/27.
    • Ny sentrumstunnel for t-banen og ny Majorstua stasjon med fire spor.
    • Utvidelse av Sandvika og Lysaker stasjoner fra 4 til 6 spor.
    • Lokaltog hvert 10 min mellom Ski, Asker og Lillestrøm, mot hvert 30. eller 15. minutt i dag.
    • Ny Ringeriksbane og E16 mellom Sandvika og Hønefoss.
    • Tilrettelegging for økt sykling ved utbygging av riksveisykkelrute langs E16 og E18.
    • Realisering av tunnelløp 2 i Oslofjordforbindelsen
  • Det må avsettes midler til å bygge et sammenhengende hovedsykkelveinett. Det er behov for å bygge ut sykkelvegtilbudet uavhengig av om stat, fylke eller kommune er veieier. NTP bør gi
    insitament til helhetlig sykkelplanlegging og utbygging. Det er behov for å fullføre sykkelrutene langs Griniveien.
  • Utnytte sjøen som transportvei. Utslippsfri hurtigbåt må inngå som et element i det samlete kollektivtilbudet jfr. kommunens arbeid med å få på plass et utslippsfritt tilbud mellom Fornebu og
    Oslo.
  • Ny utvikling og gjennomføring grønn teknologi i transportsektoren  bl.a. ved å finnløsningsprinsipper for å utnytte eksisterende veikapasitet smartere og mer effektivt.
  • Videreutvikle rute- og billettsamarbeidet. Utvikle billettsystem slik at dagens soneinndeling blir erstattet med system som ivaretar nullvekstmål og mål om klimagassutslipp ved å gi kundene et
    kollektivtilbud som konkurrerer med biltransport. Det bør innføres en takstsone for kollektivtransporten i hele Bærum, som er felles med Oslo. Takstsonen bør også omfatter andre befolkningstette/kommuner rundt Oslo.
  • Det er viktig å fortsette den gode utviklingen av busstilbudet, basert på en videreføring av Ruters nettverksmodell i Oslo og at videre utvikling av t-banestrukturen omtales i tråd med planlagt
    utvikling i tråd med regional areal og transportplan.
  • Kolsåsbanen bør forlenges til Rykkinn. En senere forlengelse av T-banelinjer til Bærums Verk  og Sandvika bør  bør vurderes. 
  • Garanatiordningene der fylkeskommunene må garantere for Riksveiprosjekter bes tatt opp til vurdering.  

Kommunens høringsuttalelse blir oversendt til Viken fylkeskommune, som grunnlag for deres innspill til Samferdselsdepartementet (SD) om prioriteringer i Nasjonal transportplan (NTP) for perioden 2022-2033.