Bilde som viser området Sandvika sjøfront

Planforslag ute til høring og offentlig ettersyn

Planutvalget vedtok 27. november 2025 å legge forslag til Planprogram med byplangrep for Sandvika sjøfront og nytt lokalveisystem, planID 2021019, til offentlig ettersyn i samsvar med pbl. § 12-9. Høringsfristen er 1. februar 2026.

Merknader til planarbeidet sendes innen fristen til post@baerum.kommune.no

Merk henvendelsen med arkivsakID 21/7039 og planID 2021019.

Du kan se saksdokumentene her.

Planutvalget fikk 6. november 2025 en orientering om planforslaget og ny E18. Du kan se presentasjonene her:

Hvor er Sandvika sjøfront?

Sandvika sjøfront er byområdet i Sandvika nærmest fjorden. Området er i dag dominert av store veianlegg for E18 som skaper barrierer mellom Sandvika sjøfront og resten av byen. Samtidig har området også store kvaliteter med idretts-, kulturliv og strandpark på Kadettangen, natur og strandparker på Kjørbo, og flere viktige kulturminner og kulturmiljøer.

Kart som viser området Sandvika sjøfront

Planprogram med byplangrep for Sandvika sjøfront

I kommuneplanens arealdel er Sandvika sjøfront vist som et langsiktig byutviklingsområde. Det er satt krav om felles plan før nye detaljreguleringer kan igangsettes innenfor området.

Bærum kommune og Statens vegvesen har samarbeidet om å utarbeide et felles planprogram for Sandvika sjøfront og nytt lokalveisystem. Planprogrammet svarer ut kravet om felles plan.

I tråd med kommunedelplan for ny E18 Lysaker – Slependen (2014) skal E18 legges i tunnel under Sandvika. Størsteparten av dagens biltrafikk (vel 88 000 biler i døgnet) vil i fremtiden bruke den nye E18 Sandviksås-tunnelen. Langs sjøfronten skal det i dagen bygges et nytt og mer bymessig lokalveisystem, som også skal sikre betjening og forbindelser til byen for fotgjengere, syklister og buss. Ved hendelser i tunnelen skal lokalveien kunne fungere som en beredskapsvei i en avvikssituasjon. Akershus fylkeskommune skal eie og drifte den nye lokalveien.

Statens vegvesen planlegger reguleringsplan for ny E18 på strekningen Ramstadsletta–Nesbru. Nytt lokalveisystem i Sandvika sjøfront inngår i denne planen. Klikk her for å lese mer på nettsiden til Statens vegvesen.

Planprogrammet legger til grunn føringene fra Prinsippsak for fremtidig utvikling av Sandvika sjøfront som ble vedtatt av kommunestyret i Bærum 24. november 2021 og foreløpig prinsippløsninger for det nye lokalveisystemet. Planprogrammet var tidligere på høring 5. mai-20. juni 2022. Det er gjort vesentlige endringer i planprogrammet, hvilket medfører behov for en ny høring og offentlig ettersyn.

Her kan du lese Prinsipper for fremtidig utvikling av Sandvika sjøfront.

Planprogram med byplangrep brukes som et styringsverktøy i Bærum kommune og svarer på krav om felles plan for større utviklingsområder i kommuneplanenes arealdel og kommunedelplaner.

Planprogram med byplangrep omfatter en generell del med forslag til byplangrep for Sandvika sjøfront, som gir føringer for alle etterfølgende reguleringsplaner, inkludert Statens vegvesens planer. Videre omfatter planprogrammet spesifikke føringer og utredningskravet for E18-prosjektet, inkludert den nye hovedlokalveien som planlegges langs sjøfronten, samt føringer og utredningskrav for etterfølgende reguleringsplaner langs sjøfronten, herunder Kadettangen og Kjørbo.

Byplangrepet skal sikre at veitiltak og byutvikling ses i sammenheng og at kontakten mellom byen og fjorden kan reetableres. Bypangrepet legger til rette for:

  • Utvikling av Sandvika sjøfront som et variert og levende sentrumsområde med blanding av boliger, næring, kultur, undervisning, natur, idrett og rekreasjon, tilrettelagt for et kortreist og aktivt byliv med gode møteplasser.
  • En sammenhengende bystruktur med et nettverk av forbindelser og offentlige tilgjengelige byrom tilrettelagt for variert bruk med gode solforhold, trær og vegetasjon.
  • Allment tilgjengelig kystlinje og etablering av et fjordtorg i Malmskriverbukta.
  • Sikring av blågrønn struktur, natur- og kulturverdier. Viktige kulturminner er inegrert i byplangrepet og bidrar til identitet og stedskvalitet. Bjørnsvika utvikles som natur- og parkområde.
  • Prioritering av gående, syklende og kollektivtrafikk.
  • Hovedlokalveien skal styrke forbindelsen mellom by og sjø, og gi gode utviklingsmuligheter for nærliggende områder. Det er et mål at veiens plassering og utforming ikke skal være til hinder for ønsket om byutvikling med gode bo- og rekreasjonsområder.
  • Hovedlokalveien gjennom Sandvika vil få fire felt, der to av feltene er kollektivfelt. Veien skal betjene byen, utformes bymessig og gi gode forbindelser for fotgjengere, syklister og buss.
Illustrasjon tverrprofil lokalvei Sandvika sjøfront
Prinsippsnitt ny hovedlokalvei

Planprogrammet legger til grunn at det reguleres og gjøres en konsekvensutredning av to alternative traseer for ny hovedlokalvei på strekningen mellom Bjørnsvika og Sandvikselva, det vil si i Kjørbo-området. Valg av trasé skal tas etter høring av reguleringsplan.

Ettersom det legges opp til to alternative traseer for den nye hovedlokalveien i områdene vest for Sandvika, er det i planprogrammet utarbeidet to alternative byplangrep med tillhørende illustrasjoner.

Alternativ 1

Byplangrep Sandvika sjøfront prinsippkart alternativ 1
Prinsippkart alternativ 1
Sandvika sjøfront illustrasjon av veisystem alternativ 1
Veisystem alternativ 1

Alternativ 2

Byplangrep Sandvika sjøfront prinsippkart alternativ 1
Byplangrep prinsippkart alternativ 2
Sandvika sjøfront veisystem alternativ 2
Veisystem alternativ 2

 

Kart som viser forslag til inndeling i etterfølgende reguleringsplaner
Forslag til inndeling i etterfølgende reguleringsplaner

Historikk - viktige milepæler for byutvikling, E18 og nytt lokalveisystem i Sandvika sjøfront

Illustrasjon fra Prinsippsak for fremtidig utvikling av Sandvika sjøfront
Illustrasjon fra prinsippsak for fremtidig utvikling av Sandvika sjøfront.

Kontaktpersoner